امضای قرارداد بنز و ایران خودرو در هفته آینده

امضای قرارداد بنز و ایران خودرو در هفته آینده
ایران خودرو و بنز هفته آینده پس از گذشت یکسال بالاخره قرارداد همکاری مشترک در ایران را امضا می کنند تا ستاره های آلمانی در جاده مخصوص بدرخشند.
۲۶ دی ماه سال گذشته بود که مدیران ارشد بنز، درست در روزهای نخست آغاز اجرایی شدن برجام با جت شخصی به ایران آمدند تا با آبی ها جاده مخصوص برای از سرگیری همکاری ها پای میز مذاکره بنشینند.
حاصل سفر قدیمی ترین شریک تجاری ساز ایران، امضای تفاهم نامه برای تولید سالانه ۹ هزار دستگاه خودروی تجاری با ایران خودرو دیزل و از سرگیری واردات رسمی محصولات سواری این شرکت از طریق شرکت ستاره ایران (شرکت زیرمجموعه ایران خودرو) بود.
همچنین این دو شرکت، تفاهم نامه ای هم برای تأسیس یک شرکت خدمات پس از فروش مشترک به امضا رسانند. اما با گذشت یک سال از امضای این تفاهم نامه ها همچنان خبری از امضای رسمی قرارداد برای اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه ها قبلی نبود تا اینکه درست در آستانه یک سالگی برجام، خبر از نهایی شدن قرارداد این دو شرکت داد و سپس هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو از نهایی شدن پنج قرارداد همکاری میان ایران خودرو و بنز سخن گفت ولی زمان امضای این قراردادها همچنان نامشخص ماند.
به گزارش خودرو کار: هفته آینده قائم مقام بنز باز هم به ایران سفر خواهد کرد تا اینبار در وزارت صنعت، با آبی های جاده مخصوص در مرحله اول قرارداد تولید خودروهای سواری را به امضا برساند.
پیگیری ها نشان می دهد که این دو شرکت علاوه بر همکاری برای تولید کامیون و کشنده در حوزه های سرمایه گذاری مجدد تولید موتور با ایدم، خدمات پس از فروش، تولید خودروی سواری و تولید اتوبوس نیز برنامه هایی جدی دارند.
همچنین شرکت بنز، موافقت ضمنی خود را با فروش اتوبوس به ایران اعلام کرده است. آنگونه که دست کم عنوان های پنج قرارداد مشترک این دو شرکت نشان می دهد، ستاره بنز می خواهد با قدرت در آسمان جاده مخصوص بدرخشد. اما ورود این ستاره با این شکل به صنعت خودروی ایران، چه اثری بر آینده صنعت خودروی ایران خواهد گذاشت؟
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش به تأثیر حضور بنز در بخش خودروهای تجاری اشاره می کند و می گوید: «در حوزه خودروهای تجاری، بخش عمده ای از ناوگان ما محصولات مرسدس بنز است که برای مصرف کننده این بخش، بازگشت بنز به صورت رسمی خبر خوبی است زیرا شرایط خدمات پس از فروش محصولات موجود بهتر خواهد شد و هم نوسازی ناوگان را به دنبال خواهد داشت.»
او درباره اینکه حضور بنز به انتقال تکنولوژی می انجامد، توضیح می دهد: «بنز یکی از قدیمی ترین شرکای صنعت خودروی ایران است اما شاید به دلیل کم کاری ما یا عدم تمایل بنز، دانش فنی خاصی از این شرکت به ایران منتقل نشده است. اگر از سوی ایران دانش فنی طلب شود، با اهرم فشار بازار می توان شاهد انتقال دانش فنی و تکنولوژی بود.»
مذاکرات بنز با ایران خودرو، پیش از مذاکرات با خودروسازان فرانسوی شروع شد اما بسیار دیرتر به نتیجه رسید. البته شاید دلیل تعلل در امضای این قرارداد و تعجیل در امضای قرارداد با خودروسازان فرانسوی را، شرایط متفاوت این خودروسازان دانست چرا که فرانسوی ها به بازار ایران نیاز داشته و در آن سوی ماجرا بنز دغدغه بازار ایران را نداشت. حالا اما اگر طی این زمان طولانی منجر به حضور پرقدرت بنز در ایران شود می تواند حضور این ستاره آلمانی را به عنوان ستاره شانس صنعت خودروی ایران تلقی کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.