کیا و هیوندای در بازار ایران، شریک یا رقیب

کیا و هیوندای در بازار ایران، شریک یا رقیب
برای همگان پر واضح است که کیا و هیوندای دو کمپانی خودروسازی مطرح در کره جنوبی و بازار جهانی هستند و به عنوان شریک تجاری هم شناخته می شوند. وقتی بحث شراکت این دو کمپانی بزرگ می شود، بدین معناست که گاهی در برخی خطوط تولید، محصولات مشابه این شرکت با هم تولید می شوند و حداقل همکاری به استفاده پلتفرم و فناروی مشترک بر می گردد.
سطح همکاری هیوندای و کیا تنها به این بخش ختم نمی شود و برای حضور در بازار جهانی برنامه هایی مشترک تدوین می کنند. به این شکل که گاهی بازار را برای همدیگر تقسیم کرده و از معرفی مدل های مشابه در یک کشور خودداری می کنند یا سهم هر یک نسبت به تقاضا بازار را پیش از عرضه پیش بینی می کنند. گاهی این دو برند تصمیم می گیرند که به صورت تک تک در بازار کشورها حضور داشته باشند و به عنوان مثال وقتی هیوندای حضور مستقیم در کشوری دارد، کیا از ورود مستقیم خودداری کند.
امروز وقتی به آمار فروش بازار جهانی نگاه می کنیم، می بینیم که این طرح شراکت بسیار خوب جواب داده است و هر دو برند را به سطح بالایی آورده است. وقتی حرف از انتخاب بهترین خودروها می شود، می بینیم که نماینده ای از هیوندای و کیا وجود دارد و به هر نحوی جایزه ای را برای هر دو شریک به ارمغان می آورد.
کیا و هیوندای در بازار ایران، شریک یا رقیب
بُعد دیگر این شراکت، تامین قطعات آسانتر نسبت به سایر خودروها است که این روزها در بازار ایران هم احساس می شود. بسیاری از خودروهای هیوندای و کیا در بازار مشخصات و قطعات فنی یکسانی دارند و بدیهی است که تعمیرات و تامین قطعات آن ها نسبت به برخی رقبا آسان تر انجام می شود. این یک مزیت رقابتی با هیوندای و کیا است که امروز باعث فروش خوب محصولاتشان در بازار ایران شده است.
وقتی که واردات خودرو در ایران آزاد شد، شاهد بودیم که هیوندای و کیا به عنوان اولین برندهای حاضر در بازار بودند. ولی نکته جالب این است که حضور خودروهای این دو برند در بازار ما بیشتر با رقابت همراه بود. با اینکه نمایندگی هیوندای و کیا در ایران از آن یک نفر است، ولی از روز اول تا به الان شاهد هستیم که این دو برند بیشتر با هم رقابت می کنند تا شراکت.
کیا و هیوندای در بازار ایران، شریک یا رقیب
حال که بحث مونتاژ محصولات روز هیوندای و کیا در ایران آغاز شده است و کرمان موتور به عنوان نماینده هیوندای و سایپا به عنوان نماینده کیا شناخته شده است، هنوز مرزبندی دقیقی برای بازار شکل نگرفته است. منظور این است که وقتی بحث مونتاژ هیوندای و کیا در ایران می شود، بدیهی است که با حضور مستقیم این دو خودروساز همراه هستیم و باید تا حدی تقسیم بندی بازار را برای هر برند و خودروهایش شاهد باشیم. این مسئله باعث می شود که خودروسازان داخلی فروش راحت تر و بهتری را در بازار داشته باشند. به عنوان مثال وقتی حرف از مونتاژ سیتروئن و پژو در ایران می شود، در قدم اول ایران خودرو و سایپا به شکلی کار خود را آغاز می کنند که به بازار هم لطمه نزنند و از ورود خودروهای مشابهی چون ۳۰۱ و الیزه در یک زمان و با یک قیمت خودداری می کنند و احتمالا به مرور زمان رقابت بر سر برند را آغاز می کنند. این کار باعث می شود که هر برند به تواند خود را در بازار ایران ثابت کند و مشتریان خود را تا حد بیشتری راضی نگه دارد. اگر قرار باشد که هیوندای و کیا در ایران در یک بازه زمانی مشخص خودروهایی مشابه را روانه بازار کنند، به احتمال زیاد سایپا برنده این بازی می شود.زیرا از نظر کیفی تا حدی بالاتر از کرمان موتور عمل می کند و توان تولید بیشتری نسبت به کرمان موتور دارد. به عبارت ساده تر، عرضه هیوندای اکسنت از جانب کرمان موتور و کیا ریو از طرف سایپا در یک بازه زمانی مشخص، بازار را به سمت سایپا و کیا می فرستد تا کرمان موتور. البته که کرمان موتور اعلام کرده است در قدم اول روی خودروهای i10 و i20 کار می کند، ولی همین برنامه تولید، در صورتی که نگاهی به مدل های کیا سایپایی نداشته باشد، باعث کاهش فروش هیوندای در بازار می شود. به عنوان مثال، اگر سایپا هم بخواهد در زمان عرضه هیوندای i20، کیا ریو هاچبک را به بازار بفرستد، باز هم می تواند روی بازار هیوندای تاثیر بذارد. البته که به احتمال زیاد تا چند وقت دیگر نگاه بازاریابی و مدیریتی کره ای ها را در این خصوص می بینیم و نمی گذارند تا بازار این دو خودروساز شریک در ایران، باعث جنگ و جدال شود.
حسین دلاور- روزنامه دنیای خودرو

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.