بورگوارد BX5 چه رقیبانی را در ایران به خود می بیند؟

بورگوارد BX5 چه رقیبانی را در ایران به خود می بیند؟
یکی از جدیدترین کراس اوورهای بازار خودرو کشور که در واپسین لحظات سال گذشته پیش فروش آن آغاز شد، بورگوارد BX5 بوده که به عنوان دومین محصول قابل عرضه شرکت کیان موتور وارنا شناخته می شود.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

این خودرو به عنوان یک کراس اوور متوسط شناخته می شود که با نشان آلمانی را دارد و به رسم برخی از خودروهای اروپایی بازار ایران، در جایی دیگر یعنی چین مونتاژ می شود. این خودرو از جانب شرکت واردکننده بهای رسمی ۲۳۹ میلیون تومان را با تعرفه های جدید به خود اختصاص داده و کیان موتور وارنا خود را متعهد کرده تا بعد از گذشت ۱۲۰ روز کاری از ثبت نام خودرو، BX5 را به دست مشتریان برساند. بر اساس سود مشارکت ۲۳ درصدی و همچنین پیش پرداخت های اعلام شده، در صورت ثابت بودن شرایط تعرفه، بورگوارد BX5 می تواند با قیمت حدود ۲۳۰ میلیون تومان به دست مشتریان برسد.
اما با بودجه حدود ۲۲۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان، چه خودروهایی را می توان خرید که از نظر کلاس بدنه بتوانند با BX5 رقابت کنند؟
در این رده قیمتی می توان با بودجه بورگوارد BX5 به سراغ میتسوبیشی ASX مدل ۲۰۱۸ رفت که از نظر آپشنی، فنی و ظاهری تا حدی ارتقا پیدا کرده است. نوع گیربکس ASX فیس لیفت ۲۰۱۸ تا حدی بهتر از نسخه های قبلی بوده و همچنین امکاناتی نظیر ترمز اتوماتیک نیز به خودرو اضافه شده است. از نظر کیفیت، کارایی و اعتبار برند نیز این کراس اوور میتسوبیشی سال هاست که در بازار ایران حضور دارد و توانسته تا رضایت به نسبت خوب مشتریان را به دست آورد و تا به امروز چند هزار دستگاه از آن به دست مصرف کنندگان ایرانی رسیده است. میتسوبیشی ASX را می توان خودرویی کم حاشیه و بدون دردسر برای افرادی دانستد که به دنبال خودرویی مطمئن هستند و از طرفی می خواهند از یک ماشین برای مدت به نسبت طولانی استفاده نمایند. واقعیت هم آن است که شاید ASX در بحث شتاب نتواند حرف خاصی برای گفتن داشته باشد و امکانات رفاهی آن هم در سطح معمولی باشد، ولی ایمنی بالا این کراس اوور ژاپنی و همچنین کم سر و صدا بودن آن در کنار کارایی منطقی از ویژگی هایست که هر ساله باعث فروش مقبول میتسوبیشی ASX برای آرین موتور پویا می شود.

رقیب دیگر بورگوارد BX5، سانگ یانگ کوراندو ۲۰۱۸ است که به تازگی نسخه فیس لیفت آن با نام نوبل و با قیمت حدود ۲۲۰ میلیون تومان به بازار ایران راه پیدا کرده است. با اینکه سابقه فروش این خودرو کره ای آنچنان در ایران عالی و مناسب نبوده است، اما از سال ۲۰۱۵ حضور این خودرو توانسته تا رضایت رو به رشد مشتریان این خودرو را داشته باشد. همچنین با تغییرات پیش آمده برای نسخه فیس لیفت ۲۰۱۸ و اضافه شدن برخی امکانات، می توان این خودرو را تا حدی فولتر و رقابتی از گذشته دانست. یکی از ویژگی های این خودرو مصرف سوخت پایین و همچنین فضای کابین و بار است. از طرفی کیفیت مواد به کار رفته در این خودرو تا حد قابل توجهی می تواند با سایر رقبا رقابت خوبی را داشته باشد. اما با اینکه عملکرد کوراندو نوبل در بحث فنی و گیربکس خوب و مناسب است، اما نمی توان روی شتاب این خودرو حساب ویژه باز کرد و سبک گیربکس آن مانند سایر کره ای ها بوده و از فشارهای مورد نیاز در موارد خاص جلوگیری می کند و تا حدی حس رانندگی خوب را از راننده می گیرد.

یکی از جدیترین رقبای بورگوارد BX5، نیسان جوک اسپرت است که در این مدت فروش خوب و قابل توجهی را داشته است. این کراس اوور جمع و جور به خاطر داشتن قابلیت دو دیفرانسیل و از طرفی توانایی ۱۹۰ اسب بخار و شتاب خوب توانسته تا باب میل بسیاری از مشتریان و جوانان باشد. همچنین سابقه خوب نیسان در بازار جهانی عاملی بر موفقیت این خودرو در بازار ایران شده است. در حال حاضر برای خرید نسخه اسپرت این خودرو به بودجه ۲۳۰ میلیون تومانی نیاز است و برای خرید آن باید به شرکت جهان نوین آریا مراجعه کرد. اما هنوز هستند افرادی که با ظاهر جوک ارتباط خوبی بر قرار نمی کنند و از طرفی گیربکس به نسبت پیشرفته ایکس ترونیک و CVT آن را دوست ندارند. با اینکه امکانات ایمنی و رفاهی به نسبت خوبی هم در نسخه اسپرت جوک وجود دارد، اما بسیاری سطح امکانات رفاهی آن را کم و نامناسب با توجه به قیمت ۲۳۰ میلیون تومانی می دانند.

حال در این میان بورگوارد BX5 به عنوان خودرویی که نام و نشان آلمانی دارد و در چین مونتاژ می شود، در بازار ایران سه رقیب به نسبت جدی را در کنار خود می بیند. رقبایی که گاهی نام و نشان آن ها اعتبار خوبی را در ایران داشته اند و چند سالی است که از عرضه و موفقیت آن ها در بازار کشور می گذرد. اما سیاست بورگوارد این است که در کنار تضمین برای کیفیت محصولات خود، امکانات و مشخصات فراتر از رقبا را در بازه قیمتی خود ارائه دهد. به عنوان مثال در شرایط فعلی بازار، خودروهای بورگوارد بیشتری ضمانت گارانتی را میان رقبا دارند. بورگوارد BX5 نیز با ۷ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی به دست مشتریان می رسد و سیاست کیان موتور وارنا این است که با ارائه چنین تضمینی، اطمینان بسیاری از افراد را در خصوص کیفیت و دوام خودروهای خود به دست آورد.
همچنین در بحث فنی پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو بر روی BX5 نصب شده که حدود ۱۸۷.۶ تا ۱۹۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۸۰ نیوتون متر تولید می کند. توان این پیشرانه توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک آیسین به چهار چرخ خودرو می رسد و توزیع این نیرو توسط سامانه i-AWD انجام می شود. این سیستم به صورت الکتریکی با توجه به میزان فشار وارده بر هر چرخ از سطح جاده، مقدار نیرو مشخصی را به چرخ مربوطه می رساند و با این کار در کنار کنترل ثبات حرکتی در BX5، پایداری آن را به صورت مکانیکی تامین می کند.


در بحث امکانات رفاهی و ایمنی بورگوارد BX5 به سقف پانارومیک، استارت دکمه ای، سیستم فرمان کمکی برقی، چراغ های زنون با چرخش در سر پیچ، دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه کمکی پارک هوشمند، نمایشگر ۸ اینچی، تریم داخلی تمام چرم، گرمکن صندلی های جلو، صندلی راننده برقی، ترمز پارک برقی، درب صندوق برقی، سنسور پارک جلو و عقب، کامپیوتر سفر، کروزکنترل، آینه وسط الکتروکرومیک، سنسور باد لاستیک، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، موس وسط، سنسور نور و باران و… مجهز است.

وجود این سطح از امکانات و دارای بودن چنین مشخصات فنی در کمتر کراس اوور بازه ۲۲۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان دیده می شود. همچنین گارانتی بالا می تواند تضمین خوبی بر کیفیت خودرو باشد. اما نکته اساسی این است که هر چقدر مزایا و ویژگی های این خودرو تکرار شود، هیچگاه جای عملکرد و تجربه ای که مشتریان از خودروها به دست می آورند را نمی گیرد. در آینده نزدیک باید عملکرد کیان موتور وارنا و بورگوارد در این به شکلی باشد که اعتماد مشتریان نسبت به عملکرد طرف ایرانی جلب شود و از طرفی ذات خودرو بتواند تضمینی برای خرید محصولات بورگوارد در ایران باشد.

برای تماشای ویدیو تست و بررسی میتسوبیشی ASX و همچنین ویدیو تست و بررسی سانگ یانگ کوراندو ۲۰۱۸ در فصل سوم اسب بخار بر روی لینک ها کلیک کنید.
گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.