کدام خودرو جای پراید را در بازار ایران می‌گیرد؟

کدام خودرو جای پراید را در بازار ایران می‌گیرد؟

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

خودروهای جایگزین پراید باید با دو هدف داشتن کیفیت و قیمت مشابه با این خودرو به اقشار کم درآمد ارائه شوند.

شاید بتوان پراید را خودروی رویایی ایرانیان دانست چراکه بعد از ورود این خودرو به کشور و مونتاژ آن، تعداد زیادی از مردم که توانایی خرید خودروی گران قیمت را نداشتند ، توانستند ماشین سوار بشوند؛ خودرویی با شیشه بالابر برقی و کولر قدرتمند که خیلی زود جای خود را در قلب خانواده های ایرانی باز کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان اما زمانی از مصرف همگانی پراید در خیابان‌ها و جاده‌های ایران نگذشته بود که معایبی همچون ایمنی بسیار پایین، ضعف موتور،کیفیت پایین ادوات و داشبورد،کیفیت پایین ساخت کابین و ضعف هایی از این دست، دل عاشقان پراید را تا حد زیادی رنجاند و در نهایت عدم تغییر جدی در مدل‌های جدید پراید و افزایش قیمت تا ۲۰ میلیون تومان باعث شد تا این خودروی با اصلیت کره‌ای کم‌کم از چشم بیفتد.
اگرچه علی رغم همه این مشکلات باز هم پراید پرفروش ترین خودرو در ایران بوده و شاید بتوان دلیل اصلی این موضوع را عدم وجود خودروی مناسب جایگزین دانست، خودرویی که با جیب قشر ضعیف هم، همخوانی داشته باشد.
اعتراضات مختلف مردم ، متخصصان فنی و اساتید دانشگاهی ، وزارت صنعت و سایپا را مجبور کرد تا بر خلاف میلشان اعلام کنند؛ تولید پراید تا پایان سال ۹۶ به اتمام می رسد.
این سوال در اذهان عموم جامعه مطرح شد که خودرو یا خودروهای جایگزین پراید با کیفیت بهتری تولید می شوند و یا باز یک تقلید غیرحرفه ای از این خودرو هستند و آیا قیمت خودروهای جدید با جیب اقشار کم درآمد جامعه هم خوانی دارد یا خیر.
فروش پراید به صرفه نیست
در عین حال، در ابتدای سال ۹۶، تقی زاده معاون بازاریابی و فروش سازنده پراید با بیان اینکه این خودرو با قیمت فعلی برای این شرکت زیان ده است، سه خودروی جدید این شرکت را به عنوان جایگزین های پراید در بازار ایران معرفی کرد و محدودیت قیمت این خودروها را بین ۳۳ تا ۴۰ میلیون اعلام کرد.
به گفته تقی زاده، اکنون سهم پراید از سبد محصولات شرکت سازنده از ۶۸ درصد در سه سال پیش به ۲۵٫۸ درصد کاهش یافته است و خودرویی که از نظر کیفی دارای چند ستاره باشد را نمی‌توانیم جایگزین پراید کنیم، زیرا قیمت آن بالاتر از ۶۰ میلیون تومان خواهد شد و در هیچ جای دنیا نیز خودروی پنج ستاره را با قیمت پنج هزار دلار عرضه نمی‌کنند، ضمن آنکه خودروهای تک ستاره تمام استانداردها را پاس کرده‌اند.
وی اضافه کرد: استراتژی ما کاهش تدریجی تولید پراید است، زیرا تولید پراید با قیمت‌های فعلی زیان ده است و به همین دلیل به دنبال تولید محصولی هستیم که رضایت بیشتری را جلب کرده و همچنین همراه با سودآوری باشد.
تصمیم برای خروج خودروهای قدیمی با وزارت صنعت است
محمود نوابی رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: وزارت صنعت و معدن برای خروج خودروهای قبلی از خط تولید و تعیین زمان آن تصمیم‌گیری می‌کند.
رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرد: هرخودرویی که از خط تولید خارج شود، خدمات آن تا ۱۰ سال به مشتری ارائه می‌شود.
نوابی درخصوص بالا بودن قیمت تمام شده خودرو و راهکارهای تولید خودرو ارزان قیمت، بیان کرد: قشر عظیمی از جامعه از کارمندان با حقوق پایین، کشاورزان و کارگران تشکیل می‌دهند که باید این دسته از جامعه نیز توان خرید خودرو را داشته باشند.
باهرگونه افزایش قیمت خودرو مخالفیم
نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مخالف خروج پراید از خط تولید است و می‌گوید: نباید پراید را از خط تولید خارج کرد. اگر قرار است پراید از رده خارج شود باید یک جایگزین با قیمت پایین برای آن انتخاب شود، اینها بهانه‌ای برای افزایش قیمت پراید است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه پراید جایگزین پیکان شده و می‌تواند قطعات آن را در هر جایی به‌دست آورد، بیان کرد: من به عنوان عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با هرگونه افزایش قیمت خودروهای ارزان مخالف هستم و همه ایرانیان باید صاحب خودرو شوند.
اقشار کم درآمد هم می توانند خودروی جایگزین پراید را بخرند
حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: براساس زمان بندی اعلام شده تولید پراید تا پایان سال ۹۶ باید خاتمه یابد اما احتمال ادامه فعالیت خط تولید این خودروی فراگیر ملی تا پایان سال ۹۷ هم وجود دارد.
فولادگر با اشاره به اهمیت این پراید در چرخه مالی سازنده این خودرو، تصریح کرد: پراید سال ها مورد مصرف همگانی در ایران بوده و بیشترین سود مالی سازنده این خودرو از فروش این خودرو تامین شده است و حذف آن به طور حتم کار آسانی نخواهد بود.
به گفته وی خودروهای جدید جایگزین پراید ، با توان مالی اقشار کم در آمد جامعه همخوانی دارند .
نماینده مردم در خانه ملت متذکر شد: خودروسازان ما باید با توجه به نیاز بازار به تکنولوژی های جدید دست یافته و با طراحی پلتفرم های جدید ،از رقابت جهانی عقب نمانند.
فولادگر به طراحی خط تولیدهای جدید برای جایگزینی خودروی پراید اشاره کرد و گفت: تمام تلاش دست اندرکاران صنعت کشور این است که خودرویی با شرایط قیمتی نزدیک به پراید تولید شود تا مردم با توان کم مالی هم بتوانند از آن بهره مند شوند.
پراید محبوب نیست، مردم ناچار به خریدند
رامین نورقلی پور عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی در خصوص مخالفت کمیسیون صنایع مجلس برای خروج پراید از خط تولید، اظهار کرد: این کمیسیون به هیچ وجه مخالف خروج پراید از خط تولید نیست، اما تاکنون در این باره تصمیمی گرفته نشده و به نظر مشترکی نرسیده ایم.
نورقلی پور با صحبتهای مدیرعامل شرکت سازنده پراید در خصوص منطقی بودن ادامه تولید این خودرو به دلیل وجود متقاضی، مخالفت کرد و گفت: وجود مشتری در بازار ، به این دلیل است که مردم ناچار به خرید این خودرو هستند، زیرا در این سال‌ها هیچ جایگزین مناسبی برای پراید به بازار عرضه نشده است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان تاکید کرد: باید به جایی برسیم که جایگزین مناسبی به لحاظ ایمنی ، تکنولوژی و قیمت به جای خودروی پراید به بازار عرضه کنیم.
اما همچنان این سوال مطرح است که آیا خودروهایی که جای پراید را می‌گیرند، می توانند به لحاظ قیمتی، نظر اقشار کم‌درآمد جامعه را جلب کرده و یا بازهم مثل همیشه این دهک های پایین هستند که باید تاوان این تغییرات را بدهند؟

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.