گرفتاری تسلا در گرداب مشکلات

گرفتاری تسلا در گرداب مشکلات
حتی اگر کوچک‌ترین ارتباطی با اخبار دنیای خودرو داشته باشید، قطعا تا الان متوجه شده‌اید که تسلا اصلا اوضاع خوبی ندارد و از مشکلات گسترده‌ای که عمدتا تولید مدل۳ ریشه آن‌ها بوده است، رنج می‌برد. فایننشال تایمز به سراغ چندین کارمند فعلی و پیشین تسلا رفته است و با انجام مصاحبه‌های مختلفی، سعی کرده که نگاه دقیق‌تر و موشکافانه‌تری نسبت به معضلات این شرکت آمریکایی داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری خودرونویس، فایننشال تایمز با افرادی که با «فرآیندهای تولیدی تسلا» آشنا هستند، مصاحبه‌هایی انجام داده است که شامل کارگران سابق تسلا و بعضی از منابع فعلی نزدیک به شرکت می‌شوند. در حال حاضر، بزرگ‌ترین مشکل تسلا شکست در تولید و رساندن محصول جدید این شرکت یعنی مدل۳ و همچنین عدم رضایت حتی خوشبین‌ترین علاقه‌مندانش است.در چند هفته گذشته، اینترنت پر شد از مقاله‌هایی که درباره ایلان ماسک و تسلا نوشته شده بودند و این مجموعه را مقصر اصلی در زمینه خدشه دار شدن اعتماد عمومی مردم نسبت به خودروهای الکتریکی می‌دانستند. عده‌ای ایلان ماسک را به خاطر تبلیغات دروغین و پیش‌بینی‌های اشتباهش شماتت کردند و برخی هم گفتند که نقشه‌های تسلا از ابتدا جاه‌طلبانه بود. اصرار ماسک برای تولید مدل۳ و کمک نکردن از تجهیزات دیگر کارخانه‌های باتجربه و قابل‌اعتمادتر هم باعث شد که مشکلات تسلا بیش از پیش شود. در همین اوقات بود که گزارش فصلی مالی تسلا هم منتشر شد و از ضرر ۶۲۰ میلیون دلاری این شرکت و باز هم عقب ماندن از اهداف تولیدی خود خبر می‌داد. اعتراض مدیر فولکس‌واگن به ضررهای مالی تسلا نیز باعث به وجود آمدن موج دیگری از انتقادات به سوی این شرکت آمریکایی شد. سنگ بزرگ
البته کسانی هستند که می‌گویند تسلا شرکت نوپا و کم‌تجربه‌ای است و باید به آن زمان داد. آن‌ها در اشتباهند! اگرچه که تسلا یک شرکت نوپا محسوب می‌شود اما این شرکت مشکلات تقریبا مشابهی را هنگام عرضه مدلX نیز در سال پیش تجربه کرده بود. تسلا توانست در سال ۲۰۱۶ بیش‌تر از هر زمان دیگری خودرو بسازد و ظرفیت تولیدی خود را افزایش دهد و همه بابت این موضوع خوشحال بودند و این دستاورد را به تسلا تبریک می‌گفتند اما نکته‌ای که در بین خبرهای مربوط به این موفقیت گم شد این بود که با وجود افزایش ظرفیت تولیدی، تسلا همچنان به اندازه ۴ هزار دستگاه از هدفی که برای سال ۲۰۱۶ تعیین کرده بود، عقب مانده بود.
ماسک می‌گوید که «چالش‌های تولیدی» باعث شده است که خروجی‌های خط تولید تسلا به رقم هدف آن‌ها نزدیک نشود. البته علاوه بر خط تولید مدل۳، خط تولید باتری خودروهای این شرکت در کارخانه تسلا واقع در نوادا هم بسیار کندتر از حد انتظار عمل می‌کند و ماسک می‌گوید که دلیل آن، بدقولی شرکت تامین‌کننده مربوط به این کارخانه بوده است. ماسک درباره این شرکت که نامش هم فاش نشده گفت: آن‌ها واقعا حسابی گند زدند!
تسلا سپس یک سیستم اتومات و روباتیک در این کارخانه نصب کرد تا باتری‌های مدل۳ را بسازد اما این سیستم هم به درستی عمل نمی‌کند و در نهایت، کارگرهای کارخانه مجبور شدند که به جای سیستم اتومات، خود و به صورت دستی این باتری‌ها را نصب کنند. ظاهرا عده‌ای از این کارگران نیز به خاطر رفتار نادرست تسلا به مدیران این شرکت اعتراض کردند و در پی ایجاد یک اتحادیه کارگری بودند ولی اکثر آن‌ها اخراج شدند! در گزارش فایننشال تایمز آمده است که کارخانه تولید باتری در کالیفرنیا هم دقیقا دچار همین مشکل شده است. به تمام این مشکلات این موضوع را هم اضافه کنید که جان واگنر، مدیر بخش مهندسی باتری تسلا نیز این شرکت را به شکلی ناگهانی ترک کرد تا استارتاپ خودش را تاسیس کند. از طرفی هم، ادعاهای عجیب و غریب بعضی از سرمایه‌گذاران باعث به وجود آمدن تنش‌هایی در دنیای خودرو شد و خود تسلا نیز با گفتن اینکه به فناوری سطح۵ خودران دست پیدا کرده است، نه تنها کمکی به این تنش نکرد بلکه باعث اعتراض شدیدالحن یکی از مدیران جنرال‌موتورز هم شد. اسکات میلر، مدیر بخش فناوری خودران جنرال‌موتورز این ادعاها را «مزخرف محض» خواند!
گرفتاری تسلا در گرداب مشکلات
نوآور، جاه‌طلبانه و غلط
ایلان ماسک با معرفی خودروهای الکتریکی خود، بازار خودروسازی را متحول کرد و البته او به همین تحول قانع نبود. ماسک متودها و فرآیندهای رایج تولید دنیای خودرو را هم تغییر داد. البته بر خلاف بازار خودرو، او نتوانست فرآیندهای تولیدی را دچار تحول خاصی کند، بلکه تصمیمات عجیب او منجر به ضررهای زیادی هم برای تسلا شد.
اکثر شرکت‌ها و گروه‌های بزرگ خودروسازی برای تست خط تولید یک مدل جدید، اولین دستگاه‌ها را به صورت آزمایشی با قطعات و ابزارهای بسیار ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت می‌سازند تا صرفا از بازدهی مناسب خط تولید خود و مشکلات احتمالی آن مطلع شوند و پس از ساخت چند دستگاه اولیه، قطعات اصلی را وارد خط تولید می‌کنند و سپس، دستگاه‌های بی‌کیفیت را از بین می‌برند. اما ماسک تصمیم گرفت که این مرحله را کلا کنار بگذارد و از همان ابتدا به سراغ تولید بدون آزمایش خودروها برود.
آخرین بروزرسانی‌هایی که روی قطعات مدل۳ انجام می‌شود باعث مشکلاتی برای تامین‌کننده‌ها، افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید و همچنین اجرای متعدد و منظم فرآیندهای کنترل کیفی و چالشی خط‌های تولید می‌شود. این فرآیندها که Control Check نام دارد، باعث می‌شود که یک خط تولید به صورت ناگهانی متوقف و اصطلاحا شات‌دان شود. یکی از کارگران فعلی تسلا که نخواست نامش فاش شود، درباره این موضوع به فایننشال تایمز گفت: وقتی که یک شرکت تامین‌کننده نتواند قطعه بهبودیافته مخصوص تسلا را سر موقع برساند، آن‌ها {تسلا} کل خط تولید را تعطیل می‌کنند تا آن قطعه برسد. تسلا مرتبا به ما و این شرکت‌ها می‌گوید که باید سریع‌تر کار کنید، سریع‌تر قطعات را تحویل بدهید اما واقعیت این است که حتی کوچک‌ترین تغییری هم باعث می‌شود که کل فرآیند تولید دوباره از اول شروع شود.
همین تاخیرهای پی در پی، باعث می‌شود که خط تولید کارخانه با رسیدن قطعات مختلف، هم‌زمان و منطبق نباشد و همین موضوع منجر به خروج دستگاه‌های ناقص به نمایندگی‌های تسلا می‌شود و کارگران تسلا در آن نمایندگی مجبور می‌شوند که باقی فرآیند تولید خودرو را به صورت دستی انجام دهند. به عنوان مثال، چند روز پیش گزارش شده بود که بعضی از مدل‌۳های تولیدشده، به صفحه دیجیتال مرکزی مجهز نیستند و تنها پاسخ سخنگوی تسلا به این موضوع این بود که این کار «یکی از تکنیک‌های قدیمی خودروسازان» است و همه آن را انجام می‌دهند!
علاوه بر ارسال دستگاه‌های ناقص، قطعاتی که به فرآیند تولید آن دستگاه‌ها نرسیدند باید تا خط تولید بعدی دست‌نخورده باقی بمانند و تسلا آن را در کارخانه تولیدی خود نگه‌ می‌دارد که این موضوع هم باعث افزایش هزینه‌های نگه‌داری می‌شود.
گرفتاری تسلا در گرداب مشکلات
گل سرسبد تسلا
البته باید تایید کرد که با وجود همه این مشکلات، بعید است زمانی که تولید مدل۳ سرعت یابد، این شرکت با مشکل و بحران مالی خاصی در چند سال آینده روبرو شود. بله، تسلا مجبور است که پول پیش‌سفارش آن‌هایی که رزرو مدل۳ خود را به دلیل زمان انتظار طولانی و نقدهای منفی خود خودرو لغو کرده‌اند، پس دهد اما لیست رزرو این خودرو نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر است و تسلا اگر بتواند حتی خودروی نیمی از آن‌ها را تا اواسط سال بعد تحویل دهد، قطعا مدل۳ به یک محصول موفق تبدیل خواهد شد. در واقع چیزی که ممکن است باعث شکست تسلا شود، نه فرآیند تولید و عرضه مدل۳ بلکه خود خودرو خواهد بود. آن‌هایی که توانسته‌اند پس از مدتی طولانی بالاخره مدل۳ خود را تحویل بگیرند، نسبت به بعد فنی این خودرو معترض هستند و می‌گویند که مشکلات زیادی برای آن‌ها به وجود آمده است. بسیاری از سایت‌ها و مجله‌های خودرویی هم امتیازهای پایینی به مدل۳ داده‌اند. البته تسلا قول داده که هر روز به سمت بهتر شدن خودرو پیش رود و هر موقع که توانست، بروزرسانی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مختلفی برای بهبود آن عرضه کند. خود ایلان ماسک نیز با با اعتراض‌هایی که به میزان سرمایه‌گذاری پایین گروه دایملر در بخش خودروهای الکتریکی داشت، نشان داد که هنوز به خودروهای پاک و بدون آلاینده خود و به طور کلی، این فناوری جدید متعهد است و تمام تلاشش را برای بهبود آن انجام خواهد داد. تسلا چند روز پیش هم شرکت Perbix را خرید که سازنده تجهیزات اتوماتیک و روباتیک است و می‌خواهد با استفاده از این شرکت، سرعت تولیدات خود را افزایش دهد.
تسلا باید زنده بماند. نه فقط به خاطر خودروهای الکتریکی خاص و بعضا جذابی که تولید می‌کند، بلکه تسلا باید به خاطر آینده دنیای خودرو که وابسته به مدل‌های الکتریکی است، بتواند به فعالیت موفقیت‌آمیز خود ادامه دهد. آبروی خودروهای الکتریکی به حضور فعال و مستمر تسلا در دنیای خودرو گره خورده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.