۱۰ درصد واردات خودرو توسط دولتی‌ها و با مجوزهای خاص انجام شد

گمرک با مونتاژکاران همکاری نمی کند
ارزش واردات قطعات در نیمه نخست امسال به تنهایی بیش از خودرو بوده است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

به گزارش اخبار خودرو ، آمار رسمی و جزء به جزء واردات خودرو و قطعه در شش ماهه نخست امسال، توسط گمرک منتشر شده است. در شش ماهه نخست سال ۹۶، چهل‌و‌چهارهزاروششصدونودوپنج دستگاه به ارزش یک میلیاردوصدونودوچهارمیلیون‌دلار، وارد کشور شده است که از نظر تعدادی شاهد ۲۱‌درصد رشد، در این زمینه بوده‌ایم.

این موضوع در حالی است که سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی همچنان بسته است و این آمار مربوط به ثبت‌های قدیمی است.

فرهاد احتشام‌زاد، رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای خودرو»، آمار جزء به جزء رسمی گمرک از واردات خودرو در شش ماهه نخست امسال را بیان کرد.

به گفته احتشام‌زاد، در شش ماهه نخست امسال چهل و چهارهزار و ششصد و نود و پنج دستگاه به ارزش یک میلیارد و صد و نود و چهار میلیون دلار وارد شده است.

از این تعداد پنج هزار و شانزده دستگاه به ارزش صد میلیون دلار مربوط به تولیدکنندگان و مجوزهای خاص دولتی و چهار هزار و هفتصد و پنجاه دستگاه برای ایران‌خودرو و کرمان‌موتور است، بقیه هم برای مجوزهای جانبازی، معلولین و واردات وزارت امور خارجه و یک سری هم مربوط به اقلام دفاعی وارد شده است.

لذا در کل پنج هزار و شانزده خودرو مربوط به تولیدکنندگان و مجوزهای خاص دولت است که باید عملا از آمار واردات خارج شود. بنابراین در مجموع در شش ماهه اول امسال بعد از کسر این آمار مربوط به تولیدکنندگان و مجوزهای خاص، تعداد کل واردات شش ماهه توسط واردکنندگان، ۳۹ هزار و ۶۷۹ دستگاه به ارزش یک میلیارد و نود و سه میلیون دلار است که از نظر تعدادی ۲۱ درصد رشد داشته است و از نظر دلاری شاهد ۲۸درصد رشد نسبت به شش ماهه اول سال قبل بوده‌ایم. سهم بازار خودروهای وارداتی با احتساب تولید شش ماهه اول امسال۸/۵‌درصد بوده است .

رنو رتبه اول واردات خودرو به کشور
درباره رتبه اول واردات در بازار وارداتی‌ها، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید:«رتبه اول واردات در سال ۹۶ مربوط به برند رنو با ۱۸درصد رشد از سهم بازار بوده که به ۳۰درصد رسیده است. برند هیوندای دارای رتبه دوم واردات است که با ۱۴درصد کاهش سهم بازار به ۱۸درصد رسیده است و رتبه سوم متعلق به برند تویوتا با ۵درصد کاهش نسبت به شش ماهه اول سال گذشته بوده که ۱۴درصد سهم بازار را در اختیار داشته است. رتبه چهارم و پنجم به ترتیب به برندهای نیسان و کیا رسیده است. نیسان مجددا رشد سهم بازار و کیا افت سهم بازار را تجربه کرده‌اند.»

بیشترین میزان واردات از امارات انجام شده است
فرهاد احتشام‌زاد، درباره این که از کدام کشورها بیشترین میزان واردات انجام شده است، می‌گوید:«۷۰ درصد واردات در شش ماهه اول از کشور امارات، ۶درصد از کشور فرانسه، از کشورهای چین ،جمهوری کره و آلمان هر کدام ۴ درصد، ۳درصد از کشور ترکیه و ۲درصد هم از کشورکویت بوده است. این آمار نشان می‌دهد قریب به ۷۵ درصد خودروهایی که در شش ماهه اول سال جاری وارد کشور شده‌اند، خودروهایی هستند که از طریق کشور واسط وارد شده‌اند. همچنین ۴۲درصد واردات از گمرک شهید باهنر، ۱۴ درصد از منطقه ویژه بوشهر و ۱۲ درصد از بندر لنگه بوده است.»

چینی‌ها بیشترین میزان واردات قطعه به ایران را دارند
ارزش قطعات وارداتی خودرو در شش ماهه اول، یک میلیارد و چهار صد و سی و هشت میلیون دلار است که ۲۱ درصد بیش از ارزش دلاری خودروهای وارداتی است. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو تاکید می‌کند: «۴۷درصد قطعات وارداتی از چین، ۲۰ درصد از فرانسه، ۱۶درصد از کره، ۵درصد از ژاپن ، ۴درصد از رومانی و ۴درصد از ترکیه بوده است. لذا ۹۶ درصد قطعاتی که وارد کشور شده‌ از این شش کشور بوده است و بیشترین حجم واردات قطعه از چین است. سهم گمرکاتی که قطعات خودرو به صورت رسمی از آنجا وارد شده‌اند، به این صورت است: ۳۹درصد گمرک شهید رجایی ،۱۵درصد منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم و ۱۰درصد گمرک غرب تهران. اما معمولا نرخ قاچاق قطعات خودرو بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است . لذا با احتساب سهم قاچاق، ارزش دلاری قطعات وارداتی خودرو به کشور، ۷۰ درصد بیش از ارزش خودروهای وارداتی بوده است.»

ثبتارش همچنان بسته است
احتشام‌زاد ، درباره این که اعلام شده است سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی باز است، می‌گوید:«با این که ادعا شده است واردات خودرو به‌رغم بسته بودن سایت ثبت سفارش میسر است؛ باید تاکید کنم ثبت سفارش اکثر خودروهایی که وارد شده‌اند، به دلایلی مانند فیس لیفت و تغییر مدل سال به ۲۰۱۸ نیازمند اصلاح هستند و از آنجا که به موازات فرآیند ورودشان، فرآیند هومولوگیشن آن ها انجام شده است، در حال حاضر حتی قابلیت اصلاح در سیستم را هم ندارند و الان به واسطه این که قریب به شش هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرکات کشور مانده است، طبق آخرین وضیعتی که ما محاسبه کرده‌ایم، بسته بودن سایت ثبت سفارش برای واردکنندگان، تقریبا ۹۰میلیارد تومان هزینه ضرر داشته است.» از سوی دیگر، به‌گفته احتشام‌زاد چون نزدیک به چهار ماه است که سایت ثبت سفارش بسته است، سفارش‌گذاری هیچ خودرویی در سیستم شرکت مادر نیز توسط نمایندگان رسمی ثبت نشده است. از زمانی که سفارش در سیستم شرکت مادر ثبت شده و پیش پرداخت آن صورت می‌پذیرد تا زمانی که خودرو به کشور می‌رسد، به‌طور متوسط سه‌ماه زمان نیاز است ،پس این که گفته می‌شود سایت ثبت سفارش بسته شده و بعدها باز می‌شود، یعنی تا همین الان چهار ماه وقفه در ماجرای واردات ماه‌های آتی رخ داده است.»

حذف معافیت وارداتی خودرو از مناطق آزاد
فرهاد احتشام زاد، رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو همچنین درباره حذف معافیت وارداتی خودرو از مناطق آزاد نیز به «دنیای خودرو» می‌گوید:«پیشتر این مزیت برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده بود تا وارداتی که از این مناطق انجام می‌شود، از درصد مشخصی تخفیف برخوردار شوند و طبیعتا بخشی از این تخفیف نیز برای توسعه همان منطقه آزاد استفاده می‌شده است. بر همین اساس معمولا واردکنندگان ترجیح می‌دادند از طریق مناطق آزاد خودروهایشان را وارد کنند که البته شامل تعداد زیادی هم نمی‌شد. با برداشتن این قانون واردات خودرو از طریق مناطق آزاد ارجحیت خودش را برای واردکنندگان از دست می‌دهد و صرفا واردات خودرو از طریق کمرگات سرزمین اصلی در ماه‌های آتی صورت خواهد پذیرفت.»

احتشام‌زاد، از تاثیرات این قانون می‌گوید: «این تصمیم سبب ازبین رفتن جذابیت مناطق آزاد برای واردات خودرو شده و لذا یکی از منابع درآمدی این مناطق حذف می‌شود. ازآنجا که در بودجه شش ماهه اول امسال طبق اعلام‌های رسمی، دولت با کسری بودجه مواجه شده است، باید گفت برخی تصمیمات دولت در حوزه واردات خودرو نیز در این کسری بودجه بی‌تاثیر نیست و آثار اصلی آن را بیشتر در شش ماهه دوم سال جاری شاهد خواهیم بود . اکنون به هر میزان که تاخیر بیشتری در باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو اتفاق بیفتد، به همان نسبت فاصله بیشتری برای تامین خودرو و کمبود عرضه رخ خواهد داد. این گپ عرضه که اکنون در بازار اتفاق افتاده است دو جنبه دارد. اول آنکه زمینه افزایش قیمت خودروهای تولید داخل بین ۳ تا ۱۰ میلیون، فراهم و استفاده شده است. در مرحله دوم نیز به‌واسطه کمبود عرضه، قیمت خودروهای وارداتی قریب به ۳۰ درصد افزایش قیمت در بازار داشته‌اند.»

به گفته رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو، افزایش تعداد خودروی فرسوده که فقط شامل خودروهای وارداتی شده است، افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت مبنای مدل‌های ۲۰۱۸ را نیز در ماه‌های آتی در پی خواهد داشت که امید است با تسریع فرآیند رفع محدودیت غیرقانونی واردات خودرو، بیش از این خریداران خودرو دچار زیان نشوند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.