آیا کیسه هوا می‌تواند باعث مرگ سرنشینان خودرو شود؟

آیا کیسه هوا می‌تواند باعث مرگ سرنشینان خودرو شود؟
در هنگام خرید خودرو جدید بسیاری از ما به دنبال تعداد کیسه‌های هوا مورد استفاده در آن هستیم چراکه اعتقاد داریم چنین قطعه‌ای می‌تواند برای ما امنیت را فراهم کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در هنگام تصادف سر شما به‌جای برخورد با فرمان، داشبورد و یا درب خودرو با یک بالش نرم پر از هوا برخورد می‌کند، مسلما این مسئله می‌تواند امنیت شما را افزایش دهد و جلوی بسیاری از آسیب‌ها را بگیرد.

به گزارش چرخان،از سال ۱۹۹۸ به بعد تمامی خودروهای فروخته شده در ایالات متحده آمریکا دارای کیسه هوای راننده و سرنشین جلو هستند. حدس زده می‌شود استفاده از کیسه هوا در سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۸ باعث نجات جان ۲۵ هزار نفر در کشور آمریکا شده که این امر، ایربگ را تبدیل به یکی از بزرگترین دستاوردهای تجهیزات ایمنی در کل تاریخ‌ صنعت خودروسازی می‌کند.

در حال حاضر در بسیاری از خودروها شاهد استفاده از تعداد زیادی کیسه هوا هستیم و برخی از آن‌ها از ۱۰ کیسه هوا و ایربگ مخصوص کمربندی ایمنی نیز بهره می‌برند. در حالی‌که کیسه هوا توانسته جان بسیاری از افراد را نجات دهد ولی برخی از مردم این تکنولوژی را خطرناک دانسته و حتی آن را عامل مرگ می‌دانند. آیا چنین موضوعی حقیقت دارد؟ در ادامه با چرخان همراه باشید.
آیا کیسه هوا می‌تواند باعث مرگ سرنشینان خودرو شود؟
زمانی‌که در هنگام رانندگی تصادف کنید، متوجه این موضوع می‌شوید که کیسه هوا به سرعت باد می‌شود که می‌توان از آن به عنوان اقدامی خشن نیز یاد کرد! چنین امری کاملا طبیعی به نظر می‌رسد چراکه تصادف در کسری از ثانیه صورت می‌پذیرد و اگر کیسه هوا به همین سرعت پر از هوا نشود، احتمال برخورد سرنشینان با بخش‌های مختلف خودرو همانند فرمان و داشبورد وجود دارد که در صورت وقوع آن، ایربگ کاملا بدون استفاده خواهد بود.

به طور میانگین کیسه هوای راننده در مدت زمان ۲۰ تا ۳۰ میلی‌ثانیه باز می‌شود که سرعتی برابر با ۲۰۰ مایل بر ساعت (۳۲۲ کیلومتر بر ساعت) را برای آن به ارمغان می‌آورد. در حقیقت تکنولوژی که برای باد کردن ایربگ استفاده می‌شود شبیه به فناوری مورد استفاده در پیشران‌های موشک است.

باز شدن کیسه هوا در مدت زمان کوتاه نیازمند قدرت زیادی است که این امر خود می‌تواند باعث آسیب رسیدن به افراد شود. در صورتی‌که فاصله کمی با محل قرارگیری ایربگ داشته باشید، امکان آسیب دیدن و حتی ایجاد سوختگی برای شما وجود دارد. در برخی مواقع ایربگ‌ها می‌توانند آسیب جدی به سرنشینان وارد کنند. اگر فرد از کمربند ایمنی استفاده نکند و یا در هنگام تصادف در حال کار با گوشی، نوشیدن آب و یا بازی با حیوان خانگی خود باشد، صدمات شدیدی به او وارد می‌شود چراکه این اجسام میان او و کیسه هوا قرار می‌گیرند.
آیا کیسه هوا می‌تواند باعث مرگ سرنشینان خودرو شود؟
در حالت کلی می‌توان گفت کیسه هوا می‌تواند برای کودکان و افرادی که قد بسیار کوتاهی دارند خطرناک باشد (خطر بیشتری این دسته از افراد را تهدید می‌کند). بیشتر خانواده‌ها از صندلی مخصوص کودک برای فرزند خود در اتومبیل استفاده می‌کنند، این صندلی‌ها برای استفاده به همراه ایربگ طراحی نشده‌اند و می‌تواند در چنین شرایطی برای کودک خطرآفرین باشد. برخی از افراد صندلی کودک را برعکس بر روی صندلی جلو قرار می‌دهند که این کار نیز بسیار خطرناک است و احتمال مرگ کودک را افزایش می‌دهد.

در نهایت اگر از کیسه هوا به درستی استفاده شود، می‌تواند زندگی بسیاری از افراد را نجات دهد البته همانطور که در بالا ذکر شد در برخی مواقع می‌تواند باعث بروز حادثه شود که امکان وقوع آن بسیار کم است. در صورت امکان به کودک خود اجازه ندهید بر روی صندلی جلو خودرو بشیند ولی اگر مجبور به چنین کاری شدید، کیسه هوا سرنشین جلو را غیر فعال کنید تا در صورت تصادف فعال نشود. اگر خودرو شما به کیسه هوای جانبی مجهز است، صندلی کودک را وسط صندلی عقب اتومبیل قرار دهید تا در هنگام تصادف خطری از جانب این کیسه‌های هوا، او را تهدید نکند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.