افزایش قیمت خودرو ریشه داخلی دارد

افزایش قیمت خودرو ریشه داخلی دارد

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

کارشناسان معتقد بودند تقاضاهایی که در ماه‌های پایانی سال گذشته تبدیل به تقاضا نشده‌اند، به سال جاری منتقل خواهند شد. با این حال آمار منتشرشده نشان می‌دهد که این امر محقق نشده است.

به گزارش اخبار خودرو در جدیدترین آماری که از سوی گمرک جمهوری اسلامی منتشر شده است، واردات خودرو کامل، جزو ۱۵قلم کالای اصلی واردات قرار نگرفته است و در مقابل واردات قطعه به ارزش ۱۹۱میلیون‌دلار از رشد ۳۰۰درصدی حکایت می‌کند. در وهله اول باتوجه‌به زمان انتشار این گزارش که مرتبط با اولین ماه سال جاری است، این آمار چندان دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسید. اما کارشناسان معتقد بودند تقاضاهایی که در ماه‌های پایانی سال گذشته تبدیل به تقاضا نشده‌اند، به سال جاری منتقل خواهند شد. با این حال آمار منتشرشده نشان می‌دهد که این امر محقق نشده است. در همین رابطه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «متغیرهای مختلفی باعث به‌دست آمدن این آمار شده اند که در صدر آن بسته بودن سایت ثبت‌سفارش در شش‌ماه دوم سال گذشته قرار دارد و علت دیگر آن را می‌توان عدم تخصیص ارز دولتی در بازه مناسب به وارد کنندگان دانست. البته تغییر سیاست نقل و انتقال ارزی به تولیدکنندگان خارجی و ثبت سفارشات با شیوه جدید هم علتی دیگر در پایین‌آمدن نرخ آمار واردات خودرو کامل نیز بوده است.»

وی با تاکید بر اینکه ثبت سفارشات تا رسیدن خودرو در گمرک، مستلزم طی‌شدن زمان است، گفت: «برای تولید و انتقال خودرو به بازار ایران زمانی صرف می‌شود که خود این امر یک بازه چند ماهه است که با توجه به سپری شدن بخشی از این زمان، قطعا رشد این آمار را در ماه‌های اردیبهشت و خرداد شاهد خواهیم بود و این اتفاق عجیب و غیرمنتظره‌ای در صنعت خودرو نبوده است.»

زاوه در ادامه این‌که چرا قطعات در لیست ۱۵ الویت واردات قرار گرفته است،گفت: «همیشه در لیست واردات، قطعات منفک یا منفصله خودرو دارای نرخ ورودی بیشتری نسبت‌به خودرو کامل قرار داشته و آن هم به علت مونتاژ برخی خودرو ها در داخل است و ربطی به کاهش واردات خودرو کامل ندارد.»
وی در ادامه افزود: «باتوجه‌به تخصیص ارز دولتی، بازار در وضعیت نسبتا بهتری از اواخر سال گذشته قرار خواهد گرفت و در آینده گرانی برخی خودروها در بازار داخلی در نتیجه بالارفتن هزینه‌های ریالی و ارز مصرفی آن‌هاست که شرایط با ثبات بازار را تغییر می‌دهد و با توجه به اینکه قدرت خرید مصرف‌کنندگان همچنان ثابت خواهد ماند، بالارفتن قیمت تمام‌شده خودروها باعث گرایش بازار به خودروهای ارزان‌تر خواهد شد. البته در آینده شاید شرکت‌های چینی بتوانند جایگزینی برای شرکت‌های کره‌ای باشند.»

این کارشناس صنعت خودرو درخصوص سرمایه‌های سرگردان در بازار گفت: «روی‌آوردن سرمایه‌های سرگردان به بازار خودرو باعث خریدهای سرمایه‌ای در بازار شده که باید برای جذب آن سرمایه‌ها تدابیر بهتری در نظر گرفته شود. این سرمایه‌های کوچک با خرید حداقل‌های موجود در بازار می‌خواهند از ارزش پول خود محافظت کنند.»

وی در ادامه افزود: «افزایش قیمت خودرو ریشه داخلی دارد و نشات‌گرفته از تولید نقدینگی و کاهش سودهای بانکی و ورود سرمایه های سرگردان به صنعت خودرو است. دلیل اصلی روی آوردن این سرمایه‌گذاران به این صنعت ناپایداری‌های سیاسی، هزینه بالای تولید شغل و نبود امنیت سرمایه در تولید شغل است که آن‌ها را تهدید می‌کند. خروج آمریکا از برجام تاثیراتی روی بازار خودرو ایران گذاشت و متاسفانه در همین مدت کوتاه، شاهد بالارفتن قیمت‌ها در بازار خودرو بوده‌ایم.»

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.