اسقاط خودروهای تملیکی باعث سوء استفاده می شود

اسقاط خودروهای تملیکی باعث سوء استفاده می شود
این اولین باری نیست که خودروهای بدون شناسنامه و ترخیص صحیح گمرکی به جاده ای ایران می آید. کافی است که کمی به آگهی های اینترنتی خودرو نگاهی بندازید تا تعداد کثیر از این خودروها را برای فروش پیدا کنید.
این تازه بخشی از خودروهای به اصطلاح تملیکی است که برای فروش گذاشته اند و خیلی های آن ها در جاده ها در حال تردد هستند. تنها مسئله اینجاست که با قدرت گرفتن رسانه، این بار پای خودروهایی به صفحات مجازی و خبرها باز شده است که لوکس و به روز هستند و برای خیلی ها جذاب ظاهر شده اند. نمونه بارز برای اثبات اینکه از قدیم خودروهای تملیکی بدون مجوز پلاک در کشور تردد می کردند، نسخه های بنز W124 است که با مدل ۲۳۰E، ۲۶۰E و ۲۶۰E در خیابان ها تردد می کنند. مدل این خودروهایی که زمانی لوکس به حساب می آید، به سال های ۱۹۸۹ الی ۱۹۹۲ بر می گردد. ولی شاید برایتان جای سوال باشد که چه طور این خودروها به خیابان ها آمده اند؟!
اسقاط خودروهای تملیکی باعث سوء استفاده می شود
چندی پیش با مالک یکی از این خودروها گفتگویی داشتیم و به گفت که این خودروها به شرط اسقاط برای مزایده بفروش گذاشته می شود و شماره شاسی و موتور آن تراشیده می شود تا بعدا کسی نتواند برای آن ها ادعای سند و پلاک کند. در اصل فروش مزایده ای این خودروها برای تامین قطعات خودروهای مجوزدار برای تردد انجام می شود. ولی عمده افرادی که این خودروها را بدست می آورند، از اسقاط و خورد کردن خودروها صرف نظر می کنند و با تعویض شماره اتاق و موتور، خودرویی تقلبی برای اخذ پلاک تهیه می کنند. به عنوان مثال، یک بنز قدیمی و از کار افتاده که در ایران شناسنامه معتبر دارد، تخریب می شود و در نهایت شماره شاسی و موتور آن در یک کارگاه روی خودرویی تملیکی نصب می شود و ماهیت قانونی دو خودرو با هم عوض می شود. در بعضی شهرهای کوچک هم از پلاک یک خودرو مشابه برای خودرویی اسقاطی استفاده می شود و وقتی پلیس آن خودرو را می بیند، در نگاه اول متوجه تخلف نمی شود.
به غیر از بنزهای W124، نمونه ای مختلف ب ام و هم با این شرایط معامله و تردد آن ها در خیابان ها دیده می شود. برخی شنیده ها حاکی از آن است، بعد از اینکه عده زیادی خودروهای اسقاطی خریدند و آن ها را امحا نکردند، جدیدا قبل از تحویل خودروهای تملیکی به شرط اسقاط، قسمتی از ستون خودرو بریده می شود تا از خودرو استفاده ارزشی نشود.
حسین دلاور- روزنامه دنیای خودرو

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.