امکانات جدید بر روی میتسوبیشی ASX بازار ایران

امکانات جدید بر روی میتسوبیشی ASX بازار ایران
میتسوبیشی ASX به عنوان یک کراس اوور ژاپنی شناخته می شود که با حضور مجدد این نشان ژاپنی در بازار ایران، با نسخه های تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل از جانب شرکت آرین موتور پویا به کشور آمد. اما با گذشت زمان شاهد بودیم که همان اتاق ASX یا اوتلندر اسپرت گاهی با فیس لیفت هایی همراه بود و کم کم تنها با نسخه فول آپشن به دست مشتریان ایرانی رسید.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

میتسوبیشی ASX از سال ۲۰۱۰ تنها با یک اتاق و ظاهر کلی به بازار جهانی عرضه شده و این در حالی است که رقبایی چون کیا اسپرتیج، هیوندای توسان و… دو نسل از خود را در این مدت پشت سر گذاشته اند و همچنان کمپانی میتسوبیشی بدون تغییر اساسی ASX را با مدل ۲۰۱۸ تولید می کند. برخی شنیده ها حاکی از آن است که این کراس اوور ژاپنی نیز تا سال ۲۰۱۹ با همین اتاق در خطوط تولید مختلف این نشان تجاری مونتاژ خواهد شد.
عدم تغییر در ۸ سال عرضه و از طرفی قدیمی به نظر رسیدن اصول ASX نسبت به خودروهای به روز در چند سال گذشته برای مشتریان ایرانی ملموس بوده و بسیاری از افراد معتقد هستند که ارتقا نیافتن میتسوبیشی ASX کم کاری این خودروساز ژاپنی به حساب می آید. اما کمپانی میتسوبیشی در پاسخ به منتقدان می گوید که همیشه اصلاحات لازم برای این کراس اوور انجام شده و امروز در مورد فناوری های روز نمی توان ایراد خاصی را به ASX وارد کرد.
حال همچنان شاهد آن هستیم که مشتریان ایرانی میتسوبیشی ASX را بیشتر یک خودرو سخت جان و با کیفیت می شناسند تا محصولی مطابق به فناوری های روز و امکانات رفاهی بالا. اما اگر به از چند ماه پیش قصد خرید میتسوبیشی ASX مدل ۲۰۱۸ را داشته اید و یا توانسته اید آن را در نمایندگی های آرین موتور پویا ملاقات کنید، به احتمال زیاد با تغییرات آن آشنا هستید.


میتسوبیشی ASX فیس لیفت ۲۰۱۸ در بخش طراحی سپرهای جلو و عقب تغییر کرده و همچنین برخی جزئیات ظاهری آن مانند نوع چراغ روشنایی روز و یا طراحی چراغ های عقب، نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است. از طرفی کابین این خودرو هم تا حدی به روزتر شده و می بینید که دکمه های گرمکن صندلی های جلو در جایگاه بهتری نصب شده اند. همچنین قاب قرارگیری دسته دنده در وضعیت های مختلف نیز تغییر کرده و مانند میتسوبیشی اوتلندر شده است. دکمه ی تنظیم وضعیت انتقال نیرو به چرخ های جلو و عقب هم به جلوی دسته دنده آمده و تا حدی دسترسی به آن راحتتر شده است. در بخش طراحی داخلی ASX مدل ۲۰۱۸ می بینیم که از مواد به روزتری با طرح های کربنی و مشکی پیانویی استفاده شده و تا حدی حس اسپرتتری را به راننده و سرنشینان القا می کند. قرارگیری دکمه غیر فعال کردن سیستم کنترل پایداری الکتریکی نیز به جای کنار پای راننده روی داشبورد، به بخش میانی داشبورد منتقل شده است.
اما شاید بهتر باشد که به دو آپشن رفاهی و ایمنی به روز در ASX فیس لیفت اشاره کنیم. میتسوبیشی ASX مدل ۲۰۱۸ به عنوان یک کراس اوور ژاپنی همانند مدل های قبلی خود به امکاناتی نظیر ۷ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، فرمان کمکی برقی، کروزکنترل، سقف شیشه ای، نورپردازی داخلی، دنده پشت فرمان، کامپیوتر سفر، چراغشوی، سنسور نور و باران، تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغ، تودوزی چرم، گرمکن دو حالته صندلی های جلو، صندلی برقی راننده، آینه تاشو برقی، استارت دکمه ای، سنسور و دوربین پارک عقب، نمایشگر با قابلیت اتصال های مختلف، سیستم کنترل پایداری، تنظیم وضعیت انتقال نیرو به چرخ ها و… مجهز است و این بار با اضافه شدن یک دوربین اسکنر پشت شیشه جلو، می بینیم که قابلیت نوربالای اتوماتیک و ترمز خودکار خودرو در مواقع اضطراری بر روی آن فعال شده است. دکمه ی نور بالای اتوماتیک ASX بر روی دست راهنما قرار دارد و اگر بخواهید ترمز خودکار خودرو در مواقع اضطراری را فعال و یا غیر فعال کنید، می توانید از جایگاه کلیدهای کنار پای راننده روی داشبورد استفاده نمایید. در نسخه های فول آپشن میتسوبیشی ASX در بازارهای مختلف امکان سفارش رادار خطی نیز برای این خودرو وجود دارد که این آپشن ایمنی در نسخه های بازار ایران وجود ندارد. البته این مسئله تا حدی جای سوال است که بخش عمده فعال شدن رادار خطی با وجود دوربین اسکنر پشت شیشه جلو وجود دارد و تنها برخی امکانات نرم افزاری و سخت افزاری ساده برای راه اندازی این امکان در ASX نیاز است.

در بازار کشورهای غربی با توجه به امکان سفارش میتسوبیشی ASX با پیشرانه ۲.۴ لیتری و مشابه به اوتلندر نیز، شاهد آن هستیم که استقبال به نسبت خوبی از این کراس اوور شده است. اما با وجود اینکه میتسوبیشی ASX مدل ۲۰۱۸ همچنان امکاناتی نظیر رادار نقطه کور، حافظه صندلی، سردکن صندلی های جلو، گرمکن صندلی های عقب، سقف پانارومیک ( امکان باز شدن بخشی از شیشه سقفی )، سنسور پارک جلو و… مانند کره ای در آن دیده نمی شود، می بینیم که همیشه این خودرو ژاپنی قیمتی کمتری از هیوندای توسان و کیا اسپرتیج داشته است. در اواسط سال گذشته شما می توانستید که با هزینه کمتر از ۱۹۰ میلیون تومان برای خرید میتسوبیشی ASX اقدام کنید. با اعلام قوانین جدید واردات خودرو بهای این خودرو به فراتر از ۲۰۰ میلیون تومان آمد و در آخرین پیش فروش رسمی شرکت، بهای قطعی حدود ۲۶۵ میلیون تومان را داشت. حال اگر امروز بخواهید میتسوبیشی ASX فیس لیفت مدل ۲۰۱۸ را از بازار آزاد و دلالان خریداری کنید، احتمالا با قیمت هایی تا ۳۹۵ میلیون تومان هم بر می خورید. با اینکه امروز اکثر خودروهای بازار کشور به خاطر جو اقتصادی ارزش واقعی خود را از دست داده اند، اما همچنان میتسوبیشی ASX قیمتی کمتر از رقبای کره ای دارد. کمپانی میتسوبیشی نیز اعلام می کند که تنها تغییرات این خودرو به اضافه شدن چند امکان ایمنی و رفاهی ختم نمی شود و تا حدی جعبه دنده اتوماتیک CVT این کراس اوور ژاپنی ارتقا پیدا کرده است. بدون شک اگر آرین موتور امکان خرید میتسوبیشی ASX را با پیشرانه ۲.۴ لیتری ۱۷۱ اسب بخار و گشتاور ۲۲۷ نیوتون متر برای مشتریان ایرانی فراهم می کرد، بدیهی است که حتی با اعمال افزایش قیمت برای این خودرو، می توانستیم موفقیت بیشتری را برای ASX شاهد باشیم. البته که این موفقیت اوج خود را در قوانین قبلی واردات خودرو تجربه می کرد و شاید با آخرین دستورالعمل های تدوین شده کمی قیمت آن از حد انتظار بالاتر می رفت. در هر صورت باید منتظر ماند و دید که چه زمانی ممنوعیت موقت واردات خودرو لغو می شود و آیا آرین موتور پویا برنامه دارد تا این خودرو را با شرایطی جذابتر به بازار عرضه کند یا خیر؟
شما مخاطبان می توانید ویدیو تست و بررسی میتسوبیشی ASX در فصل سوم اسب بخار را با کلیک بر روی لینک تماشا کنید.
گروه مستند اسب بخار
عکس ها: عرفان حمیدی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.