اجرای اجباری استانداردهای ۸۵ گانه خودرو؛ راه گریزی نیست

اجرای اجباری استانداردهای ۸۵گانه خودرو؛ راه گریزی نیست

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

مهلت خودروسازان برای اجرای استانداردهای ۸۵گانه دی ماه به پایان می رسد و با وجود زمزمه هایی درباره احتمال تعدیل این موارد به سبب خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام، سازمان ملی استاندارد هرگونه تغییر زمانی و کیفی را رد می کند.

به گزارش اسب بخار به نقل از ایرنا، خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در هفته های گذشته شائبه هایی درباره خارج شدن تدریجی خودروسازان اروپایی از بازار ایران و عقب افتادن اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی مدنظر سازمان ملی استاندارد ایجاد کرد. برخی افراد و فعالان صنعتی از تعدیل این استانداردها یا تعویق زمان اجرای کامل آنها سخن به میان می آوردند. در این پیوند، سرپرست معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا تصریح کرد: اجرای استانداردهای خودرویی با قوت و مطابق برنامه زمان بندی اجرا می شود و تاکنون برای تغییر در برنامه ها هیچ تصمیمی گرفته نشده است. «وحید مرندی مقدم» یادآوری کرد: با وجود همه مشکلات پیش آمده و احتمال خروج برخی خودروسازان اروپایی از بازار کشور، خودروسازان داخلی در حال اجرای برنامه های استانداردسازی اند؛ تا جایی که مسوولان شرکت سایپا- سیتروئن مدعی شده اند یکخودرو تولید این شرکت توانسته است همه استانداردهای یاد شده را پاس کند. اشاره مرندی مقدم به گفته های چندی پیش مدیرعامل شرکت سایپاست. «محسن جهرودی» اعلام کرده بود برای نخستین بار خودرو «سی ۳» تولید شرکت مشترک سایپا- سیتروئن کاشان قادر به پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی شده است.

وی ادامه داده بود: خودروهای تولید داخل «کوییک» و «ساینا» اتوماتیک نیز استانداردهای قانونی ۸۵ گانه را پاس می کنند.

یک مدل اتوبوس، وانت و سواری در نوبت پاس کردن استانداردها

سرپرست معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفت: با تلاش خودروسازان، اکنون یک مدل اتوبوس، وانت و سواری نیز در حال پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه اند که پس از قطعی شدن، نام این خودروها اعلام می شود.
چندی پیش «نیره پیروزبخت» رییس سازمان ملی استاندارد ایران، در گفت وگو با ایرنا تصریح کرده بود: آنچه برای این سازمان ارزش و اهمیت دارد، حفظ جان و سلامت مردم است و به همین دلیل استانداردهای ۸۵ گانه خودرو تعدیل نمی شود.
به گزارش ایرنا، با اجرای مرحله نخست استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی ماه ۱۳۹۶، تولید و واردات برخی خودروهای غیر استاندارد از دستور کار خودروسازان خارج شد.
تا ابتدای دی ماه پارسال خودروسازان باید مدارک استاندارد ۵۵ گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل می دادند و همه خودروهایی که قادر به پاس کردن این استانداردها نبودند، از دور خارج شدند.
از این تاریخ به بعد، هر خودرو برای بازگشت دوباره به خط تولید باید استانداردهای ۶۳ گانه را پاس کند؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر نیز اضافه شده است.
این مهلت تا اول دی ماه سال ۱۳۹۷ برای این خودروها باقی است اما از آغاز زمستان آینده پشت سر گذاشتن ۸۵ استاندارد الزامی و ۲۲ استاندارد دیگر نیز اضافه می شود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.