افزایش قیمت لاستیک‌های وارداتی/گرانی لاستیک باعث افزایش تلفات جاده‌ای می‌شود

افزایش قیمت لاستیک‌های وارداتی/گرانی لاستیک باعث افزایش تلفات جاده‌ای می‌شود

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک گفت: وقتی کشور ما نیاز به ۱۵۰ هزار تن واردات دارد و به هیچ عنوان صنایع داخلی نمی‌تواند آن را تامین کند بر چه اساس تعرفه‌ها را به این میزان افزایش دادند. اکنون ۴۰ درصد مصرف لاستیک سواری ۸۰ درصد اتوبوسی و کامیونی و ۱۰۰ لاستیک ماشین‌های راهسازی و فوق راه سازی از طریق واردات تامین می‌شود.

سیدمحمد میرعابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص نیاز کشور به لاستیک خودرو گفت: بنا بر آمار ارائه شده از سوی پلیس راهور جدا از خودروهای نظامی و انتظامی ما بیش از ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در کشور داریم که با استانداردهای بین المللی نیازمند سالانه ۴۰۰ هزار تن لاستیک خودرو در انواع سواری، اتوبوسی و کامیونی هستند.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک ادامه داد: در حال حاضر تولید داخل کشور ۲۵۰ هزار تن است و ما بقی نیاز کشور یعنی ۱۵۰ هزارتن تماما از طریق واردات از کشورهای صاحب سبک مانند آلمان- ایتالیا-فرانسه-چین-کره-ژاپن-تایلند-هند و… به غیر از آمریکا صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: حدود ۳۰ درصد بازار کل لاستیک‌های جهان در اختیار چین است و در کشور ما نیز اصلی‌ترین بازار را در اختیار دارد.

میرعابدینی در خصوص قیمت جدید دلار و تاثیر آن بر بازار لاستیک کشور گفت: از سوی دولت قیمت دلار برای واردات ۴۲۰۰ تومان اعلام شده اما هنوز هیچ وارداتی صورت نگرفته و اینکه فرمول چگونه خواهد بود در هاله‌ای از ابهام است اما نکته مهم آن است که برخی فکر می‌کنند این قیمت تماما به نفع واردکننده شده است.

وی درباره تعرفه واردات لاستیک گفت: با توجه به اینکه اختلاف بین تایر ایرانی با تایر چینی ۲۰‎٪ بود ولی تعرفه تایر سواری امسال از ۳۲ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافته و تعرفه لاستیک اتوبوسی و کامیون نیز از ۲۰ درصد به ۲۶ درصد رسید. ضمن آنکه تا پیش از این گمرک با احتساب دلار ۳۸۰۰ تومانی از ما هزینه می‌گرفت اما الان با توجه به افزایش قیمت رسمی دلار هزینه ما نیز افزایش پیدا کرده و از این به بعد با دلار ۴۲۰۰تومانی محاسبه خواهد شد. همین امر سبب شده که ما در آینده افزایش قیمت حداقل ۱۵ درصدی داشته باشیم.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک ادامه داد: وقتی کشور ما نیاز به ۱۵۰ هزار تن واردات دارد و به هیچ عنوان صنایع داخلی نمی‌تواند آن را تامین کند بر چه اساس تعرفه‌ها را به این میزان افزایش دادند اکنون ۴۰ درصد مصرف لاستیک سواری، ۸۰ درصد اتوبوسی و کامیونی و ۱۰۰ درصد لاستیک ماشین‌های راهسازی و فوق راه سازی از طریق واردات تامین می‌شود.

شایان ذکر است درحال حاضر در برخی از سایزهای سواری اصلا هیچ تولید داخلی نداریم و همچنین فقط یک کارخانه داریم که لاستیک‌های اتوبوسی کامیونی رادیال تولید می‌کند که فقط ۲۰‎٪ درصد از نیاز کشور را تامین کند.

میرعابدینی با اشاره به آمار ارائه شده از سوی گمرک گفت: در سال ۹۴و۹۵ ما ۱۰۸ هزار تن واردات رسمی داشتیم و در سال ۹۶ این رقم به ۱۲۶ هزار تن رسید که این یعنی حجم قاچاق کمتر شده است اما نگرانی انجمن این است که با اعمال تعرفه‌های جدید و افزایش هزینه‌ها بازار به سمت کالای قاچاق تمایل پیدا کند زیرا با این تعرفه و هزینه‌ها، قاچاق کاملا صرفه اقتصادی دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک گفت: با ادامه این روند هم تولیدکننده داخلی و هم واردکننده رسمی با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: این حق تمام کشورهاست که از ابزار تعرفه برای کمک به تولید داخل خود استفاده کنند اما این ابزار نیز در تمام دنیا مدت زمان مشخصی دارد و تا آن زمان باید تولیدکننده خود را با تعرفه‌های جهانی که چهار درصد است و از لحاظ قیمت و کیفیت نیز هماهنگ کند اما متاسفانه این اتفاق در کشور ما صورت نگرفته و همواره تولیدکنندگان به دنبال افزایش تعرفه بوده و هستند.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک اظهار داشت: در منطقه می‌توان گفت هیچ کارخانه لاستیک‌سازی وجود ندارد، اما ما نتوانستیم بیشتر از پنج درصد صادرات داشته باشیم.

وی ادامه داد: لاستیک‌های وارداتی باید استانداردهای روز دنیا مانند ایمارک و استانداردهای سه گانه را برای ورود به کشور پاس کنند در صورتی که لاستیک‌های داخلی از این امر مستثنا هستند همچنین واردکنندگان الزام به دادن گارانتی ۵ساله هستند.

میرعابدینی گفت: وقتی تولیدکننده داخلی الزامی به پاس کردن استانداردهای روز دنیا نداشته باشد مطمئنا چشم انداز صادراتی هم نمی‌تواند داشته باشد و بدین ترتیب تولیدکننده صرفا بدنبال تامین نیاز داخل است و همواره بدنبال افزایش تعرفه و به تبع آن از دست دادن و دور شدن از بازار جهانی و فضای رقابتی خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان تصریح کرد: با توجه به وضعیت فعلی و بالا رفتن قیمت لاستیک خصوصا در حوزه اتوبوسی و کامیونی این نگرانی وجود دارد که مصرف کننده نهایی از تعویض به موقع لاستیک‌ها خودداری کند که در نتیجه آمار تصادفات به مراتب بالا خواهد رفت.

وی تصریح کرد: امروز قدرت خرید مردم کمتر شده است و سعی می‌کنند با حداقل هزینه‌ها زندگی خود را بگذرانند و اکنون با افزایش قیمت لاستیک خارجی و داخلی زمان تعویض لاستیک طولانی‌تر شود که این امر می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.