گفت‌وگو با چیکا کاکو مهندس ارشد پروژه جدیدترین شاسی‌بلند تویوتا

گفت‌وگو با چیکا کاکو مهندس ارشد پروژه جدیدترین شاسی‌بلند تویوتا

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

از نظر حجم فروش، اروپا بزرگ‌ترین بازار این خودرو است، اما قطعا اتفاق‌های خوبی برای آن در ژاپن و آمریکای شمالی رخ خواهد داد. هدف‌گذاری ما فروش در ۸۰کشور بوده است.

به گزارش اخبار خودرو پس‌از مراسم رونمایی از کراس‌اوور سایز کوچک اما لوکس UX در نمایشگاه ژنو، نشریه موتورترند با چیکا کاکو مهندس ارشد پروژه تولید این خودرو گفت‌وگویی را انجام داد.

خانم کاکو اولین زنی است که در رده مدیران ارشد تویوتا قرار می‌گیرد. به غیر از پروژه لکسوس UX، او مدیریت پروژه توسعه سیستم مولتی‌مدیای جدید لکسوس به نام تاچ تریسر را نیز برعهده داشته و در نهایت سمت معاونت ارشد بخش بین‌الملل لکسوس در گروه خودروسازی تویوتا به او واگذار شده است.

در اینجا متن مصاحبه موتورترند را با این مدیر ارشد تویوتا می‌خوانیم.

لکسوس UX را با چه خودروهایی قابل‌مقایسه می‌دانید؟

به‌عنوان یک کراس‌اوور می‌توان به خودروهایی همچون ب‌ام‌و X1، مرسدس‌بنز GLA و آئودی Q3 اشاره کرد. اما به‌هرحال می‌توان نام آئودی A3، مرسدس‌بنز A کلاس و ب‌ام‌و سری ۱ را نیز آورد. اگر بخواهیم به بازار فعلی نگاهی بیندازیم، نزدیک‌ترین گزینه به محصول ما ب‌ام‌و X2 است.

گفته شده که UX برمبنای پلت‌فرم GA-C لکسوس بنا شده است، GA-C و TNGA چه معنایی دارد؟

لکسوس GA-C ساختار اصلی ما در پلت‌فرم C تویوتا است که به آن TNGA نیز گفته می‌شود، یعنی همان پلت‌فرمی که در CH-R، آئوریس و البته پریوس استفاده می‌کنیم.

درواقع TNGA پلت‌فرم جامعی است که بین محصولات سایز کوچک ما به اشتراک‌گذاشته می‌شود و به‌خاطر سطح پایین صداهای اضافی و لرزش کم، رانندگی مطلوبی را فراهم می‌کند.

ما برای UX این پلت‌فرم را بهبود بخشیدیم، به‌عنوان مثال مرکز ثقل را پایین‌تر آوردیم و درهای آلومینیومی استفاده کردیم. قابلیت خمش نیز به واسطه جوشکاری لیزری ارتقا یافته و در کل هندلینگ بهتری را در این پلت‌فرم ایجاد کرده است.

برای UX چه بازاری را هدف قرار داده‌اید؟

از نظر حجم فروش، اروپا بزرگ‌ترین بازار این خودرو است، اما قطعا اتفاق‌های خوبی برای آن در ژاپن و آمریکای شمالی رخ خواهد داد. هدف‌گذاری ما فروش در ۸۰کشور بوده است.

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در نمایشگاه ژنو متوجه شدیم، این بود که لکسوس و تویوتا دیگر در خودروهای سواری، از موتور دیزل استفاده نخواهند کرد. لکسوس UX چگونه می‌تواند در بازار اروپا رقابت کند، وقتی تمام رقبای آن از موتور دیزل بهره می‌برند؟

امروزه هیبرید یکی از نشانه‌های لکسوس مخصوصا در اروپاست. بیش‌از ۹۸ درصد محصولات لکسوس در اروپا هیبرید هستند. من فکر می‌کنم مردم بیشتر به خاطر گشتاور نهایی بالای موتورهای دیزلی به آن‌ها علاقه‌مند هستند، اما به‌نظرم موتور دولیتری هیبرید جدید ما توازن خوبی بین قدرت و مصرف سوخت ایجاد کرده است.

بنابراین توان خروجی لکسوس UX هیبرید با کرا‌س‌اوورهای لوکس آلمانی با موتور دیزل برابری می‌کند؟

فکر می‌کنم صفر تا صد ما خیلی بهتر شده است، اما شتاب اولیه تمام ماجرا نیست. ما این خودرو را «مبارز CO2» نامیده‌ایم و در آن مصرف‌سوخت برای ما ارجحیت داشته است.

به همین خاطر است که سیستم چهارچرخ متحرک بیشتر در مناطق صعب‌العبور فعال می‌شود، چراکه سیستم AWD برای خودروهای اسپرت چهارچرخ متحرک طراحی نشده است.

چراغ‌های پشت UX شکل جذابی دارند. می‌شود درمورد طراحی آن‌ها حرف بزنید؟

ظاهر این خودرو به‌طور کلی منحصربه‌فرد است، اما در چراغ‌های عقب به مسائل آیرودینامیکی توجه ویژه‌ای شده و درواقع از باله‌های عقب خودروهای مسابقه‌ای برای آن الهام گرفته شده است.

طراحان و مهندسان ما برای پاسخ‌دادن به این سوال با یکدیگر همکاری می‌کردند تا متوجه شوند چگونه می‌توان به ظاهر مناسبی رسید، درحالی‌که بتوان جریان هوا را نیز کنترل کرد.

در واقع هدف ما این بود جریان هوا را ثابت نگه داریم و نگذاریم در پشت خودرو باعث ایجاد نقاط فشار مختلفی شود. در نظر گرفتن این نکات را می‌توان در زاویه دادن به انتهای گلگیرها نیز مشاهده کرد.

اگر از نمای بغل به خودرو نگاه کنید، پوشش گلگیرهایی را خواهید دید که شبیه به هیچ خودروی دیگری نیست، قسمت جلوی این پوشش کروی شکل است و در قسمت پشتی زاویه‌دار شده است.

در مورد فضای داخلی چطور؟

پیش از هرچیز به‌خاطر سایز کوچک محصول می‌خواستیم دید گسترده‌ای در کابین وجود داشته باشد. بنابراین جای‌گذاری به نحوی با قواعد دانش ارگونومی همخوانی داشت که حجم زیادی از کابین را اشغال نکند، مخصوصا برای من که فردی کوتاه قامت با قد یک متر و ۶۱ سانت هستم و اغلب نزدیک به شیشه می‌نشینم، در کابین UX هرچقدر هم تنظیمات صندلی را به سمت پایین ببرم، هنوز دید خوبی بر جاده خواهم داشت.

در قسمت استراحتگاه آرنج نیز سعی شده برخلاف دیگر کابین‌ها محل مناسب و پوشش‌دهنده‌ای انتخاب شود. ما همچنین نسل دوم تاچ تریسر را از مدل LC روی این خودرو آورده‌ایم و قرار است در آینده بیشتر درمورد تغییر و تحولات آن بگوییم.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.