اقدام بی معنی دولت در تعیین سقف دلاری برای واردات خودرو

اقدام بی معنی دولت در تعیین سقف دلاری برای واردات خودرو
جریان توقف ثبت سفارش و تعیین دستورالعمل جدید واردات در حالی این روزها نقل محافل بازار خودرو کشور شده است که گفته می شود در دستورالعمل جدید واردات خودرو، دولت سقف دلاری را برای واردات خودرو در نظر گرفته است.
به طوری که بر اساس دستورالعمل جدید خودروهای با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار اجازه ورود نخواهند داشت بالطبع در این جریان و باابلاغ دستورالعمل جدید برخی از برندهای لوکس وارد کشور نخواهد شد این تصمیم در حالی است به نظر می رسد با ابلاغ و اجرایی شدن دستورالعمل جدید همچنان خودروهایی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی اجازه واردات نخواهد داشت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش خبر خودرو،با توجه به اینکه با باز شدن سایت ثبت سفارش و رفع ممنوعیت واردات ، از این پس برندهایی چون بنز ، بی ام و لکسوس بر اساس دستوررالعمل جدید امکان واردات نخواهد داشت موضوعی که در این جریان مطرح می شود اینکه آیا تعیین سقف دلاری برای واردات خودرو تصمیم درستی است و آیا این تصمیم نافی حقوق مشتریان و جریان رقابت پذیری در بازار خودرو نیست؟

در همین حال مشاور انجمن خودروسازان معتقد است اینکه دولت در دستورالعمل جدید واردات خودرو سقف دلاری تعیین کرده تصمیم درستی نیست و باید صرفا سقف تعرفه ها افزایش یابد.

داود میرخانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به اینکه هر گونه ممنوعیت واردات با تعیین سقف دلاری معنی ندارد، گفت : دولت باید اجازه دهد تا واردات خودرو صرفا با تعرفه های بالا صورت گیرد.

وی با توجه به ممنوعیت واردات برخی از برندهای خودرویی بر اساس دستورالعمل جدید گفت : دولت باید واردات کلیه خودروهای با هر میزان حجم موتور و قیمت به کشور را تنها با اختصاص تعرفه های بالا آزاد نماید .منتهی این تعرفه ها و ارقام بالاتری که در این راستا دریافت می شود صرف خروج خودروهای فرسوده در کشور شود.

وی با اشاره به وجود نزدیک به ۳ میلیون خودرو کاربراتوری در کشور ، گفت : البته این تعداد خودروهای کاربراتوری غالبا به لحاظ عمر تولید فرسوده محسوب نمی شوند اما به جهت اینکه کاربراتوری هستند حداقل ۲۰ تا ۶۰ برابر یک خودرو جدید آلایندگی ایجاد می کنند از این رو باید به جای ممنوعیت واردات برخی از خودروهای لوکس ، جلوی تردد این خودروها گرفته شود.

وی تصریح کرد : دولت باید به منظور کمک به خروج این میزان خودروی کاربراتوری از محل واردات خودرو و دریافت تعرفه بیشتر ، بودجه مورد نیاز در این بخش را تامین نماید.

وی در ادامه به اهمیت تصویب قانون مالیات سبز از سوی دولت اشاره کرد و افزود : دولت باید هر چه سریعتر قانون مالیات سبز را که در تا پیش از این دست بررسی داشت را تصویب نماید تا در این راستا از خودروهای با مصرف سوخت و آلایندگی بالاتر عوارض بیشتری دریافت شود.

وی تاکید کرد : وزارت صنعت می تواند با توجه به عوارضی که از این خودروها دریافت می کند این ارقام را صرف اصلاح ساختار آلایندگی و مصرف سوخت خودروها و همچنین کمک به تولید موتورهای کم مصرف نمایند..

واردات خودرو لوکس هیچ ارتباطی به رقابت پذیری در صنعت خودرو ایران ندارد.

مدیر عامل اسبق ایران خودرو با اشاره به موضوع ممنوعیت واردات خودروهای لوکس بر ایجاد رقابت پذیری در صنعت خودرو افزود : معتقدم که واردات خودرو لوکس هیچ گونه ارتباطی به رقابت پذیری در صنعت خودرو ایران ندارد و چرا که در این رده از قیمت در داخل تولیداتی نداریم.

میرخانی ضمن تاکید بر اینکه باید کسب عوارض بیشتر از خودروهای لوکس صرف کاهش آلایندگی و از رده خارج کرده خودروهای کاربراتوری شود ، گفت : با توجه به اینکه خودروسازان در حال حاضر پولی برای سرمایه گذاری جهت تولید موتورهای کم مصرف ندارند بنابراین می توان از طریق دریافت عوارض بیشتر سرمایه خودروسازان داخلی را در این بخش تامین نمود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.