آیا هن تنگ های عظیم خودرو را بخریم؟

عظیم خودرو به سراغ « هن تنگ » رفت + آلبوم تصاویر و کاتالوگ
” هن تنگ ” خودروساز تازه تاسیس و کم تجربه چین است که در کارهای خود از خودروسازان دیگر چینی مشورت می گیرد و در ساخت هن تنگ X7 و X5 با نشان هایی همچون زوتی چین مشارکت داشته است. بنابراین می توان کمی به ساختار خودروهای این کمپانی نوپای چینی اعتماد داشت و از نظر محصولات تا اندازه ای به هن تنگ اعتماد کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اما در بازار ایران، وقتی نام شرکتی همچون ” عظیم خودرو ” با هن تنگ همراه می شود، شبه هایی به وجود می آید که از نگاه منطقی و با توجه به مستندات، دلایلی پدید می آید تا حداقل در این شرایط به سراغ هن تنگ X5 و X7 نروید. اما چه دلایلی وجود دارد که باعث می شود امروز ریسک خرید هن تنگ را قبول نکنیم؟

۱- نداشتن مجوز پیش فروش خودرو از سوی سازمان حمایت
سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، همیشه در صفحه نخست وبسایت خود نام شرکت ها و محصولاتی که اجازه پیش فروش دارند را منتشر می کند. این سازمان وظیفه دارد که درخواست پیش فروش شرکت های خودرویی را بررسی کند و ببیند که آیا با توجه به تعهدهای بخشنامه، امکان پاسخ به مواردی همچون تحویل خودرو، قیمت نهایی و… وجود دارد یا خیر؟ با این که در شرایط کنونی بسیاری از شرکت های خودرویی مجوز پیش فروش خودرو را از سازمان حمایت دریافت نمی کنند و طرح های فروش شان را در قالب مشارکت در تولید یا سرمایه گذاری اعلام می کنند، اما هستند خودروسازان و واردکنندگانی که برای اطمینان خاطر بیش تر مشتریان، مجوز پیش فروش را از سازمان حمایت می گیرند تا پشتوانه خود و خریداران شان را قوی تر کنند. در حال حاضر هیچ بخشنامه فروشی از عظیم خودرو و بسیاری از شرکت های خودرویی از تاریخ ۳ خرداد ۱۳۹۷، از سوی سازمان حمایت تایید نشده است و به عبارتی شرکتی همچون عظیم خودرو مجوزی برای پیش فروش هن تنگ X5 و X7 ندارد. نبود مجوز به معنی این است که سازمان حمایت، پیش فروش این دو خودرو را تایید نمی کند و در صورتی که مشکلی در تحویل پیش آید، شرکت هایی از این دست می توانند راحت تر از زیر بار مسئولیت فرار کنند. البته همیشه نهادهای نظارتی و قانون می توانند دیر یا زود حقوق مشتریان زیان دیده را بر گردانند. حتا اگر در نظر بگیریم شرکت عظیم خودرو هن تنگ X7 و X5 را در زمان مقرر به مشتریان تحویل می دهد، بی شک امروز مهم ترین پشتوانه برای خریداران یعنی سازمان حمایت در مورد مجوزدار بودن این پیش فروش، اطلاعیه رسمی صادر نکرده است.

۲- نبود پشتوانه حقوقی در اعلام شرایط فروش و بخشنامه ها
امروز اگر به سایت رسمی عظیم خودرو سری بزنید، تنها می توانید اطلاعات و تصاویر هن تنگ X5 و X7 را به دست آورید و هیچ خبری از بخشنامه فروش روی سایت رسمی این شرکت نیست. حتی خبر یا اطلاع رسانی رسمی و مستندی در فضای مجازی و وبسایت رسمی عظیم خودرو وجود ندارد که در نگاه اول از ساده ترین راه بفهمیم، این شرکت پیش فروش دو مدل از هن تنگ را آغاز کرده است.
در بسیاری از موارد نیز یکی از مدارک معتبر در آغاز پیش فروش رسمی یک خودرو، درج آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار یا نصب بیلبورد در سطح شهر است. با این که این کار جنبه تبلیغاتی دارد، اما می توان نقش موثر در اطلاع رسانی عمومی داشته باشد و نشان دهد که نام حقوقی عظیم خودرو در تبلیغات این شرکت دخیل بوده و پیش فروش از سوی این شرکت حداقل مورد تایید است.
اما در آگهی های هن تنگ X7 و X5 می بینیم که در بسیاری از موارد هیچ نامی از عظیم خودرو آورده نمی شود و تنها شماره تماسی وجود دارد که شما بتوانید اطلاعات بیش تر را به دست آوردید. از سویی دیگر تبلیغات فروش این دو خودروی چینی به طور کامل به نام افراد حقیقی و کارشناسان فروش درج می شود و حتا در کم تر موردی دیده شده که تلفن تماس ثابت برای کسب اطلاعات بیش تر اعلام شود. بلکه می بینیم که کارشناسان فروش مختلف با انتشار تبلیغات خود ساخته، نام خود و شماره تلفن همراه اعتباری شان را در فضای مجازی منتشر می کنند. این بحث از آن جایی گفته می شود که براساس مستندات هیچ شخصیت حقوقی برای پیش فروش هن تنگ X5 و X7 از فضای مجازی استفاده نکرده و حداقل، افراد در ارتباط با کانال ها و صفحه های مجازی پر بازدید، شخصیت های حقوقی هستند که ارتباطی با شرکت در گفتمان آن ها دیده نمی شود. بدیهی است که وقتی عظیم خودرو حاضر نیست خود تبلیغات پیش فروش هن تنگ را به عهده بگیرد یا نام خود را به شکل واحد در تبلیغات اعلام کند، می تواند به راحتی در آینده بسیاری از مسائل را انکار نماید. کافی است یک بار از خود بپرسید که چرا عظیم خودرو در تبلیغات به صورت مستقیم حضور ندارد و تنها نام افراد حقیقی با شماره تلفن های اعتباری دیده می شود؟

۳- شرایط فروش عجیب و صحبت هایی که بوی کذب می دهند
وقتی این موارد گفته شده را در نظر نمی گیرید و فکر می کنید که یک فرصت استثنایی تنها پیش پای شما قرار دارد، به نمایندگی های عظیم خودرو می روید یا با شماره تماس های موجود در فضای مجازی تماس می گیرید. در برخورد اول واضح است که کارشناس فروش اصرارهای بی حد و اندازه ای دارد و در بسیاری مواقع تلاش او برای راضی کردن شما زننده به نظر می رسد. پیگیری در بحث جذب مشتری یکی از عوامل موفقیت هر فروشنده است، اما هنگامی که با دروغ و حرف های بی پایه و اساس همراه می شود، احتمال می رود تا روز آخر به شما دروغ های مختلفی تحویل داده شود. به عنوان مثال در صحبت هایی که شما با کارشناسان فروش این شرکت می کنید، اطلاعاتی از خودرو داده می شود و هن تنگ X7 و X5 را به جاهایی وصل می کنند که تا حدی بزرگ نمایی است. پس از آن احتمال دارد در تماس های مختلف مدام به شما بگویند که تنها ۵۰ دستگاه سهمیه فروش بوده و الان کم تر از ۱۰ دستگاه آن موجود است و کارشناس فروش مشتریان دیگر را رد می کند که فقط خودرو را به شما بفروشد.
در بحث نوع شرایط فروش هم مشخص است که یک جای کار ایراد دارد. براساس گفته مدیران و قانون گذاران صنعت خودرو چند وقتی است که نباید خودروسازان و واردکنندگان، سودهای مشارکت و انصراف نامتعارف را به مشتریان وعده دهند و از سویی دیگر باید ساز و کار مشخصی برای خرید خودروها وجود داشته باشد. اما در شرایط فروشی که کارشناسان این شرکت برای جذب مشتری اعلام می کنند، درصد سودهای نامعقولی آن هم در شرایط اقتصادی کنونی کشور اعلام می شود که اگر صحت داشته باشد، این کار عظیم خودرو می تواند تمام دلالان بازار ارز، سکه، مسکن و… را از بین ببرد و آن ها را با سودهای عجیب و بالای خود به سمت خرید هن تنگ بکشاند. بنابراین وجود سودهای نامتعارف مشارکت و انصراف برای خرید هن تنگ X5 و X7 از دلایلی است که باید حتما پیش از خرید در موردش تحقیق کنید و در آخر هم اگر تحقیقات و نتیجه گیری تان درست باشد، نباید به سراغ خرید این دو کراس اوور بروید.

۴- قیمت نامعقول برای هن تنگ ها
در تبلیغ های موجود در فضای مجازی برای هن تنگ X7 و X5، قیمت هایی نزدیک به ۱۶۰ میلیون تومان برای X7 و حدود ۱۳۵ میلیون تومان برای X5 اعلام می شود. بحث ما این نیست که دو خودروی هن تنگ با این قیمت ها ارزنده نیستند. بلکه می گوییم احتمال تحویل X5 و X7 با این قیمت ها تقریبا غیر ممکن است. کافی است فقط یک بار قیمت این دو خودرو را در بازار چین جست و جو کنید. هن تنگ X7 در نسخه های فول آپشن که عظیم خودرو ادعای عرضه آن را به مشتریان دارد، بهایی تا ۱۴۸ هزار یوان را داراست. هن تنگ X5 هم به عنوان کراس اووری کوچک تر قیمتی حدود ۱۰۶ هزار یوان را دارد. حال که بهای رسمی یوان در بازار آزاد حدود هزار و ۵۰۰ تومان است و نام عظیم خودرو هم در فهرست تخصیص ارز به خودروسازان و واردکنندگان وجود ندارد، چه گونه ممکن است ادعای ۱۳۵ و ۱۶۰ میلیون تومانی برای X5 و X7 محقق گردد. حتا با سودهای مشارکت نامعقول و نجومی هم به این نتیجه می رسید که در نهایت عظیم خودرو کار خیرخواهانه ای انجام داده و خود، بخشی از مبلغ خودروی تحویلی به مشتری را متقبل شده است.
با بهای ارز امروز که به گفته دولت، خودروسازان و فعالان بازار خودرو باید از بازار ثانویه برای تامین ارز استفاده کنند، قیمت خالص هن تنگ X5 حدود ۱۵۷ میلیون تومان و قیمت هن تنگ X7 حدود ۲۲۲ میلیون تومان می شود. حتا اگر کمپانی هن تنگ ۲۰ درصد به عظیم خودرو برای هر دستگاه خودرو تخفیف دهد و از سویی دیگر هزینه بارگیری، بیمه، ترخیص خودرو از گمرک ایران و عوارض را نیز متقبل شود، همچنان قیمت خودروها فراتر از ادعای عظیم خودرو خواهد بود. پس حداقل می توان مطئمن بود که به احتمال زیاد اعلام عددهای ۱۳۵ و ۱۶۰ برای محصولات هن تنگ تنها جنبه تبلیغاتی دارد که تحقق آن بسیار ضعیف است. اکنون بسیاری می گویند که کارشناسان عظیم خودرو بهای نسخه تولید داخل این خودروها را می گویند، در پاسخ به آن ها باید گفت که تولید این خودروها با توجه به تعرفه قطعه های CKD، SKD و DKD قیمتی فراتر از ادعای کارشناسان فروش این شرکت را دارد.

۵- مشخص نبودن برنامه عرضه هن تنگ از سوی عظیم خودرو
عظیم خودرو چه گونه می خواهد هن تنگ X5 و X7 را تحویل دهد؟! در حال حاضر واردات خودرو به کشور ممنوع شده و تنها شرکت هایی می توانند محصولات وارداتی را به مشتریان خود تحویل دهند که پیش از ممنوعیت واردات، ثبت سفارش تایید شده داشته باشند. آن طور که از مستندات موجود در سایت وزارت صمت و ثبتارش نیز مشخص است، عظیم خودرو مجوزی برای واردات انبوه هن تنگ نداشته و هیچ اقدامی برای این کار انجام نداده است. وقتی این حرف بسیار ساده را که حاصل کم تر از ۵ دقیقه تحقیق است به کارشناسان فروش عظیم خودرو می زنید، کمی از پاسخ به شما سرد می شوند و در نهایت می گویند اگر نتوان خودروها را وارد کرد آن ها را تولید می کنیم. این حرف بسیار جالب و تامل برانگیز است! اطمینانی که کارشناسان عظیم خودرو در مورد زمان مقرر تحویل خودرو و برنامه تولید دارند، حتا مدیرعاملان خودروسازی های بزرگ دنیا هم نمی توانند داشته باشند. حداقل اگر کمی تحقیق کنید یا اخبار صنعت خودرو را پیگیری نمایید، متوجه می شوید که سریع ترین فرآیند پیش فروش و راه اندازی خط تولید و در پی آن تحویل خودرو به مشتری در شرایط مساعد اقتصادی حدود ۹ ماه در کشور ما طول می کشد و گاهی این مدت به ۲ سال هم می رسد. حال که کارشناسان عظیم خودرو به شما تضمین تحویل هن تنگ ها را در چند ماه آتی می دهند، چه گونه ممکن است بدون هیچ گونه زیر ساخت قابل پیگیری بتوان یک شبه خودرویی را در ایران تولید کرد. کارشناسان عظیم خودرو در پاسخ به این سوال ها می گویند که این شرکت چند وقتی است خط تولیدی را در یکی از استان ها خریداری کرده و در حال حاضر مشغول تجهیز آن است. اما باید گفت که صحبت این خط تولید از نمایشگاه خودروی مشهد در سال گذشته مطرح شده و پس از گذشت یک سال هنوز یک دستگاه فوتون و ماهیندارا از آن خط بیرون نیامده و زیرساخت های تولید خودروهایی که سال گذشته به صورت رسمی رونمایی شان کرده اند، تکمیل نشده است. حال در نظر بگیرید که هن تنگ بدون هیچ رونمایی و حتا داشتن تصویری از پروانه بهره برداری برای تولید آن در ایران، چه گونه می تواند تا ماه های آینده که چندان دور هم نیستند، در ایران به مرحله تولید برسد؟

۶- آیا به راستی عظیم خودرو سابقه درخشانی دارد؟
شرکت عظیم خودرو به عنوان یکی از بزرگ ترین هلدینگ های خودرویی کشور شناخته می شود و فعالیت رایج آن واسپاری خودرو است. یعنی برخی خودروهای رایج بازار را از سوی خودروسازان و واردکنندگان به صورت نقدی و لیزینگی عرضه می کند. در سال های گذشته این شرکت توانسته رشد خوبی داشته باشد و مشتریان بسیاری را نیز جذب کند. اما هر وقت بحث این شده که عظیم خودرو را به عنوان یک صاحب برند یا تولیدکننده خودرو قبول کنیم، به سوابقی می رسیم که جز گلایه و شکایت مشتریان نیست. در سال ۹۴ این شرکت خود را نماینده فروش ” هاوال ” در ایران معرفی کرد و مشتریان بسیاری را جذب خود نمود. در نهایت دیدیم که از چند هزار مشتری هاوال، تعداد بسیار اندکی توانستند از عظیم خودرو هاوال تحویل بگیرند. بسیاری پس از ماه ها و سال ها به خودروهایی دیگر همچون چانگان رسیدند و برخی دیگر هم بی خیال عظیم خودرو شدند و هنگامی که ” گروه بهمن “، هاوال H2 را تولید کرد به سمت این شرکت رفتند. در فضای رسانه ای کشور و در میان کارشناسان، صحبتی رایج است که عظیم خودرو ابتدا نام هاوال و ” گریت وال ” را با تبلیغات گسترده در ایران جا انداخت و با بدعهدی های خود نسبت به مشتریان، اعتبار این برند خوش فروش چینی را زیر سوال برد.
در مورد فوتون ساوانا و مدل های مختلف ماهیندرا هم همین است. این شرکت امروز نماینده این دو برند است و مدت ها است که برای تحویل این خودروها از مشتریان وجه نقد دریافت می کند و همیشه با ارائه شرایط فروش جذاب، مردمی که بیش تر از قشر ناآگاه به بازار خودرو هستند را جذب خود می کند. هنوز پس از مدت ها خبری از فوتون ساوانا و دو مدل ماهیندرا در این شرکت نیست و کسی نمی داند در آینده، مشتریان این خودروها با چه برخوردی رو به رو شوند؟
در بحث های دیگر می بینید که در فضای مجازی و برخی رسانه ها، نام عظیم خودرو با گلایه های مردم همراه می شود و حتا چندی پیش به صورت رسمی از سوی نهادهای مختلف اعلام شد که مشتریان پیش از پرداخت وجه به شرکت های خودرویی متفرقه، امکان تحویل خودرو را بررسی کنند. شاید منظور، شیوه فعالیت شرکت هایی همچون ” پرشین خودرو پارس ” و عظیم خودرو بوده که امروز می بینیم پرشین خودرو پارس شاکیان بسیار دارد و پلمپ شده است. عظیم خودرو نیز که در چند وقت اخیر برخی خودروهای وارداتی را پیش از فروش رسمی کارخانه مادر در ایران پیش فروش کرده است. بنابراین پیشنهاد می شود که شرایط جذاب و غیر معقول عظیم خودرو را کنار بگذارید و بیش تر از این که به صحبت های کارشناسان فروش این شرکت گوش دهید، چند دقیقه ای با خود و افراد خبره در صنعت و بازار خودرو مشورت نمایید.

و اما نتیجه گیری:
این شش دلیل، آن چیزی است که از سوی رسانه ” اسب بخار ” اعلام شده و بر مبنای همین موارد، حداقل منطقی نیست در شرایط کنونی که تولید خودروها در کشور با مشکل مواجه شده و از سویی واردات خودرو نیز ممنوع است، به دلیل سودهای مشارکت و انصرافی که بسیاری آن را غیر قانونی می دانند، به سراغ خرید هن تنگ X5 و X7 برویم. با این که خودروهای این برند چینی می توانند خوب ظاهر شوند، اما نبود خدمات پس از فروش قوی برای هن تنگ و از سویی ناشناخته بودن آن، ریسک خرید را بالا می برد. همچنین سابقه عظیم خودرو در این مسائل روشن و دلگرم کننده نیست و دوباره ماجرای خودروهایی همچون هاوال در حال رخ دادن است. جالب است وقتی این دلایل را به کارشناسان فروش عظیم خودرو می گویید که هفته ای چند بار برای راضی کردن شما تماس می گیرند، می گویند اگر خودرویی هم در میان نباشد، دست کم سود مشارکت و سود انصرافی بیش از بانک ها نصیب تان می شود! این حرف خیلی جالب است که در نهایت یک کارشناس فروش در شرکتی خودرویی شما را از راه سود نامتعارف راضی کند و بسیار جای بحث و پیگیری دارد.
اما شاید خوب باشد امروز شرکت عظیم خودرو با نام و پشتوانه حقوقی خود در مورد پیش فروش هن تنگ شفاف سازی هایی را انجام دهد و از جمله نهادهای نظارتی همچون وزارت صمت، سازمان حمایت و… به این مسأله ورود کنند. شاید هم بهتر باشد وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، جناب آقای شریعتمداری مستقیم دستور پیگیری و شفاف سازی ماجرای پیش فروش هن تنگ از سوی عظیم خودرو را بدهند، زیرا امروز این شرکت پول های کلانی را بدون رعایت برخی موارد قانونی از مشتریان دریافت می کند و تبلیغات آن به شکل نامتعارفی از سوی افراد حقیقی انجام می شود.
و کلام آخر این که، شرایط کنونی بازار خودرو آن قدر نا به سامان و عجیب است و هر روز می بینیم عده ای به دلیل عدم تحویل خودرو یا سودجویی برخی شرکت های متفرقه به رسانه ها پیام می دهند. شاید بهتر باشد صاحبان رسانه های مجازی و همچنین افراد پر مخاطب در اینستاگرام، تلگرام و… از تبلیغ هایی همچون پیش فروش هن تنگ آن هم با پشتوانه نام افرادی که شناخته شده نیستند خودداری کنند، زیرا اگر در آینده نزدیک حتا اگر احتمالش بسیار ضعیف باشد و افرادی از طریق تبلیغات فضای مجازی متضرر شوند، یکی از مقصران اصلی، فعالان صفحه های مجازی هستند که برای عددی ناچیز برای تبلیغ در اینستاگرام و تلگرام به شکل ناخواسته، شرایط متضرر شدن هم وطنان شان را فراهم کرده اند. آن هم هم وطنانی که بیش ترشان جزو افراد کم اطلاع و ناآشنا به بازار خودرو هستند.

بدیهی است که حقوق معنوی شرکت عظیم خودرو طبق قواعد رسانه محفوظ است و این شرکت می توان پاسخ خود را در قالب جوابیه و تکذبیه به همراه مستندات به رسانه اسب بخار ارسال نماید. با توجه به وظایف رسانه ها، گروه مستند اسب بخار نیز موظف به انتشار پاسخ و جوابیه این شرکت در اسرع وقت است.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.