گفتوگو با ژیل ویدال ، طراح ارشد پژو : تغییر ادامه دارد
ژیل ویدال، طراح ارشد پژو ۱۰سالی است که کار طراحی ظاهر و حس و حال مدلهای مختلف پژو را برعهده گرفته و زبان طراحی جدیدی را به محصولات این خودروساز بخشیده است.
به باور بسیاری از کارشناسان تا پیش از آغاز قرن بیستویکم، هر خریداری میدانست برای داشتن یک خودروی خانوادگی مناسب که یک عمر کیفیت آن ضمانت شده است، باید به سراغ محصولی از پژو برود. اما پژو نتوانست عملکرد خوب خود را در آغاز قرن بیست و یکم ادامه دهد و سالها طول کشید تا دوباره با محصولاتی مانند ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ نام خود را بر سر زبانها بیندازد.
به گزارش اخبار خودرو اخیرا این شرکت از نسخههای مختلف فستبک جدید ۵۰۸ رونمایی به عمل آورده که کار طراحی آن توسط طراح مشهور فرانسوی، ژیل ویدال صورت گرفته است.
ژیل ویدال، طراح ارشد پژو ۱۰سالی است که کار طراحی ظاهر و حس و حال مدلهای مختلف پژو را برعهده گرفته و زبان طراحی جدیدی را به محصولات این خودروساز بخشیده است. در اینجا مصاحبه ژیل ویدال را با خبرنگار نشریه اتوماتیو نیوز میخوانیم.
چرا پژو تصمیم گرفت به جای یک سدان، ۵۰۸ را در قالب یک هاچبک به بازار بفرستد؟ تا جایی که میدانیم هاچبکها زمانی در بازار جایگاه بالایی نداشتند.
به نظرم این مساله در حال تغییر است. ما میخواستیم این ماشین از ظاهر پویاتری برخوردار باشد و به همین خاطر به سراغ یک مدل فستبک رفتیم. اگر برای این ماشین یک صندوق عقب معمولی در نظر گرفته بودیم، در آن بسیار کوچک میشد. در نتیجه با خود گفتیم اگر عقب ماشین را تا سقف بالا بکشیم چه؟ تبدیل کردن این ماشین به یک هاچبک تصمیمی بسیار کاربردی بود و این ماشین صندوق عقب بسیار جاداری دارد.
۵۰۸ از فرمانی بسیار کوچک، شاسیهای کنترلی شبیه به کلیدهای پیانو، پنل ابزاری کشیدهتر و نمایشگر لمسی کوچکتری نسبت به آنچه قابل تصور بود، برخوردار است. پشت این ویژگیها چه تفکری نهفته است؟
مدل جدید ۵۰۸، ۵۱میلیمتر خوابیدهتر از مدل قبلی است و در نتیجه ما برای آنکه چیزی مانع دید راننده و سرنشینان نشود، باید تغییراتی را در هواکشها، نمایشگرها، شاسیها، کنسول و سایر اجزای آن ایجاد میکردیم. یکی از تصمیمهای ما درمورد این ماشین این بود که هواکشها دارای عملکرد بسیار بالایی باشند و بزرگی نمایشگرها به معنی کوچکتر بودن هواکشها بود. برای درنظر گرفتن سطوح مختلف کابین ماشین باید به موارد بسیار مختلفی توجه داشته باشیم. مثلا کار با شاسیهای کنترلی که شبیه کلید پیانو هستند، برای خانمهایی که ناخنهای بلند دارند راحتتر است.
زبان طراحی جدید پژو را که در مدلهای ۳۰۰۸، ۵۰۰۸ و ۵۰۸ مشاهده شدهاند، توصیف کنید.
ما میخواهیم خودروهایی جذاب با شخصیت بسیار قوی تولید کنیم که در عین حال بهلحاظ بصری قابلتشخیص و متمایز باشند. به نظر ما وقتی از فاصله ۱۰۰متری به یک ماشین نگاه میکنید، باید ظاهری کاملا مشخص و همزمان ساده را ببینید. وقتی به آن نزدیکتر شده و مثلا در فاصله ۱۰متری آن قرار میگیرید، آنگاه متوجه جزئیات فناورانه آن که مثلا در چراغهایش به کار رفته است، بشوید.
هنگام طراحی در پژو از نیمرخ شروع میکنید؟
بله، کارمان را با نیمرخ ماشین شروع میکنیم و بعد خطوط اصلی، درک ما را از نیمرخ ماشین تحتتاثیر قرار میدهند.
آیا میتوان در طراحیهای جدید هیچ رابطهای را با پژوهای قدیم یافت؟
ما به دنبال آن نبودیم که در خودروهایی مانند ۳۰۰۸ و ۵۰۸ چیزی از گذشته را نشان دهیم. برای ما همه چیز به امروزی کردن مربوط میشود؛ هرچند خطوط تیز طراحیهای جدید را میتوان یادآور طراحیهای پژو در دهه ۱۹۸۰ در خودروهایی مانند ۵۰۵ دانست. به طور کلی در کار ما میتوان رگههایی از گذشته را مشاهده کرد. به عنوان مثال در ۵۰۸ مانند مدل قدیمی ۵۰۴، نام ماشین روی دماغه نقش بسته است. این کاری است که در دهههای ۶۰ و ۷۰ و بخشی از محصولات دهه ۸۰ در پژو مرسوم بود.
آیا میتوان انتظار داشت که این عناصر در باقی محصولات پژو مانند نسلهای بعدی ۲۰۸، ۲۰۰۸ یا ۳۰۸ نیز مشاهده شوند؟
ما قبلا ظاهر جدید آن خودروها را طراحی کردهایم و همه آنها بازار خوبی پیدا کردهاند. وقتی فیسلیفت ۲۰۰۸ را عرضه کردیم، فروش آن دوباره بالا رفت. به طور معمول وقتی نسخه فیسلیفت یک خودرو عرضه میشود، فروش آن به صورت ثابت باقی میماند، اما این بار بعد از عرضه چهره جدید، ما با افزایش فروش طرف بودیم که بسیار شگفتانگیز بود. در مدل بعدی ۲۰۸ که کار طراحی آن به پایان رسیده، به تغییراتمان در زبان طراحی که با مدلهای ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ آغاز شد، ادامه دادهایم.
دیدگاه ها