ادامه تولید پراید و پژو ۴۰۵

ادامه تولید پراید و پژو ۴۰۵
در حالی که براساس هدف‌گذاری صورت گرفته، باید در سال ۱۴۰۴ یک میلیون دستگاه از خودروهای تولید داخل صادر شود، عملکرد فعلی خودروسازان و ادامه تولید محصولاتی همچون پراید و پژو ۴۰۵ تحقق این هدف را با اما و اگرهایی مواجه کرده است.
نکته قابل توجه این است که پرتیراژترین خودروهای داخلی از جمله پراید و پژو ۴۰۵ در دسته خودروهایی قرار دارند که در پایین‌ترین سطح کیفی ممکن تولید می‌شوند.
در این شرایط نگاهی به سند “اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴” نشان می‌دهد که طبق هدف‌گذاری صورت گرفته در این سند، در سال ۱۴۰۴ از هر سه دستگاه خودرو سواری و وانت تولیدی در داخل، یک دستگاه آن باید صادر شود.
در این سند پیش‌بینی شده که از سال ۱۴۰۴ باید سالانه سه میلیون دستگاه خودروی سبک (شامل سواری و وانت) در خودروسازان داخلی تولید شده و یک میلیون دستگاه از آن صادر شود.
این هدف‌گذاری در حالی است که هم‌اکنون وضعیت صادرات دو خودروساز بزرگ داخلی چندان تعریفی نداشته و صادرات بیشتر به کشورهایی همچون عراق و در تیراژ پایین صورت می‌گیرد و باقی خودروسازان داخلی شامل گروه بهمن، مدیران خودرو و کرمان خودرو نیز تا حد زیادی تبدیل به مونتاژکننده خودروهای بعضا بی‌کیفیت چینی شده و اساسا نمی‌توان توقع صادرات خودروهای چینی مونتاژی بی‌کیفیت را از آنها داشت.
بنابراین در این شرایط برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده در سند اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴، بار اصلی بر دوش دو شرکت ایران خودرو و سایپا بوده و این شرکت‌ها باید نسبت به از رده خارج کردن خودروهای قدیمی و البته پر تیراژی همچون پراید و پژو ۴۰۵ و جایگزین کردن خودروهای جدید و به‌روز اقدام کنند.
البته با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها دو خودروساز بزرگ داخلی قراردادهای جدیدی را با شرکت‌های معتبری مانند پژو، سیتروئن و بنز منعقد کرده‌اند و تولید محصولات جدید نیز به زودی آغاز خواهد شد. در این زمینه باید دید آیا خودروسازان بزرگ می‌توانند به تدریج خودروهای جدید با کیفیت و با قیمت مناسب و دارای مزیت رقابتی (برای صادرات) را جایگزین خودروهای فعلی کرده و در تحقق اهداف صادراتی موفق شوند یا خیر.
منبع : ایسنا

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.