اولین تست و بررسی هایما S7 در بیش از 500 کیلومتر

اولین تست و بررسی هایما S7 در بیش از 500 کیلومتر
از نگاه بسیاری از مشتریان بازار، ماشین‌های شاسی‌بلند سواری‌ها بهتر هستند و ارزش بیشتری دارند! درست یا غلط این طرز تفکر را بر عهده شما می‌گذاریم، اما واقعیت این است که واردکنندگان خودرو و خودروسازان ایرانی به این مساله پی برده و تلاش‌شان را روی این کلاس خودرویی، یعنی شاسی‌بلندها متمرکز کرده‌اند. بدیهی است که با قیمت‌های پایین‌تر تنها ظاهر یک شاسی بلند گیرتان می‌آید که نباید توقع قابلیت خاصی را از آن داشته باشید. با هزینه زیر ۱۰۰ میلیون تومان، دیگر شاسی‌بلند دو دیفرانسیل گیرتان نمی‌آید (البته به غیر از لندمارک گروه بهمن که داستانش سر دراز دارد!)، پس همین بهتر است خودرویی را انتخاب کنید که آرامش بهتری در آن داشته باشید. اگر واقعا قصد خرید شاسی‌بلند با هزینه کم را دارید، باید بگوییم که انتخاب‌های چینی بسیاری پیش رو دارید، هرچند تیوولی با قیمت زیر ۹۰ میلیون تومان از کره جنوبی و رنو داستر تک‌دیفرانسیل با قیمت زیر ۹۵ میلیون تومان از اروپا، می‌توانند جزو گزینه‌های شما باشند. حال با توجه به همین موضوع، برای اولین بار تیم گروه «دنیای خودرو» به‌سراغ خودرویی جدید در این کلاس می‌رود که به گفته بسیاری از کارشناسان با قیمت‌گذاری انجام شده از طرف ایران خودرو، رقبا را در زمان عرضه به چالش می‌کشد.
برخورد باید از نوع نزدیک باشد!
اولین تست و بررسی هایما S7 در بیش از 500 کیلومتر
هایما در سال ۱۹۹۷ توسط کمپانی مزدا در چین تاسیس شد تا پیشبردی در تولیدات مزدا داشته باشد. در سال ۲۰۰۶ سهام مزدا به FAW چین واگذار شد، اما از آنجا که همکاری فاو و مزدا امری قابل شهود است، این روزها هنوز نظارت مزدا روی محصولات هایما تا حدودی وجود دارد. وجود نظارت‌های گوناگون از مزدا و فاو باعث شده سطح محصولات هایما در برخی نمونه‌ها رو به رشد باشد، هرچند به سیاست‌های هایما انتقادهایی نیز وارد بوده است. با توجه به اینکه همکاری هایما با ایران خودرو شکل گرفته است و این روزها سایت خراسان، در حال تولید اولین محصول مشترک به صورت مونتاژ است، احتمال می‌رود در صورت استقبال مشتریان نسخه‌هایی دیگر از هایما هم به بازار ورود پیدا کنند.
اولین تست و بررسی هایما S7 در بیش از 500 کیلومتر
هایما S7 به موتور دو لیتری مجهز است که ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتون‌متر گشتاور تامین می‌کند. این موتور به فناوری VVT مجهز است که نشان از تکنولوژی معقول هایما دارد، اما آن‌چنان هم خاص نیست که بخواهیم از تعجب این دستاورد چینی، مبهوت بمانیم! فاصله محوری ۲۶۱۹ میلی‌متری باعث شده فضای کابین خوبی را از نظر جای پا در اختیار داشته باشید. کاپوت کشیده S7 و صندوق ۴۰۰ لیتری باعث می‌شود از دور خودرویی بزرگ به نظر برسد، البته این بزرگ‌بینی زیاد هم بی‌راه نیست زیرا هایما ۱۵۴۵ کیلوگرم وزن دارد و از نظر ارتفاع، از خودروهایی مانند جک S5، چری تیگو ۵، اسپورتیج، توسان، سانتافه و… بلندتر است. باید در نظر داشت این هیکل بزرگ باعث نشده است این شاسی‌بلند از سایر چینی‌ها، متمایز و قابلیت‌های یک شاسی بلند واقعی را در دل خود جا دهد. هایما S7 در تمام نسخه‌ها تک‌دیفرانسیل است و قدرت را با گیربکس پنج دنده اتوماتیک یا دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. گیربکس اتوماتیک این شاسی‌بلند چینی ساخت کمپانی پاورتِک کره جنوبی و قابلیت تعویض دنده به صورت دستی را نیز دارد.
اولین تست و بررسی هایما S7 در بیش از 500 کیلومتر
وقتی از نظر ظاهری به هایما نگاه می‌کنیم، در طراحی جلو با خودرویی رسمی‌ و آرام طرف هستیم که بی‌شباهت به هیوندای ix55 نیست. اما در طراحی عقب، خودرویی اسپرت را می‌بینیم که چراغ‌هایی شبیه ب‌ام‌و و میتسوبیشی ASX دارد. زیر سپر دیفیوزری مشکی وجود دارد که در طرفین با دو قاب کرومی ‌اگزوز تزیین شده است. این قاب‌ها دکوری هستند و در اصل هایما S7 تنها یک سر اگزوز در سمت راست دارد که از عقب خودرو مشخص است. همین عدم توازن شخصیتی در جلو و عقب باعث شده است در نگاه اول برخی با هایما ارتباط برقرار نکنند و آن را خودرویی بدشکل بنامند! اما پس سه روز سر و کله زدن با S7، گاهی اوقات از ظاهرش خوش‌مان می‌آمد و در برخی زوایا، ظاهری زیبایی از خود بروز می‌داد. کاسه چراغ جلو خودرو هم با دی‌لایت تزیین شده است و راهنمای LED دارد که نمای خوبی را به ظاهر جلوی خودرو می‌دهد. هم‌چنین نور پایین که از کاسه چراغ با لنز عبور می‌کند در کنار زیبایی، پخش نور کافی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. وقتی به کابین خودرو وارد می‌شوید، با امکانات خوبی مواجه هستید. وجود تودوزی چرم مصنوعی که رنگ مارون و طرح فیبرکربن دارد حالت خاصی را به اتاق این شاسی‌بلند داده است. حالت غربیلک فرمان شبیه فاو بسترن B50F است و دکمه‌های کروزکنترل، کامپیوتر سفر و سیستم پخش شبیه دنا طراحی شده است. شاید درست باشد که بگوییم دکمه‌های روی فرمان دنا را از روی هایما S7 برداشته‌اند. روی در راننده تنظیمات پنجره‌ها وجود دارد و دکمه آینه تاشو برقی و تنظیماتش در پنل سمت چپ داشبورد قرار دارد که زیاد خوش‌دست نیست. وجود امکاناتی نظیر گرم‌کن سه حالته صندلی‌های جلو، فرمان برقی EPS، سان‌روف، صندلی برقی هشت حالته راننده با تنظیم گودی کمر، آینه حساس به نور، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، سنسور باد لاستیک و… باعث می‌شود تا حس نسبتا خوبی را در کابین هایما داشته باشید. در بحث ایمنی، S7 از جک S5 پیشتاز است. با توجه به اینکه در ایران جک S5 تنها با دو کیسه هوا عرضه می‌شود، وجود چهار ایربگ در هایما S7 باعث می‌شود پارامترهای ایمنی این خودرو از رقیب چینی دیگر بالاتر باشد.
اولین تست و بررسی هایما S7 در بیش از 500 کیلومتر
وجود امکاناتی مانند ترمز چهار چرخ دیسک، ABS، EBD، ESP و TCS باعث شده است پیش از سوار شدن هایما، اطلاعاتی از سطح ایمنی خودرو داشته باشید. نسخه دنده‌ای این خودرو نسبت به نسخه اتوماتیک، سیستم استارت دکمه‌ای، کروزکنترل و رینگ ۱۷ اینچی را ندارد و در عوض به سیستم استارت – استاپ مجهز است که پشت چراغ قرمز خودرو به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود. از جمله ضعف‌هایی که در کابین هایما احساس می‌شود این است که سیستم صوتی و تصویری، قابلیت پخش DVD و CD را ندارند و تنها با بلوتوث، AUX و USB می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد. در کنار این معایب باید به این مساله اشاره کنیم که به صورت فابریک از جانب ایران خودرو، نویگیشین و رهیاب هایما S7 در ایران فعال است و عملکرد دقیقی را در اختیار راننده می‌گذارد. صندلی‌های خودرو تا حد زیادی راحت و نرم طراحی شده‌اند، اما در ردیف عقب تهویه صورت وجود ندارد و به خاطر نمد سقف که به در عقب زاویه‌ای خاص دارد، افراد با قد بالای ۱۹۰ سانتی‌متر به راحتی نمی‌توانند از ردیف دوم هایما S7 استفاده کنند. تهویه برای ردیف عقب از ناحیه پا صورت می‌گیرد که دریچه آن زیر صندلی راننده و شاگرد تعبیه شده است. کیفیت داخلی هایما S7 در سطح متوسطی قرار دارد و نمی‌توان گفت که مانند یک خودروی کره‌ای و ژاپنی است یا کیفیت به نسبت کمی‌ مانند جک J5 و S5 دارد. اما با توجه به اینکه نسخه‌های در حال آزمایش هایما S7 هزاران کیلومتر را پیموده بودند، می‌توان گفت که کمتر چروکی روی صندلی‌ها دیده می‌شد و اتاق خودرو در جاده‌های خاکی و خارج شهری، سر‌و‌صدایی از خود بروز نمی‌داد.
تجربه بیش از ۵۰۰ کیلومتر رانندگی روی کاغذ
اولین تست و بررسی هایما S7 در بیش از 500 کیلومتر
در نگاه اول امکان ندارد که رانندگی با یک خودرو چینی آن هم ۵۰۰ کیلومتر امکان‌پذیر باشد، چه برسد که دلپذیر و راحت هم باشد! اما شاید بهتر باشد چشم‌ها را شسته و با نگاهی به دور از کینه و خیالات خرافی پا در کابین خودروهای چینی جدید بگذاریم! شاید زمان آن فرا رسیده باشد که کم‌کم به چینی‌ها اعتماد کنید. دقیقا مثل ۲۰ سال پیش به کره‌ای‌ها اعتماد کردیم.
وقتی پشت فرمان هایما می‌نشینید، نکته جالب توجه تنظیم راحت صندلی در هشت حالت است که کامل‌تر از صندلی خودروهایی مانند توسان و اسپورتیج است. پس از فشردن پدال ترمز و زدن دکمه استارت، موتور به نرمی ‌روشن می‌شود. پشت آمپر با نور آبی و خطوط قرمز نمایش داده می‌شود که تا حدی ساده است و شاید باب میل خیلی‌ها نباشد. از طرفی با فرمان برقی نرمی ‌طرف هستید که واقعا عملکرد خوبی دارد. بارها در سرعت بالای ۱۰۰ و ۱۲۰ کیلومتر حساسیت فرمان به سرعت و سطوح جاده را بررسی کردیم و کمتر ایرادی را در آن مشاهده کردیم. وقتی دنده را در حالت D قرار می‌دهیم، بدون ضربه و تکان هایما S7 شروع به حرکت می‌کند. باید اشاره کرد که خودرو مورد بررسی چند ماهی در حال تست و بررسی بوده و فشارهای نامتعارفی نسبت به نوع رانندگی عادی به آن وارد شده است، اما با این حال کارکرد گیربکس در بدو حرکت نرم و قابل قبول است. اگر واقع‌بین باشیم، از همان روی کاغذ هم می‌توان تشخیص داد که وزن یک و نیم تنی S7 با ۱۴۸ اسب بخار، آن‌چنان سریع برای حرکت نیست. طبق اعلام شرکت، حداکثر سرعت این خودرو ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت است که ما هم تقریبا به این عدد نزدیک شدیم. از طرفی با توجه به اینکه ضرایب گیربکس تقریبا گشتاوری طراحی شده‌اند، با این خودرو اصلا نمی‌توان شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر خوبی را رقم زد.
اولین تست و بررسی هایما S7 در بیش از 500 کیلومتر
به طوری که در مورد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بیشتر شبیه خودرویی مانند تیگو ۵ مدیران خودرو است و شتابش به سمت بالای ۱۵ ثانیه میل می‌کند. نکته جالب این خودرو، ضرایب دنده خوب گیربکس است. به طوری که در شیب ملایم یا تند با تک‌سرنشین یا پنج سرنشین (البته هفت نفره هم داخلش نشستیم!) به خوبی بالا می‌رود و پر قدرت بودن گیربکس در این بخش خود را به نمایش می‌گذارد. از طرفی وقتی کروز کنترل را روی سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در جاده تهران- قزوین تنظیم کردیم، شاهد این بودیم که خودرو با دور موتور نزدیک به ۲۳۰۰ دور در دقیقه با دنده پنج در حال حرکت است و واقعا صدایی کمتر از خودروی سواری به داخل نفوذ می‌کرد. البته این بی سر‌و‌صدایی را مدیون لاستیک‌های هنکوک بود که نرمی ‌خوبی را در عین کم‌سر‌وصدایی برای هایما به ارمغان آورده بود. یکی از جذابیت‌های این شاسی‌بلند تک‌دیفرانسیل چینی این بود که سان‌روف خیلی بزرگی داشت. این مساله برای خیلی از ایرانیان می‌تواند جذاب باشد، زیرا تا حد زیادی این قسمت دید دارد که حتی به بخش عقب هم نمایی از آسمان را منتقل می‌کند. این سان‌روف در دو حالت بازشو کامل و زاویه‌دار به صورت برقی تنظیم می‌شود.
اولین تست و بررسی هایما S7 در بیش از 500 کیلومتر
پس از طی چند صد کیلومتر در جاده‌های مختلف با شرایط آب و هوایی از برفی گرفته تا آفتابی و خشک، به این نکته رسیدیم که طراحان هایما و شرکای‌شان، S7 را بسیار محتاط طراحی کرده‌اند. سیستم کامپیوتر خودرو اجازه نمی‌دهد حتی شما به مرز کات‌آف برسید یا در حالت تیپ‌ترونیک در دنده‌ای خاص، فشار بیش از حد به موتور و گیربکس وارد کنید. این سیستم که معمولات سامانه ایمنی فنی خودرو نام دارد این روزها در محصولات رنو، هیوندای، کیا و ام‌جی بسیار رایج است. این مساله باعث می‌شود استهلاک، خرابی موتور و گیربکس کم شود، اما در برخی مواقع آن بازخورد مورد نظر را از خودرو نگیرید. مصرف سوخت خودرو تا حد متعارفی مناسب است، به ‌طوری‌که در ترافیک عصرگاهی تهران مصرف حدود ۱۰.۵ لیتر را تجربه کردیم و در جاده در مسیر طولانی زیر ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بسوزانیم. این در حالی است که شرکت هایما مصرف سوخت ترکیبی نسخه اتوماتیک را ۸.۸ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش در شرایط متعارف اعلام می‌کند. البتعه این اعداد با سوخت‌گیری و محاسبات عددی مستقل از کامپیوتر سفر خودرو در تست انجام‌شده به دست آمده است.
اولین تست و بررسی هایما S7 در بیش از 500 کیلومتر
هندلینگ خودرو را ابتدا در شرایط سرعت پایین تست کردیم و به این نتیجه رسیدیم که هایما S7 در این بررسی شانه خالی نمی‌کند. به لطف سیستم مک‌فرسون در جلو و اکسل چند اتصالی در عقب، این خودرو نرمی‌ خوبی دارد و هندلیگ مناسبی را در مانورهای شهری و جاده‌ای از خود به نمایش می‌گذارد. تنها مساله این است که اگر هایما را به طور ناگهانی در شرایط گشتاور جهش‌دار قرار دهید، عقب خودرو دچار گیجی شده البته با سیستم کنترل پایداری این مساله تا حد زیادی مهار می‌شود.
کاپوت هایما S7 به نسبت هیکل خود، ابعاد بزرگ و به نسبت طول درازی دارد. برای همین مایل شدیم تا سیستم ترمز را به شکلی تست کنیم تا سیستم EBD فعال شود و نحوه عملکرد دماغه خودرو در شرایط خاص را بسنجیم. خوشبختانه با توجه به طول زیاد کاپوت، شاهد افت ناگهانی دماغه خودرو نبودیم و عقب خودرو در خطوط ترمزی صاف، پایداری واقعا خوبی را داشت.
اولین تست و بررسی هایما S7 در بیش از 500 کیلومتر
در انتهای بررسی وقت آن رسیده بود که این تازه‌وارد چینی را در نواحی کوه‌پایه‌ای و کوهستانی شمال شرق تهران بررسی کنیم تا میزان انتقال سر‌و‌صدا و تکان را در اتاق هایما بسنجیم. مساله خوب این بود که خودرو به راحتی از پیچ‌های خاکی و لغزنده بالا می‌رفت و پایداری مناسبی را از خود نشان می‌داد. تکان‌های داخل خودرو به خاطر ارتفاع خودرو کمی ‌بیش از حد توقع بود اما این ضربات با صدا همراه نبوده و شرایط اتاق راحتی را در کل ایجاد کرده بود. به نسبت جک S5 می‌توان گفت که در نواحی خارج جاده‌ای می‌توانید با آسودگی و راحتی بیشتری حرکت کنید و نسبت به چری تیگو ۵ زحمت کمتری را برای حرکت کردن خودرو به جان بخرید (از نظر کشش خودرو).
در پایان می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که:
اولین تست و بررسی هایما S7 در بیش از 500 کیلومتر
جک S5 خودرویی است که شتاب‌گیری عالی دارد و با اکثر خودروهای سواری از نظر سرعت قابل رقابت است. اما اگر به دنبال خودرویی ایمن‌تر هستید (با توجه به چهار کیسه هوا و سیستم پایداری مطمئن‌تر) و می‌خواهید راحتی سفرهای خود را با دنده اتوماتیک نرم و امکانات بیشتر تجربه کنید، می‌توانید با ۷۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به سراغ هایما S7 اتوماتیک بروید و به ازای ایمنی بیشتر، خدمات بهتر و کیفیت بالاتر تنها ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بیشتر بپردازید.
چری تیگو ۵ هم با توجه به بازه زمانی خدمات تقریبا اثبات کرده است که می‌تواند خودرویی باکیفیت در طول زمان باشد. اما هایما S7 با دامنه خدمات وسیع‌تر و با بهره از گیربکس و موتور قوی‌تر می‌تواند گزینه بهتری نسبت به تیگو ۵ باشد. مخصوصا اینکه هایما S7 در نسخه فول اتوماتیک امکانات به مراتب بیشتری نسبت به نسخه ساده تیگو ۵ اتوماتیک دارد و نزدیک به ۶ میلیون تومان ارزان‌تر است.
اولین تست و بررسی هایما S7 در بیش از 500 کیلومتر
نکته جالب این است که کمپانی هایما در چین S7 را در نسخه فول اتوماتیک ۱۴۶ هزار و ۸۰۰ یوآن به فروش می‌رساند که با توجه به نرخ یوآن، یعنی قیمت هایما S7 حدود ۸۳ میلیون تومان برای بازار چین تعیین شده است، البته مسلما تهیه این مبلغ برای اکثر ایرانیان مثل چینی‌ها آن‌چنان راحت نیست، اما با توجه به قیمت‌گذاری رقابتی ایران خودرو بر سر S7، می‌توان احتمال آن را داد که همکاری خوبی بین این کمپانی چینی و ایران خودرو صورت گرفته و درصد داخلی‌سازی واقعی وجود دارد که تفاوت قیمت خوبی نسبت به سایر رقبا هم‌تراز خود در بازار ایران را به وجود آورده است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
نام خودروهایما S7 دنده ایهایما S7 اتوماتیکجک S5تیگو ۵ اکسلنت
حجم موتور۲ لیتری۲ لیتری۲ لیتری۲ لیتری
قدرت۱۴۸۱۴۸۱۷۵۱۳۹
گشتاور۱۸۰۱۸۰۲۳۵۱۸۲
انتقال قدرت۵ دنده دستی۵ دنده اتوماتیک۶ دنده دستیCVT
فرمانبرقیبرقیبرقیبرقی
تعداد کیسه هوا۴۴۲۴
سیستم پایداری و کششدارددارددارددارد
استارت دکمه اینداردداردندارددارد
سیستم پخشمانیتور- دوربین عقب – نویگیشن فعال – ۶ باندمانیتور- دوربین عقب – نویگیشن فعال – ۶ باندمانیتور – ۶ باند – قابلیت اتصال دوربین عقبمانیتور – دوربین عقب – ۶ باند
صندلی هاتودوزی چرم – گرمکن صندلی های جلو – صندلی ۸ حالته برقیتودوزی چرم – گرمکن صندلی های جلو – صندلی ۸ حالته برقیتودوزی چرم – صندلی ۶ حالته دستیتودوزی چرم – صندلی ۶ حالته برقی
سیستم تهویهاتوماتیکاتوماتیکدستیاتوماتیک دوگانه
کروز کنترلنداردداردندارددارد
سایر امکاناتسانروف – آیینه تاشو برقی – نشانگر باد لاستیک – آیینه حساس به نور – دی لایت – سیستم استارت استاپ اتوماتیکسانروف – آیینه تاشو برقی – نشانگر باد لاستیک – آیینه حساس به نور – دی لایتسانروف – آیینه تاشو برقی – نشانگر باد لاستیک – سنسور نورسانروف – آیینه تاشو برقی – نشانگر باد لاستیک – آیینه حساس به نور – دی لایت – سنسور نور
قیمت نماینده چین (یوآن)۱۳۱.۸۰۰۱۴۶.۸۰۰۱۳۵.۸۰۰ (۴ ایربگ)۱۵۰.۹۰۰
قیمت نمایندگی (تومان)۷۲.۹۰۰.۰۰۰۷۸.۹۰۰.۰۰۰۷۵.۴۰۰.۰۰۰۹۲.۷۰۰.۰۰۰

قسمت هفدهم اسب بخار
اولین بررسی ویدئویی هایما S7 در ایران

حسین دلاور و محمدمهدی تفضلی- روزنامه دنیای خودرو و گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.