اروپایی را ارزان بخرید

اروپایی را ارزان بخرید
روز سه شنبه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۴، در شرکت پارس¬خودرو، ماشین به روی خط رفت که می¬شود آن را اتفاقی خوب تلقی کرد. رنو ساندور که با نام پروژه B90 در این شرکت مطرح بود، بالاخره به تولید انبوه رسید و خط تولید این ماشین هاچبک رسما شروع به کار کرد. همین اتفاق باعث شد تا به این سوژه جدید بپردازیم و قبل از این که به خیابان¬ها بیاید، کالبد شکافی در مورد ساندرو داشته باشیم.
آشنایی ما با رنو ساندور به سال ۱۳۹۲ بر می¬گردد. وقتی که خودرو قرمز هاچبکی در غرفه های سایپا به مناسبت نمایشگاه های خودرو دیده می¬شد. از جمله این حضورها می¬توان به سیزدهمین نمایشگاه خودرو مشهد اشاره کرد. حال بعد از دو سال، زمانی رنو ساندرو به سبد محصولات پارس خودرو افزوده شد که نسل جدید این خودرو در حال تولید است و تازه در ایران به مونتاژ نسل اول آن پرداخته ایم.
رنو ساندرو اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۷ رونمایی شد و به عنوان یک خودرو ارزان قیمت با مدل ۲۰۰۸ به بازار جهانی عرضه شد. این ماشین که همان لوگان هاچبک محسوب می¬شود، در آن سال ها به روی خط تولید رومانی، برزیل، مراکش، روسیه و آفریقای شمالی رفت. ساندرو تا سال ۲۰۱۴ با همین ظاهر در برخی نقاط جهان فروخته شد و با توجه به بازار هدف رنو، در برخی مناطق با برند داچیا و در بعضی کشورها با لوگو رنو فروخته شد. از زمان عرضه این خودرو، ساندرو افتخارات زیادی را کسب کرد. یکی از این افتخارات که در آن سال¬ها خوب تلقی می¬شد داشتن ۳ ستاره ایمنی از موسسه ایمنی EURO NCAP در نسخه پایه بود که قابلیت ارتقا به چهار ستاره ایمنی را داشت. یکی دیگر از افتخارات عرضه خودرویی با کیفیت با هزینه زیر ۱۰ هزار پوند بود که مورد استقبال خیلی¬ها قرار گرفت و جیمز می برنامه Top Gear این خودرو را در برنامه های مختلف تحسین کرد.
داچیا و رنو برای این خودرو نسخه Step Way هم معرفی کردند که با ارتفاعی بیشتر و بدنه ای عضلانی تر عرضه می¬شود. نسل دوم ساندرو در نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۲ رونمایی شد و از کمی برای تولید و عرضه آماده شد. نسل دوم از نظر زیبایی بهتر شده است و در تمام جوانب ارتقا چشم گیری پیدا کرده است. این روزها این ماشین روی همان خط تولید های سابق قرار دارد و جایگزین نسل اول این خودرو شده است. پیمان کارگر، مدیر عامل رنو پارس، در کنفرانس خبری اعلام کرد که قصد عرضه زودتر داشتند. ولی به خاطر تحریم¬ها تولید این خودرو به شکل انبوه به عقب افتاد و در این مدت سعی شد تا این ماشین را با شرایط ایران متناسب¬تر ارائه دهیم.
ساندرو خیلی آشنا است…
رنو ساندرو مانند تندر۹۰ دارای موتور ۱۶۰۰ سی¬سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است. این موتور که همان نسل K4M 696 رنو است، قادر به تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت را دارد. گیربکس این خودرو هم مانند تندر۹۰ از یک جعبه دنده ۵ سرعته تشکیل می¬شود و در نسخه اتوماتیک گیربکس ۴ دنده با قابلیت تیپترونیک در نظر گرفته شده است. ترمزهای ماشین در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای می¬باشند که به ABS و EBD مجهز شده اند. فضای داخلی ماشین کاملا مشابه تندر۹۰ بوده و فضای پایه یکسانی با این خودرو دارد. حجم صندوق عقب ۳۲۰ لیتر است که برای یک خودرو هاچبک کافی به نظر می¬رسد.
امکانات ساندرو در حد معمولی قرار دارد و قرار نیست که منتظر چیز جدیدی باشیم. شیشه¬های برقی، آینه جانبی برقی، تنظیم ارتفاع چراغ و سیستم تهویه دستی ازر امکاناتی است که این روزها در هر خودرویی وجود دارد. سیستم صوتی مشابه تندر۹۰، قابلیت اتصال USB را دارد و تنها فرق آن، مجهز شدن ساندرو به کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان ماشین است. یکی از معایب اصلی که در این ماشین دیده می¬شود، ضعف در صندلی¬های جلو خودرو است که برای تنظیم پشتی صندلی راه حل پیچی در نظر گرفته شده که واقعا منسوخ و پیش پا افتاده است. طراحی داخلی ماشین از آن حالت بی روح تندر۹۰ داخلی در آمده و به نسبت زیبا شده است. استفاده از فرم طراحی دوّار در داشبرد باعث شده است تا داشبورد از خطوط شکسته خسته کننده خالی شود. جنس داشبورد و رو دری¬ها در این ماشین از دو طرح متفاوت طراحی شده که قسمتی زبر و قسمتی دیگر سادخ است. پشت آمپر خودرو همچنان به سبک L90 است و تنها تغییر آن رنگ و ظریف کاری دو عقربه ها است. ساندور به دو کیسه هوا مجهز است که مورد تاییده EURO NCAP است و با همین سطح ایمنی ۳ ستاره در بخش ایمنی بزرگ سال و ۴ ستاره ایمنی در بخش کودک دریافت کرده است. دکمه کامپیوتر سفر روی دسته برف پاک کن قرار دارد که اطلاعی از قبیل مصرف سوخت و وضعیت عمومی خودرو را گزارش می¬کند. با توجه به باک ۵۰ لیتری این ماشین و مصرف سوخت زیر صدی ۷ (برای دنده¬ای) این خودرو می¬تواند از توقف های پی در پی برای سوخت گیری پرهیز کند. البته که نسخه دنده ای به طور ترکیبی مصرف سوخت نزدیک ۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلوکتر را رقم می¬زند. رینگ¬های خودرو از نوع آلیاژی جدید بوده که ۱۵ اینچ قطر دارد. لاستیک های ماشین¬ هم از همان سایزی است که در تندر۹۰ استفاده می¬شود. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون بوده که تقریبا فناوری رایج در هر خودرویی است.
اروپایی را ارزان بخرید
ظاهر این ماشین نسبت به تندر۹۰ فعلی بهتر است. ولی خب برخی هنوز هم می¬گویند که ساندرو ظاهر مناسبی ندارد. ولی با توجه به یک ماشین هاچبک می¬توان گفت که در جایگاه مناسبی از طراحی قرار گرفته است. مخصوصا اگر نسل جدید این خودرو که تشابه زیادی با رنو سیمبل دارد به ایران می¬آمد می¬توان گفت که یکی از زیباترین و جذاب ترین محصولات بازار ما می¬شد. وقتی از جلو به رنو ساندرو نگاه می¬کنید، مهم ترین نکته جایگری خوب مه شکن های جلو و فرم زیبا سپر جلو ماشین است. چراغ ها در ابعاد بزرگ طراحی شده که نور به نسبت مناسبی را پرتاب می¬کند. عقب خودرو هم طراحی ساده و معمولی دارد. ولی از نظر برخی کارشناسان در نمای سه رخ عقب، شاید خطوط چراغ¬ها و بدنه، شکسته طراحی شده اند که باب میل همگان نیست. طاقچه عقب خودرو هم که متحرک است، بر عکس اکثر هاچبک ها ابعاد بزرگی دارد که می¬توان روی آن برای قرار دادن اجسام حساب کرد.
طبق اعلام شرکت داچیا این خودرو می¬تواند به سقف سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت برسد و شتاب زیر ۱۱ ثانیه را برای نسخه دنده ای فراهم کند و نسخه اتوماتیک آن کمتر از ۱۲ ثانیه شتابگیری دارد. این شتابگیری و سرعت با توجه به محدوده قیمتی این خودرو می-تواند مناسب و برگ برنده ساندرو در کنار کیفیت مطلوب این خودرو باشد. وقتی حرف از کیفیت می¬شود باید واقع بین بود و به این موضوع اشاره کرد که ساندرو با توجه به سابقه لوگان، عمر بالایی در قطعات به کار رفته دارد که نمادی از کیفیت سطح بالای مونتاژ و تولید این خودرو است.
پیمان کارگر در کنفرانس خبری اعلام کرد که قیمت نسخه دنده¬ای بین ۴۰ تا ۴۳ میلیون تومان می¬باشد و نسخه اتومات با قیمتی در بازه ۴۷ تا ۴۹ میلیون تومان عرضه می¬کنند. در ادامه افزود که احتمال کاهش قیمت صفر است و تاجای ممکن از افزایش قیمت جلوگیری می¬کنیم. اگر به قیمت مرجع این خودرو نگاه کنیم و با تبدیل واحد ارزی، می¬توانیم متوجه شویم که قیمت ماشین در بازه¬ای مانند سطح جهانی خود عرضه می¬شود. البته به نسبت تندر۹۰ که با قیمتی زیر ۴۰ میلیون عرضه می¬شود و از دید ایرانیان بزرگتر از ساندرو است، قیمت بیشتر از نسخه صندوقدار کمی عجیب و غیر قابل باور است. ساندرو در تنوع رنگ شرایط خوبی را دارد و قابلیت عرضه در رنگ¬های سفید، مشکی، قرمز، سبز، سرمه¬ای، نقره¬ای و طلایی تعبیه شده است. این روزها این ماشین با توجه به کلاس بدنه خود رقیبی مثل ۲۰۶ دارد که با یک نگاه ساده می¬توان دریافت که ۲۰۶ امکانات به مراتب بیشتری دارد، ولی در مسئله کیفیت به مراتب این روزها از ساندور عقب است. با توجه به بازه قیمتی هم رنو ساندرو در نسخه اتوماتیک از هم قیمتان چینی ارزان تر است و شاید کیفیت قابل اعتماد تری نسبت به چشم بادامی¬ها دارد. البته باید اشاره کرد که چینی ها از نظر امکاناتی توانسته اند مشتریان ایرانی را راضی کنند و ساندرو باید بداند که مسئله کیفیت و اعتبار برندنش است که مشتریان به سمت خود می¬کشاند.
تنها مسئله این است که چرا انقدر دیر باید تولید یک خودروهای خارجی در ایران به ثمر برسد؟ چرا باید از ورود خودرویی جشن بگیریم که بیش از دو سال است که نسل جدید آن آمده و به عنوان طرح از رده خارج در سطح جهان به آن نگاه می¬شود؟ تا کی باید منتظر باشیم که ورود یک خودرو به روز را در خط تولید ایرانی جشن بگیریم؟
پیمان کارگر اشاره کرد که برنامه تولید فیس لیفت خودروهای رنو را در ایران دارد که در اولین قدم، تندر۹۰ از جانب ایران خودرو به زودی با ظاهری جدید عرضه می¬شود.
نکته خاص برای ماشین بازها
رنو ساندور در زیر درب¬ها به زه ضربه گیر مجهز است و اینبار به جای استفاده از آینه های کوچک (مثل لوگان ایرانی)، از آینه¬های اصلی و بزرگ در خودرو استفاده شده است. حال نکته ای ساده پدیدار شده است تا از روی ظاهر خودرو بفهمیم که کدام ساندرو اتوماتیک است و کدام دنده¬ای؟
نسخه دنده ای در هر رنگی که باشد با زه و آینه مشکی و رنگ نخورده عرضه می¬شود. این در حالی است که شرکت پارس خودرو برای نسخه اتوماتیک تفاوتی قائل شده و زه و روی آینه¬ای¬ها را به رنگ خودرو در می¬آورد.
حسین دلاور

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.