برنامه آئودی برای تهیه دیزل از آب و کربن‌دی‌اکسید

آئودی در صدر رتبه بندی برند نشریه آمریکایی
این کمپانی قصد دارد در فرایندی پیچیده‌تر از ساخت هیدروژن، مولکول‌های هیدروژن دوگانه را با کربن‌دی‌اکسید ترکیب کرده و درنهایت ترکیب هیدروکربنی تولید کند که منبع فسیلی ندارد.
بله تیتر را درست خواندید، آئودی به فکر یک تکنولوژی است که حتی بیودیزل را نیز کنار می‌زند. همان‌طور که می‌دانید آب تشکیل‌شده از دو مولکول هیدروژن و یک مولکول اکسیژن است، در حال حاضر نوعی فناوری وجود دارد که می‌تواند این دو مولکول را از آب خالص جدا کرده و سوخت هیدروژن خالص را تهیه کند که اتفاقا سوخت اصلی خودروهای پیل‌سوختی مثل تویوتا میرای است.
به گزارش اخبار خودرو ، در طرحی که آئودی ارائه داده، سرنوشت دیگری برای هیدروژن در نظر گرفته‌شده است. این کمپانی قصد دارد در فرایندی پیچیده‌تر از ساخت هیدروژن، مولکول‌های هیدروژن دوگانه را با کربن‌دی‌اکسید ترکیب کرده و درنهایت ترکیب هیدروکربنی تولید کند که منبع فسیلی ندارد.
این سوخت می‌تواند جایگزین بسیار پاک‌تری برای دیزلی‌های معمولی و حتی بیودیزل‌هایی باشد که حامیان محیط‌زیست معتقد هستند روش تولید آن، خود عامل آلودگی محیط‌زیست است.
همان‌طور که اطلاع دارید برای جداسازی هیدروژن و اکسیژن از برق استفاده می‌شود، اما در فرآیند دوم دو مرحله برای ترکیب هیدروژن و کربن‌دی‌اکسید وجود دارد.
در مرحله اول این دو ترکیب به کمک راکتور (چرخنده مواد با سرعت‌بالا) به فاز گازی می‌رسند و درنهایت ترکیب گازی شبه سنتزی می‌دهند (synthesis gas) سپس این گاز وارد راکتور دیگری به نام فیشر-تروپش می‌شود که مجموعه‌ای از واکنش‌های شیمیایی را انجام می‌دهد تا مجموعه‌ای از هیدروکربن‌ها ایجاد شوند.
البته این روش ساخت ترکیبات مصنوعی هیدروکربنی در سال ۱۹۲۳ توسط دو محقق آلمانی‌تبار فرانس فیشر و هانس تروپش ابداع‌شده بود. نکته جالب این پروژه اینجاست که مسئولین آئودی، کشور سوئیس را برای اجرای آن انتخاب کرده‌اند.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.