استانداردهای ۸۵ گانه بازنگری می شود ؟

استانداردهای ۸۵ گانه بازنگری می شود ؟

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

علی‌رغم تمام تأکیدات سازمان استاندارد برعدم تجدیدنظر در استانداردهای ۸۵ گانه خودرو امروز صالحی نیا معاون وزیر صنعت خبر بازنگری این استانداردها را اعلام کرد.

به گزارش خودرو نویس بهمن ماه امسال پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد در واکنش به اعتراضات خودروسازان مبنی براینکه استانداردهای جدید خودرویی غیر معقول بوده و حتی بنز هم امکان پاس کردن آنها را ندارد گفته بود” این موضوع اصلاً درست نیست و بیان آن غیرمنطقی است چرا که استانداردهای جدید مطابق استانداردهای اروپا تهیه و خودروسازان ملزم به اجرای آن هستند. باید تأکید کنم با توجه به برنامه ارتقا استانداردهای خودرو در دی ماه امسال تولید ۲۵ مدل خودرو متوقف شده و در سال ۹۷ هم تعداد خودروهایی که مجوز تولید نخواهند داشت بیشتر می‌شود”.

وی با اعلام اینکه خودروسازان در جریان اجرایی شدن استانداردهای ۸۵ گانه خودرو بودند اما اینکه چرا به این موضوع توجه نکرده‌اند خود جای سوال دارد، افزود: استانداردهای جدید خودرو با حضور وزیر وقت صنعت و تمام مدیران خودروساز در شورای گذاری خودرو به تصویب رسیده است، البته باید تأکید کنم استانداردهای ٨۵ گانه جدید خودرو در شورای عالی استاندارد نیز به تأیید نهایی رسیده بود.با وجود موضع‌گیری رسمی رئیس سازمان استاندارد، همچنان خودروسازان بر عدم اجرایی شدن این استانداردها تأکید داشتند و نعمت بخش رئیس انجمن خودروسازان با اعلام اینکه در صورت اجرایی شدن استانداردهای ۸۵گانه خودرو حداقل تولید ۸۰۰هزار خودرو متوقف خواهد شد، معتقد بود، خودروسازان سالانه حدود یک‌میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه خودروی سواری تولید می‌کنند که توقف ۸۰۰هزار دستگاه به‌طور حتم آسیبهای جدی را به صنعت قطعه‌سازی کشور وارد خواهد کرد.جدی شدن اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرو در نهایت باعث شد تا مدیرعامل ایران خودرو به صورت جدی خواستار تجدید نظر در این موضوع شود. یکه زارع گفته بود، “بنز و هیوندا اعلام می‌کنند که استانداردهای ایران را نمی توانند رعایت کنند، آیا آنها بعنوان دو برند برتر خودرویی اشتباه می کنند و ما در ایران درست فکر می کنیم؟ این نشان می دهد اشکال از ماست ، اشکال ما این است که همه کارها را می خواهیم جهشی انجام دهیم “.حال علی‌رغم تمام تأکیدات سازمان استاندارد برعدم تجدید نظر در استانداردهای ۸۵ گانه خودرو، امروز صالحی نیا معاون وزیر صنعت خبر بازنگری این استانداردها را اعلام کرد.وی با اشاره به اینکه برخی از استاندارهای ۸۵ گانه تشویقی است و حتی خودروسازان مطرح هم آنها را در تولیدات خود رعایت نمی کنند، افزود: انتقادات درست است چرا که بعضی از این استاتداردها به دلیل نبود زیر ساخت ها امکان اجرایی شدن ندارد. بر همین اساس با اولویت رعایت ایمنی خودروها رایزنی هایی برای تجدیدنظر در اجرای استاندارهای ۸۵ گانه خودرو انجام شده است.وی تصریح کرد: به دستور وزیر صنعت قرار شده خودروسازان اسناد خود را برای بررسی استانداردها ارائه کنند تا یک تعادل میان استانداردهای اختیاری و اجباری به وجود بیاوریم.

استانداردهای ۸۵ گانه بازنگری نخواهد شد

سخنگوی سازمان ملی استاندارد ایران طی گفت‌وگویی با عصرخودرو در واکنش به اظهارات مطرح‌شده از سوی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر توافق این وزارتخانه با سازمان ملی استاندارد ایران مبنی بر بازنگری استانداردهای ۸۵ گانه و در راستای ایجاد تعادل میان استانداردهای اختیاری و اجباری اعلام کرد که این سازمان بر اساس برنامه‌ریزی اولیه استاندارهای ۸۵ گانه را اجرایی خواهد کرد و خودروسازان ملزم به پاس کردن این استانداردها تا ابتدای دی‌ماه سال آینده خواهند بود.
سیدجمال هادیان طبائی زواره ضمن رد هرگونه توافقی در خصوص بازنگری استانداردهای ۸۵ گانه عنوان کرد: طرح استانداردهای ۸۵ گانه در شورای سیاست‌گذاری خودرو نیز مطرح و به تصویب رسیده به همین دلیل نیازی به بازنگری مجدد این استانداردها نیست.طرح ارتقای استانداردها ۵۵ گانه از زمان تصویب و ابلاغ با اعتراض خودروسازان روبرو شد؛ بطوریکه خودروسازان ضمن غیرمعقول خواندن استانداردهای جدید خودرویی اعلام کرده بودند که حتی “بنز” هم امکان پاس کردن استانداردهای جدید را ندارد، اظهارنظری که همان ابتدا واکنش رئیس سازمان استاندارد را به همراه داشت، بطوریکه نیره پیروزبخت اعلام کرده بود “این موضوع اصلاً درست نیست و بیان آن غیرمنطقی است؛ چراکه استانداردهای جدید مطابق استانداردهای اروپا تهیه‌شده و خودروسازان ملزم به اجرای آن هستند. ضمن اینکه باید تأکید کنم با توجه به برنامه ارتقا استانداردهای خودرو در دی‌ماه امسال تولید ۲۵ مدل خودرو متوقف‌شده و در سال ۹۷ هم تعداد خودروهایی که مجوز تولید نخواهند داشت بیشتر می‌شود”.
سخنگوی سازمان ملی استاندارد نیز ضمن رد اظهارات مطرح‌شده مبنی بر اینکه خودروهای اروپایی نیز امکان پاس کردن استانداردهای جدید را ندارد اعلام کرد که استانداردهای تدوین‌شده بر اساس استانداردهای اروپایی تدوین‌شده و در سال ۲۰۱۴ در محدوده کشورهای اروپایی اجرایی شده است. به گفته سخنگویی این سازمان، حفظ ایمنی و سلامت سرنشین و مردم ازجمله اولویت‌های سازمان ملی استاندارد است و این سازمان مصر به اجرای کردن این استانداردها است. بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه، خودروسازان تا ابتدای دی‌ماه امسال باید ۶۱ مورد استاندارد خودرویی را اجرایی می‌کردند. پس از خوان اول تا ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه می‌شود و درنهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی‌ماه سال آینده تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی سه دوره زمانی برای رسیدن به استانداردهای ۸۵ گانه در حالی است که برخی از مسئولین سازمان ملی استاندارد ایران معتقدند که عبور از مرحله اول ارتقای استانداردها خودرو به‌راحتی امکان‌پذیر خواهد بود، اما در خوان دوم و سوم خودروسازان با مشکل مواجه خواهند شد و به این طریق در این دو فاز شاهد حذف خودروهایی خواهیم بود که توان پاس کردن استانداردهای جدید را نداشته باشند.
بر اساس استانداردهای ۵۵ گانه که شامل ۵۱ استاندارد مربوط به کیفیت و ایمنی و ۴ مورد مربوط به آلایندگی می‌شود، خودروسازان محصولات خود را در سه سطح ایمنی، آلایندگی و بدنه ارتقا دادند و در فاز نخست توانستند با ارتقای ایمنی به لحاظ ایمنی سیستم ترمز ABS و کیسه هوا محصولات خود را به‌روز کنند. حال فاز دوم که به استانداردهای ۸۵گانه مربوط می‌شود خودروسازان باید استانداردهای جدید مربوط به مسائل «ایمنی، ترمز پیشرفته اضطراری، ترمزگیری، هشدار تغییر مسیر حرکت خودرو و سیستم‌های هشداری خودرو، حفاظت از عابر پیاده، محدوده کننده سرعت، تجهیزات ضد سرقت و … » را نیز در تولیدات خود لحاظ کنند و گام جدیدتری را در راستای ارتقای استانداردهای ایمنی بردارند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.