اعلام آمار پنج ماهه تولید خودروسازان کشور/حذف خودروهای قدیمی جدی شد

گزارش کیفی خود‌روها د‌ر د‌ی‌ماه
در روزهایی که ماجرای حذف خودروهای قدیمی جدی‌تر از قبل شده، آمار تولید ۵ ماهه نیز نشان می‌دهد خودروسازان داخلی تیراژ این محصولات را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داده‌اند.
آن طور که آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد، دو خودروساز بزرگ کشور از تیراژ محصولات قدیمی خود مانند پراید و پژو ۴۰۵ کاسته‌اند تا به‌تدریج آنها را از رده تولید خارج کنند.طبق این آمار خودروسازان بزرگ داخلی در مجموع ۴۹۶ هزار و ۸۳۳ دستگاه انواع محصولات سواری را تا پایان مردادماه به تولید رسانده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده‌اند.به گزارش دنیای اقتصاد،همچنین با بررسی آمار تولید ماهانه خودروسازان، مشخص می‌شود آنها در مردادماه و نسبت به تیر، افزایش تولیدی ۱۳ درصدی را به ثبت رسانده‌اند.در حالت تفکیکی اما آبی‌های جاده مخصوص تا پایان مرداد سال‌جاری با تولید ۲۷۳ هزار و ۴۴۱ دستگاه خودروی سواری، به افزایش تیراژی ۸/ ۱۶ درصدی دست یافته‌اند و سایپا نیز که ۱۳۴ هزار و ۶۸۴ هزار دستگاه انواع محصولات سواری را در پنج ماه نخست امسال به تولید رسانده، افزایشی ۲۱ درصدی را به خود می‌بیند. همچنین پارس‌خودرویی‌ها نیز که ۸۸هزار و ۷۰۸ دستگاه انواع محصولات سواری را تا پایان مرداد تولید کرده‌اند، توانسته‌اند به این واسطه، افزایشی ۳/ ۲۹ درصدی را به نام خود ثبت کنند.از جمله نکات مهم آمار تولید پنج ماهه خودروسازان می‌توان به تیراژ همچنان ضعیف پژو ۲۰۰۸، تداوم افت تولید رانا، توقف تولید پرایدهای دوگانه‌سوز و همچنین رشد تیراژ محصولاتی مانند سوزوکی گرندویتارا، ‌هایما و همچنین تندر-۹۰ اشاره کرد.
تیراژ ضعیف پژو ۲۰۰۸
سری اما به جزئیات آمار تولید پنج ماهه خودروسازان کشور بزنیم و ببینیم کدام خودروها با کاهش تولید روبه‌رو بوده و کدام شان افزایش تیراژ را تجربه کرده‌اند.طبق آمار اعلامی، ایران خودرویی‌ها در تولید دو محصول مهم خود یعنی پژو ۴۰۵ و پارس و همچنین رانا با کاهش تیراژ مواجه شده‌اند، با این حال سایر محصولات شان روندی افزایشی را تجربه کرده‌اند. در این بین، پژو ۴۰۵ با توجه به تیراژ ۵۷ هزار و ۵۱ دستگاهی‌اش طی پنج ماه نخست امسال، با ۲/ ۹ درصد کاهش، نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته مواجه شده است. همچنین پژو پارس نیز که تیراژی ۴۹ هزار و ۳۳۲ دستگاهی را تا پایان مردادماه از خود به جا گذاشته، کاهشی ۸/ ۲ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به خود می‌بیند. در بین دیگر محصولات پژویی ایران خودرو اما مدل ۲۰۶ همچنان با افزایش تیراژ روبه‌رو است. این محصول که در پنج ماه ابتدایی امسال ۶۹ هزار و ۳۵۷ دستگاه تیراژ داشته، توانسته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲/ ۳۰ درصد افزایش تولید را به ثبت برساند. ۲۰۶ در حال حاضر پرتیراژترین محصول ایران خودرو به شمار می‌رود و با توجه به حذف پراید و پژو ۴۰۵ طی یکی دو سال آینده، این خودرو شانس بالایی برای کسب عنوان پر‌تیراژترین محصول خودروسازی کشور نیز دارد.
اما با وجود آنکه ایران خودرویی‌ها باید طبق تعهدات خود، تحویل پژو ۲۰۰۸ را به مشتریان از شهریورماه آغاز کنند، آمار پنج ماهه نشان می‌دهد این محصول تا پایان مردادماه کمتر از انگشتان یک دست، تولید داشته است. بر این اساس، ایران خودرو در پنج ماه ابتدایی امسال فقط چهار دستگاه پژو ۲۰۰۸ را تولید کرده و در مردادماه نیز حتی یک دستگاه از این محصول را به تولید نرسانده است. در این شرایط البته مشخص نیست ایران خودرویی‌ها طی روزهای رفته از شهریور اقدام به تولید پژو ۲۰۰۸ کرده‌اند یا نه. طبعا اگر پاسخ منفی باشد، آبی‌های جاده مخصوص نمی‌توانند سر وقت به تعهدات خود در تحویل ۱۶ هزار پژو ۲۰۰۸ ثبت نامی، عمل کرده و این خودرو با تاخیر به دست مشتریان خواهد رسید. از ۲۰۰۸ که بگذریم، ایران خودرو در تولید سمند با افزایش تیراژ مواجه شده و توانسته تا پایان مردادماه ۴۷ هزار و ۲۵ دستگاه از این محصول را به تولید برساند. با این حساب، تولید سمند در پنج ماه و امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸/ ۱۹ درصد افزایش را به خود می‌بیند. اما آن‌طور که آمار پنج ماهه تولید روایت می‌کند، ایران‌خودرو در تولید دنا با رشد و در تولید رانا با افت مواجه شده است. طبق آمار منتشرشده، رانا با تیراژ سه هزار و ۸۴۲ دستگاهی خود، ۲۳ درصد کاهش تولید را تجربه کرده تا همچنان روند افت تولید آن ادامه داشته باشد. در مقابل اما ایران خودرویی‌ها توانسته‌اند با تولید ۱۳ هزار و ۱۲۳ دستگاه دنا، تیراژ این محصول را ۱/ ۵۰ درصد افزایش دهند.آبی‌های جاده مخصوص اما توانسته‌اند آماری مثبت را در مورد مونتاژی‌های چینی و ژاپنی خود طی ۵ ماه امسال به جا بگذارند. بر این اساس، ایران خودرو تا پایان مردادماه امسال دوهزار و ۵۵۳ دستگاه ویتارا را مونتاژ کرده‌ تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تیراژ این محصول را حدودا ۱۶ برابر کند.ایران خودرو همچنین توانسته چهار هزار و ۳۲۹ دستگاه‌ هایما را نیز مونتاژ کند تا تیراژ این میهمان شاسی‌بلند چینی در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال گذشته، ۱/ ۳۴۹ درصد افزایش یابد. در میان دیگر محصولات چینی ایران خودرو، دانگ فنگ نیز که در سایت مرکزی به تولید می‌رسد، تیراژی ۱۱ هزار و ۹۸۵ دستگاهی را تا پایان مردادماه امسال به ثبت رسانده و این آمار نشان می‌دهد تیراژ دانگ فنگ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰۶ برابر شده است.
خداحافظی تدریجی با پراید
از ایران خودرو به سایپا برویم، خودروسازی که به‌تدریج خود را آماده وداع با گاو شیرده‌اش پراید می‌کند. طبق آمار وزارت صنعت، مشابه اتفاق رخ داده برای پژو ۴۰۵، در سایپا هم افتاده، چه آنکه نارنجی‌های جاده مخصوص نیز ترمز تولید پراید را در پنج ماه ابتدایی امسال کشیده‌اند. طبق آمار اعلامی، پراید در بازه زمانی موردنظر تیراژی ۹۲ هزار و ۲۵۳ دستگاهی از خود به جا گذاشته و در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال قبل، شش درصد کاهش تولید را به خود می‌بیند. این محصول نیز جزو قدیمی‌های خودروسازی ایران به‌شمار می‌رود که پیش‌بینی می‌شود از پس استانداردهای جدید برنخواهد آمد. سایپا همین چند روز پیش، تولید مدل ۱۱۱ پراید (پراید‌هاچ بک) را در سایت کاشان متوقف کرد تا اولین قدم را در راه حذف این محصول قدیمی بردارد. طبق اعلام نارنجی‌های جاده مخصوص، قرار است تیبا به‌واسطه افزایش تیراژ، جای خالی پراید را در اواخر سال آینده پر‌کند، خودرویی که در آمار پنج ماهه توانسته با رشد تولید مواجه شود. طبق آمار اعلامی سایپا تا پایان مردادماه ۵۷ هزار و ۱۶۰ دستگاه تیبا را به تولید رسانده و در نتیجه موفق به افزایش ۵/ ۵۵ درصدی تولید این محصول شده است. از این رقم اما پنج هزار و ۲۳۲ دستگاه به‌صورت دوگانه‌سوز تولید شده‌اند.
اما در بین دیگر محصولات سایپا، سراتو با تیراژی ۱۰ هزار و ۳۹۲ دستگاهی، ۷/ ۹۰ درصد رشد تولید را در پنج ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. همچنین برلیانس به عنوان یکی از میهمانان چینی گروه خودروسازی سایپا، آماری ۱۶ هزار و ۸۷۴ دستگاهی را از خود به جا گذاشته تا در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال گذشته، ۵۰ درصد افزایش تیراژ را تجربه کند. این محصول چینی پیش‌تر در سایپا نیز مونتاژ می‌شد،اما هم‌اکنون تولید آن به‌طور کامل در اختیار پارس‌خودرو قرار دارد. سایپایی‌ها اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ می‌رسانند که در این بین، چانگان مدل CS35 تیراژی سه هزار و ۲۷۰ دستگاهی را تا پایان مردادماه از خود به جا گذاشته و ۱/ ۳۳۳ درصد رشد را تجربه کرده است. دیگر محصول چینی سایپا اما S300 یا همان آریو نام دارد که فعلا در سایت بن‌رو به تولید می‌رسد و آمار اعلامی از تیراژ چهار هزار و ۳۰۵ دستگاهی آن حکایت می‌کند. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته با رشدی ۲۴۱ درصدی مواجه شده است.
تداوم افزایش تیراژ تندر
اما سری هم به تندر-۹۰ بزنیم، خودرویی که همچنان با افزایش تیراژ مواجه است. طبق آمار اعلامی، ایران خودرو و پارس‌خودرو در مجموع ۳۸ هزار و ۸۰۶ دستگاه تندر-۹۰ را تا پایان مردادماه به تولید رسانده و بنابراین افزایشی۵/ ۲۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند. در حالت تفکیکی اما ایران‌خودرویی‌ها با تیراژ ۱۸ هزار و ۹۶۴ دستگاهی توانسته‌اند افزایشی ۹/ ۴۵ درصدی را در تولید تندر-۹۰ رقم بزنند و پارس‌خودرو نیز که ۱۹ هزار و ۸۴۲ دستگاه تندر را به تولید رسانده، افزایشی ۱۷ درصدی را به خود می‌بیند. بنابر آمار اعلامی اما پارس‌خودرو توانسته طی پنج ماه ابتدایی امسال ۱۹ هزار و ۱۱۶ دستگاه ساندرو (مدل‌هاچ بک تندر-۹۰) را نیز به تولید برساند و این موضوع سبب افزایش ۵/ ۱۰۰ درصدی محصول موردنظر شده است. ساندرو البته در دو مدل معمولی و استپ وی در پارس‌خودرو به تولید می‌رسد، اما آمار وزارت صنعت مشخص نکرده سهم هر کدام از آنها در تولید پنج ماهه چقدر است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.