استارت افزایش قیمت خودرو بدون افزایش قیمت!

استارت افزایش قیمت خودرو بدون افزایش قیمت!

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

بارها برای مشتریان و خریداران واقعی این اطلاع رسانی انجام شده بود که برخی از خودروهای داخلی در هنگام فروش از جانب خودروسازان با تخفیف های نقدی به دست مشتریان می رسند و بهای بازار آزاد هم بر مبنا همان قیمت تخفیف دار در بازار محاسبه می شود.
همچنین اعلام شده بود که برخی خودروسازان وقتی می خواهند جدول قیمت محصولات خود را اعلام کنند، این نکته را به مخاطب و مشتری متذکر می شوند که قیمت خودرو بیشتر از عدد تمام شده است و خودشان با وجود مجوز افزایش قیمت، خودرو را ارزانتر به دست مشتری می رساند. این تخفیف ها که در بسیاری از خودروهای مونتاژ داخل بیشتر از ۸۰ میلیون تومان دیده می شود، همیشه با عناوینی چون حمایت از مشتری خودرو داخلی، تخفیف مناسبتی، تخفیف در فروش نقدی و… در شرایط فروش شرکت ها اعلام می شوند.
حال که قرار است تعرفه خودروهای وارداتی تغییر کند و به طبع آن بهای تمام شده این خودروها نیز افزایش پیدا می کند، فاصله قیمتی محصولات مونتاژ داخل با بسیاری از خودروهای وارداتی بیشتر می شود. در هفته گذشته شاهد بودیم که شرکت خودروسازی کرمان موتور بهای هیوندای i20 را از ۹۳ میلیون تومان به ۹۶ میلیون تومان افزایش داد و در اقدامی به مشتریان خرید نقدی تحویل فوری و اقساطی دو میلیون تومان تخفیف اعطا کرد. با این کار تغییر قیمت هیوندای i20 آنچنان محسوس نیست، ولی به محض تصمیم مدیران شرکت کرمان موتور می توان تخفیف نقدی را لغو کرد و دیگر خودرو را با همان بهای ۹۶ میلیون تومان به فروش رساند.
این کار دقیقا هفته گذشته برای فروش هایما S7 توربو و سوزوکی گرندویتارا ایران خودرو هم اتفاق افتاد. تقریبا از ابتدای سال جاری و تغییراتی که بر روی این خودرو انجام شد، قیمت هایما S7 توربو حدود ۹۵ میلیون تومان و بهای گرندویتارا کلاس ۱۰ حدود ۱۴۷ میلیون تومان تعیین گشت. ولی همیشه در فروش نقدی این خودروها به ترتیب تخفیف هایی نزدیک به ۵ و ۷ میلیون تومان برای S7 توربو و گرندویتارا کلاس ۱۰ وجود داشت. یعنی قیمت اصلی هایما S7 توربو حدود ۸۹ تا ۹۰ میلیون تومان بود و قیمت گرندویتارا کلاس ۱۰ هم حدود ۱۳۹ تا ۱۴۹ میلیون تومان.
حال ایران خودرو طی چند روز گذشته تخفیف های نقدی فروش این خودروها را لغو کرده و مشتریانی که این خودروها را می خواهند با هزینه ۹۵ و ۱۴۷ میلیون تومانی را بپردازند. وقتی بر اساس قانون و قواعد فروش خودرو به شرایط جدید بازار نگاه می کنید، ایران خودرو در شرایط جدید بازار قیمت رسمی محصولات خود را افزایش نداده است و نمی توان این شرکت را عامل افزایش قیمت محصولاتش در بازار آزاد دانست. ولی از طرفی با لغو تخفیف های چند میلیون تومانی، پول بیشتری وارد شرکت می شود و از طرفی قیمت بازار آزاد هم چند میلیون تومانی افزایش پیدا می کند. با اعلام این خبر قیمت سوزوکی گرندویتارا کلاس ۱۰ و همچنین هایما S7 توربو از برخی نمایشگاه داران به ترتیب ۱۵۰ و ۹۷ میلیون تومان گزارش می شود. این در حالی است که قیمت این خودروها در اواسط هفته گذشته، ۱۴۱ میلیون تومان و ۹۲ میلیون تومان بود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.