از گذشته تا به امروز با شورولت کوروت ZR1

از گذشته تا به امروز با شورولت کوروت ZR1
شورولت Corvette سال ۲۰۱۹ سریع‌ترین کروت تولیدی تا به امروز است. این خودرو موفق به ثبت سرعت ۲۱۲ مایل بر ساعت شده است. این دستاورد بزرگی برای جنرال موتورز است اما این اولین باری نیست که کمپانی ما را با نشان ZR1 شگفت زده می‌کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

این خودرو برای نخستین بار ۵۰ سال پیش رونمایی شد. در این مقاله قصد داریم به تمام ZR1هایی که کمپانی شورولت طی این سال‌ها معرفی کرده بپردازیم. کدام یک مدل مورد علاقه شماست؟

شورولت Corvette ZR1 و ZR2 مدل سال ۱۹۷۰‌ تا ۱۹۷۲ کد C3
از گذشته تا به امروز با شورولت کوروت ZR1
نخستین ZR1 پکیج کاملی از کارایی بود که به نسل سوم Corvette اضافه شد که به صورت آپشنال موتور بلوک کوچک LT-1 با حجم ۵.۲ لیتر و آرایش V8 داشت. این پکیج مجهز به گیربکسی چهار سرعته دستی بود و از ترمزهایی قوی تر سود می‌برد. رادیاتوری آلومینیومی، سیستم تعلیق و فنربندی به روز شده و لوله‌های ضد واژگونی داشت. بهای این پکیج در آن سال‌ها ۱.۰۱۰ دلار بود. این خودروی مسابقه‌ای قابلیت سفارش با Power Windows را نداشت، فرمان هیدرولیکی نداشت، کولر نداشت، رادیو پخش نداشت، حتی سیستم بخار زدایی شیشه عقب هم نداشت. در حالی که کمتر از ۶۰ نسخه از این Corvette ساخته شده، حالا C3 ZR1 بسیار کمیاب و نادر است. نسخه‌ی نایاب تر مدل ZR2 است که فقط با بلوک‌ بزرگ و قدرتمندتر LS6 و آرایش V8 قابل سفارش بود.

شورولت Corvette ZR1 مدل سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ با کد C4
از گذشته تا به امروز با شورولت کوروت ZR1
شورولت Corvette ZR1 سال ۱۹۹۰ بازگشت، این بار با نسل چهارم Corvette که با پیشرانه ای طراحی شده توسط Lotus به حجم ۵.۷ لیتر و آرایش V8 DOHC و ۳۵۷ اسب بخار قدرت به بازار آمده بود. این پیشرفت چشم‌گیر بود زیرا موتور استاندارد C4 که V8 OHC بود قدرتی ۲۵۰ اسب بخاری داشت. کمپانی Lotus در زمینه ارتقاء سیستم ترمز و فرمان و همچنین سیستم تعلیق قابل تنظیم با جنرال‌موتورز همکاری داشت. در آن زمان شتاب صفر تا صد ۴.۵ ثانیه‌ای و سرعتی فراتر از ۱۸۰ مایل بر ساعت برای C4 ZR1 بسیار تاثیرگذار بود اما این Corvette برچسب قیمتی بالایی داشت و تا سال ۱۹۹۵ تقریباً ۷۰۰۰ نسخه از آن به تولید رسید.

شورولت Corvette ZR1 سال ۲۰۰۹‌ تا ۲۰۱۳ با کد C6
از گذشته تا به امروز با شورولت کوروت ZR1
این بار نشان ZR1 با کد C6 این خودرو همراه شد و حالا کمپانی موتور این خودرو را که ۶.۲ لیتر حجم داشت را به یک سوپرشارژر مجهز کرده بود. این پیشرانه V8 قدرت چشمگیر ۶۳۸ اسب بخاری داشت و گشتاور آن ۶۰۴ پوند بر فیت بود. بسیاری از قطعات این خودرو مانند کاپوت، سقف، سپرهای جلو و عقب، گلگیرها از جنس فیبر کربن ساخته شده بودند. کمک فنرهای مغناطیسی، ترمزهای کربن سرامیکی ساخت Brembo و بزرگترین رینگ‌هایی که تا آن زمان روی یک Corvette تولید انبوه نسب شده بود. این‌ها همه تجهیزات استاندارد این خودرو بودند. سال ۲۰۰۹ وقتی Motor Trend این خودرو را تست کرد همه از شتاب صفرتاصد ۳.۳ ثانیه‌ای آن به وجد آمدیم. این خودرو ربع مایل را در ۱۱.۲ ثانیه و با سرعت ۱۳۰.۵ مایل بر ساعت طی کرد و خط ترمزی ۹۷ فوتی از سرعت صد کیلومتر بر ساعت برجای گذاشت. این ارقام امروز هم بسیار جذاب هستند. حتی این مدل در قیاس با فراری ۵۹۹ GTB نیز سربلند بیرون آمد.

شورولت Corvette ZR1 مدل ۲۰۱۹ با کد C7
از گذشته تا به امروز با شورولت کوروت ZR1
این مدل Corvette ZR1 قدرتمندترین مدل تولیدی تا به امروز است که پیشرانه ای ۶.۲ لیتری سوپرشارژ V8 آن ۷۵۵ اسب بخار قدرت و ۷۱۵ پوند گشتاور تولید می‌کند. این خودرو بر پایه مدل قدرتمند Z06 تولید شده. پکیج ZR1 سوپرشارژر و چرخهای جلوی بزرگتر، سیستم خنک کنندگی مضاعف و قطعات آیرودینامیکی مانند بال بزرگ عقب را که ۹۵۰ پوند نیروی رو به پایین ایجاد می‌کند را به این خودرو اضافه کرده است. این سوپر Corvette با وزن ۳.۶۰۰ پوند با جعبه دنده ای هفت و یا هشت سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود. هنوز این خودرو را تست نکرده‌ایم اما صفرتاصدی ۲.۸ تا ۳ ثانیه‌ای برای آن قابل پیش‌بینی است. این خودرو با لاستیک‌های چسبناک Michelin Pilot Sport Cup 2 نیز قابل سفارش است. قیمت این مدل از ۱۲۲.۰۹۵ دلار آغاز می‌شود درحالی که مدل کانورتیبل آن ۱۲۶.۰۹۵ دلار برایتان آب خواهد خورد.

سیاوش مرادی
گروه مستند اسب بخار

۲.۳ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.