استفاده از خودروهای مصادره‌ ای توسط دستگاه‌های حفاظتی، امنیتی و تشریفاتی

استفاده از خودروهای مصادره‌ای توسط دستگاه‌های حفاظتی، امنیتی و تشریفاتی
امکان شماره‌گذاری خودروهای قاچاق وجود ندارد، ولی دستگاه‌هایی که خودروهایشان نیاز به شماره‌گذاری ندارند مثل حوزه‌های حفاظتی، امنیتی، تشریفاتی و… می‌توانند از این خودروها با اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی‌ربط استفاده کنند.
بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی مجموعا ۹ هزار و ۸۸۹ دستگاه وسیله نقلیه ‌تحت اختیار این سازمان بوده که شامل خودروی سواری،‌ موتور، ‌دوچرخه، قایق، کامیون، اتوبوس و سایر وسایل می‌شود.
به گزارش اخبار خودرو بر اساس قانون خودروهای متروکه، قابلیت فروش مزایده‌ای دارند اما خودروهای قاچاق امکان فروش داخلی و شماره‌گذاری را نخواهند داشت و باید بازصادرات شوند. راه دیگری نیز پیش روی این خودروهاست، یعنی خرید این دسته از خودروها توسط دستگاه‌های دولتی برای مصارف حفاظتی، امنیتی و تشریفاتی که خودروهایشان نیاز به شماره‌گذاری ندارد.
خریداران احتمالی خودروهای قاچاق
امکان عرضه خودروهای قاچاق در داخل کشور وجود ندارد. امین دلیری، مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» در این خصوص گفت: «امکان شماره‌گذاری خودروهای قاچاق وجود ندارد، ولی دستگاه‌هایی که خودروهایشان نیاز به شماره‌گذاری ندارند مثل حوزه‌های حفاظتی، امنیتی، تشریفاتی و… می‌توانند از این خودروها با اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی‌ربط استفاده کنند.»
اسقاط خودروهای فرسوده
دلیری تعداد خودروهای لوکس را ۱۸۲ دستگاه برشمرد و عنوان کرد: «۷۶ دستگاه قاچاق، ۸۴ دستگاه متروکه که صاحب دارد و ۲۲ مورد ضبطی قضایی و گمرکی ثبت شده است.همچنین ۷۰۰ دستگاه خودروی سواری چینی متروکه هم اکنون در گمرک شهید رجایی بندرعباس خاک می‌خورند که یا باید باز گردانده شوند یا فکری برای آن‌ها شود، زیرا مدل‌ها قدیمی‌شده و ورود آنها به صرفه نیست.»
در پارکینگ سازمان اموال تملیکی خودروهایی وجود دارند که به سن فرسودگی رسیده‌اند. دلیری در مورد این دسته از خودروها عنوان کرد: «اگر خودرویی به سن فرسودگی برسد و امکان فروش و شماره‌گذاری آن وجود نداشته باشد، به صورت قراضه اسقاط می‌شود.»
دلیری در ادامه افزود: «طبق قانون، ما وظیفه تعیین تکلیف اموال را در اختیار داریم. مراجع مربوطه احکام و مجوزهایی برای تعیین تکلیف این اموال صادر می‌کنند و سازمان اموال تملیکی مجری تعیین تکلیف این اموال است. در خصوص خودروهای متروکه نیز قوانین مربوط و احکام مراجع قانونی تعیین‌کننده اقدامات سازمان اموال تملیکی خواهد بود.»
کمبود انبار و پارکینگ در استان‌ها
دلیری گفت: ما برای تحویل گرفتن کالاهای قاچاق تحت فشار مدیران استانی هستیم و به تمام مدیران خود تکلیف کردیم که نباید کالاهای قاچاق بدون تحویل بماند.
چون بر اساس قانون مبارزه با قاچاق، سازمان اموال تملیکی، تحویل گیرنده مستقیم کالاهای قاچاق از دستگاه‌های کاشف است اما با توجه به محدودیت زیرساخت‌ها و انبار در نگهداری انواع کالاهای قاچاق اعم از خودرو در استان‌ها دچار مشکل شده‌ایم.
به‌‌رغم این موضوع به مدیران استان‌ها دستور داده‌ایم که حتی به صورت موقت از انبارهای استیجاری استفاده کرده و کالاهای کشف‌شده قاچاق را از دستگاه‌های کاشف تحویل بگیرند.
راه‌اندازی سامانه جامع اموال تملیکی
وی با اشاره به این که سامانه جامع اموال تملیکی راه‌اندازی شده و باید در ستاد مبارزه با قاچاق، بنادر، گمرک، نیروی انتظامی، قوه قضائیه در ارتباط باشند، تصریح کرد: «اکنون این ارتباط به صورت آزمایشی با گمرک در دو استان تهران و بندرعباس فعال شده و با راه‌اندازی این سامانه فرآیندهای دستگاه‌های مرتبط در امر مبارزه با قاچاق کالا قابل رصد و کنترل است. با ایجاد این سامانه در فرآیند تعیین تکلیف کالاهای قاچاق تسریع خواهد شد. لذا رسیدگی به پرونده‌های قاچاق با سرعت بیشتری انجام می‌‌گیرد و سازمان اموال تملیکی می‌تواند در اولین فرصت نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کند.»

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.