احتمال ورود نسخه های هیبریدی میتسوبیشی به بازار ایران قوت گرفت

احتمال ورود نسخه های هیبریدی میتسوبیشی به بازار ایران قوت گرفت
میتسوبیشی جز برندهای ژاپنی به حساب می آید که چند وقتی است روی خودروهای هیبریدی در بازار جهانی کار می کند. چندی پیش که سفری به فرانسه داشتیم، تعداد قابل توجهی از اوتلندر هیبریدی را در خیابان های پاریس دیدیم.
با کمی تحقیق متوجه شدیم که عملکرد این خودرو بنزینی و برقی در حدی است که می تواند با سایر محصولات مشابه در بازار جهانی رقابت کند و برخی ویژگی ها مثل قابلیت اتصال به برق شهری باعث شده تا در اتحادیه اروپا این خودرو به عنوان یک شاسی بلند به صرفه شناخته شود. در مراسم رونمایی از DS6، گفتگویی با داریوش بی ریا، مدیرعامل آرین موتور داشتیم که از شرایط حضور این خودرو در بازار ایران سوال کردیم. بی ریا اشاره کرد که هم اکنون در حال مذاکره با طرف ژاپنی هستند و احتمالا تا چند وقت دیگر این خودرو را به بازار معرفی می کنند. البته که باید این مذاکرات و بررسی ها نتیجه مثبتی داشته باشد تا شاهد حضور این خودرو هیبریدی در بازار ایران باشیم.میتسوبیشی اوتلندر خودرویی است که توانست با مدل ۲۰۱۶، توجه بسیاری از خریداران خودروهای ۲۰۰ میلیون تومانی را به سمت خود بکشاند. زیرا این خودرو در مدل ۲۰۱۶، با تغییرات فیس لیفت همراه شده است و با ارتقا بخشی از مشخصات فنی و امکاناتی توانست نظر برخی خریداران کره ای ها را تغییر دهد. حال کمپانی میتسوبیشی ژاپن، نسخه هیبریدی یا بهتر بگوییم PHEV اوتلندر را با ظاهر فیس لیفت به بازار جهانی معرفی کرده است و می خواهد تولید تیراژ بالا آن را با مدل ۲۰۱۷ روانه بازار جهانی کند. PHEV مخفف Plug-In Hybrid Electric Vehicle ، به معنی خودرو هیبریدی بوده که با برق شهری هم امکان شارژ باتری آن وجود دارد. در نسخه هیبریدی اوتلندر، یک موتور بنزینی دو لیتری با توان ۱۴۶ تا ۱۵۴ اسب بخار وجود دارد که با اتصال به دو موتور الکتریکی، خود را به یک ماشین هیبریدی تبدیل می کند. موتورهای الکتریکی اوتلندر PHEV حدود ۸۰ اسب بخار قدرت داشته که به صورت عملکرد ترکیبی برق و بنزین برای حرکت، در محدوده ۲۰۰ تا ۲۱۰ اسب بخار (با توجه به هدر رفت انرژی در سیستم انتقال قدرت و صرف انرژی داخلی خودرو) قدرت به راننده تحویل می دهد. گیربکس این خودرو هم از نوع اتوماتیک CVT، سازگار با سیستم هیبریدی بوده که قدرت را به چهار چرخ می رساند. همچنین، ترمزهای خودرو و اعمال نیرو معکوس به جعبه دنده، به صورت برق در آمده و به باتری های خودرو بر می گردد.
احتمال ورود نسخه های هیبریدی میتسوبیشی به بازار ایران قوت گرفت
قابلیت شارژ باتری ها با برق شهری باعث می شود تا در زمان عدم استفاده از اوتلندر PHEV، خودرو با برق شهری در سه حالت مختلف شارژ شود. این شارژ شدن ها بین ۴۰ دقیقه ( شارژ سریع ۸۰ درصدی باتری) تا ۵ ساعت طول بکشد. باتری های این خودرو از نوع لیتیومی ۸۰ سلولی ( ۱۰ ماژول ۸ سلولی) بوده که حداکثر ولتاژ ۳۰۰V را دارد. کمپانی میتسوبیشی این باتری ها را ۸ سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر ( ۱۰۰ مایل) گارانتی می کند.این باتری و موتورهای الکتریکی و بنزینی باعث می شوند که در حالت های مختلف، اوتلندر سازگاری داشته باشد و با توجه به انتخاب راننده یا حالت اتوماتیک، خودرو با پیشرانه های مختلف حرکت کند. با توجه به اینکه موتور الکتریکی، گشتاور تقریبا ثابت و بالا در مدار دارد، شتاب این خودرو نسبت به نسخه بنزینی، بهتر است.
اوتلندر هیبریدی مانند نسخه بنزینی در تیپ ها مختلف به بازار عرضه می شود و قیمتی بین ۳۱ هزار و ۷۴۹ دلار الی ۴۲ هزار و ۹۹۹ دلار را دارد. امکاناتی نظیر ۷ کیسه هوا، سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، دنده پشت فرمان، سنسور نور و باران، دوربین عقب، رادار نقطه کور، مانیتور، سیستم صوتی حرفه ای با ساب، هفت صندلی، گرمکن صندلی های جلو، سیستم تهویه دوگانه، گرمکن فرمان، آینه حساس به نور، صندلی راننده برقی، چراغشور، درب صندوق برقی، نور جلو LED با چرخش چراغ در پیچ ها و… در نسخه فول اوتلندر هیبریدی وجود دارد.
با توجه به اجرایی شدن برجام و همکاری مستقیم کمپانی های خودروسازی با واردکنندگان ایرانی، می توانیم امید این را داشته باشیم که شرکت آرین موتور، به عنوان نماینده رسمی میتسوبیشی در ایران، اوتلندر PHEV را به بازار ایران بیاورد. در صورتی که این خودرو وارد بازار شود، شاهد استقبال به مراتب بهتر از نسخه بنزینی آن خواهیم بود. زیرا ارزش قیمتی این خودرو به خاطر تعرفه واردات کمتر خودروهای هیبریدی نسبت به بنزینی، در ایران بیشتر تلقی می شود و خریداران به سمت خودرویی پاکتر حرکت می کنند. می توان توقع داشت که قیمت اوتلندر PHEV در محدوده قیمتی همان نسخه بنزینی یعنی حدود ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شود.
حضور این چنین خودروهایی برای بازار ایران، یک ضرورت به حساب می آید. زیرا باعث می شود که مصرف کنندگان ایرانی از فناوری روز جهانی عقب نمانند و از طرفی در راستای داشتن هوایی پاک، قدم مثبت برداشته شود. بی شک اوتلندر هیبریدی به واسطه فناوری خوب خود می تواند بازار قابل توجهی را در ایران پیدا کند. البته که باید زیر ساخت های خرید این خودرو نیز فراهم شود. اول اینکه شهرداری و ارگان های مربوطه شرایط شارژ این خودروها را برای دارندگان خودروهای برقی و هیبریدی با قابلیت شارژ مستقیم فراهم کنند. بعد از آن هم باید نمایندگان فروش این خودروها، خدمات مناسب و در سطح جهانی را برای مشتریان ایرانی فراهم کنند.
گالری تصاویر:

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

حسین دلاور- روزنامه دنیای خودرو

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.