کدام خودروی برجامی در جهان بیشتر می‌فروشد؟

کدام خودروی برجامی در جهان بیشتر می‌فروشد؟
اینکه خودروهای برجامی در بازارهای خارج چقدر استقبال شده و میزان فروش این خودروها در بازار کشورهای اروپا و آمریکا در سال‌های اخیر چه میزان بوده است، را مورد بررسی قرار داده‌ایم.
به گزارش اخبار خودرو ، سال آینده، سال ورود بسیاری دیگر از خودروهای برجامی به بازار کشور است. در حال حاضر خودروهایی که با به نتیجه رسیدن برجام در کارخانه‌های کشور تولید و به بازار عرضه شدند نیز وجود دارند.
محصولات هیوندای که توسط کرمان‌‌موتور تولید شده‌اند از جمله این محصولات هستند. در همان روزهای ابتدایی و با مطرح شدن نام خودروهایی که قرار است در کشور تولید شوند، بحث بر سر نوع انتخاب مدل‌ها داغ شد و البته اختلاف نظر بین کارشناسان در این خصوص به وجود آمد.
با نزدیک شدن به سال ۲۰۱۸ موعد تحویل خودروهای برجامی به بازار نیز نزدیک می‌شود و شاهد ورود خودروهای فراوانی در بازار خواهیم بود. اما اینکه از خودروهای برجامی در بازارهای خارج چقدر استقبال شده و میزان فروش این خودروها در بازار کشورهای اروپا و آمریکا در سال‌های اخیر چه میزان بوده است، مورد بررسی قرار داده‌ایم. ایران‌خودرو قرار است سه مدل از خودروهای شرکت پژو را در بازار عرضه کند. خودروهای ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۵۰۸ محصولاتی هستند که از سوی پژو برای بازار کشور انتخاب شده‌اند.
از ۲۰۰۸ به عنوان یکی از محصولات برتر و پرفروش بازار اروپا نام برده می‌شود. این خودرو تا پایان ماه هفتم سال ۲۰۱۷در بازار اروپا موفق به فروش ۱۱۶هزارو ۱۶۸دستگاه خودرو شده است.
این خودرو که از سال ۲۰۱۳ در بازار اروپا عرضه شد تا پایان سال ۲۰۱۶ با عبور از نیم‌میلیون دستگاه خودرو به عدد ۵۲۳هزار و ۶۱۷ دستگاه رسیده است.
محصولات پژو به دلیل استانداردهای متفاوتی که در بازار آمریکا وجود دارد، در این بازار عرضه نمی‌شود. تنها دو خودروی ۴۰۵ و ۵۰۵ در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی و با تعداد کم در این بازار عرضه شده است.
در بازار چین هم محصول ۲۰۰۸ از سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد و از این سال تا پایان ماه جولای سال ۲۰۱۷ به رکورد فروش ۱۳۱ هزار دستگاه خودرو دست پیدا کرده‌ است. مدل ۵۰۸ نیز در اروپا به طور میانگین سالانه بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودرو فروش داشته‌ است. این مدل از سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد و در آن سال تنها ۷۰۰ دستگاه خودرو به فروش رسانده‌ است. در مجموع تا پایان سال ۲۰۱۶، ۳۴۶ هزار دستگاه خودرو از این مدل به فروش رسید.
۵۰۸ در سال ۲۰۱۱ به عنوان جایگزین مدل ۴۰۷ معرفی شده است. این مدل در بازار بزرگ چین در سال ۲۰۱۶ تنها ۷ هزار دستگاه فروش داشت و همین فروش پایین سهم پژو از بازار چین را هم کاهش داد.
در مجموع این مدل کمی بیش از ۱۱۷هزار دستگاه خودرو طی ۷سال گذشته در چین فروش داشته است.
اما مدل ۳۰۱ پژو به‌عنوان خودرویی کم‌فروش در بازار اروپا و خودرویی نسبتا پرفروش در بازار چین شناخته می‌شود. قرار است برای سال ۲۰۱۷ فیس‌لیفت جدید این خودرو با موتور الکتریکی به بازار عرضه شود، در سال‌های اخیر چندان مورد توجه اروپایی‌ها نبوده و همواره فروشی کمتر از ۴هزار دستگاه خودرو را در این قاره تجربه کرده است.
خودروی ۳۰۱ از سال ۲۰۱۲ تاکنون کمی بیش از ۱۳ هزار دستگاه خودرو فروش داشته و از این نظر جزو کم استقبال‌ترین خودروهای اروپایی است. اما در چین این خودرو با فروش ۲۳۴هزار دستگاهی از سال ۲۰۱۳ تا‌کنون عملکرد بهتری نسبت به دو مدل ۲۰۰۸ و ۵۰۸ داشته است.
سایپا دیگر خودروساز کشور هم پس از برجام با سیتروئن شریک قدیمی خود دوباره به توافق رسید و گفته می‌شود مدل‌های c4، c6، c3 از جمله خودروهای این خودروساز فرانسوی است که برای بازار ایران در نظر گرفته می‌شود.
سیتروئن هم مانند پژو در بازار آمریکا حضور ندارد. این شرکت فرانسوی سال‌های گذشته خودروی زانتیا را به بازار ایران عرضه کرد که مورد استقبال مردم قرار گرفته بود.
مدل c4 در سال ۲۰۰۴ جایگزین مدل Xsara سیتروئن شد و از سال ۲۰۰۵ فروش مناسبی در بازار اروپا داشته است. از این خودرو در سال ۲۰۰۵، ۲۰۶ هزار دستگاه به فروش رسیده و البته در سال‌های بعد فروش این مدل رو به کاهش بوده و به عدد ۴۶ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۶ رسیده است.
در مجموع مدل C4 در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ به فروش یک‌میلیون و ۳۰۷ هزار دستگاه خودرو دست یافته و جزو خودروهای محبوب سیتروئن است. این مدل در چین سال گذشته میلادی ۵۱ هزار دستگاه فروش داشته است.
دیگر خودروی محبوب سیتروئن مدل C3 این شرکت است که از سال ۲۰۰۲ تا کنون همواره فروشی بیش از ۱۳۰ هزار دستگاه در سال را در بازار اروپا کسب کرده اما خودروی C6 فروشی کمتر از ۱۵ هزار دستگاه از سال ۲۰۰۵ تا به امروز داشته است.
از دیگر خودروهای برجامی که البته به بازار هم عرضه شده‌اند می‌توان به هیوندای i10، i20 و هیوندای اکسنت اشاره کرد. محصولات هیوندای در بازار اروپا و آمریکا فروش خوبی‌ داشته‌اند اما در سال گذشته به واسطه مشکلاتی که در چین به وجود آمد، فروش محصولات هیوندای در بازار این کشور کاهش پیدا کرد.
از بین سه محصولی که هیوندای در کشور تولید می‌کند، هیوندای اکسنت از سال ۲۰۱۰ دیگر در بازار اروپا عرضه نمی‌شود اما این مدل در بازار آمریکا در سال ۲۰۱۶ حدود ۸۰ هزار دستگاه خودرو فروش داشته و جزو خودروهای پرفروش این بازار است.
مدل اکسنت هم چند سالی است در بازار چین عرضه نمی‌شود. دو مدل i10 و i20 هیوندای نیز جزو پرفروش‌های بازار اروپا بوده و در ۴ سال اخیر همواره بیش از ۸۰هزار دستگاه خودرو فروش داشته‌اند.
نکته جالب اما عدم فروش این مدل‌ها در بازار آمریکا و چین است. به نظر می‌رسد هیوندای این محصول را برای اروپا طراحی کرده است و در برخی کشورهای دیگر به فروش می‌رساند.
هیوندای النترا محصول دیگری است که احتمالا در کشور ما تولید خواهد شد. این محصول سال‌ گذشته در بازار آمریکا بیش از ۲۰۰هزار دستگاه فروش داشت اما در بازار اروپا با استقبال مواجه نشد و در بازار چین نیز استقبال از این خودرو رو به کاهش است.
اما خودروهای برجامی دیگری که قرار است در کشور و توسط جوینت‌ونچر رنو و ایدرو تولید شوند، سه خودروی سیمبل، داستر و کویید هستند.
خودروهای سیمبل و داستر به صورت وارداتی به بازار عرضه شده‌اند اما بحث بر سر تولید و عرضه خودروی ارزان رنو یعنی کویید بسیار داغ است.
رنو هم مانند دیگر فرانسوی‌ها در بازار آمریکا حضور ندارد اما در سال‌های اخیر فروش خوبی در سایر مناطق جهان به دست آورده است. در بازار اروپا تنها محصول سیمبل و با فروش بسیار کم عرضه می‌شود.
این محصولات در بازار چین هم حضور آن چنانی ندارند اما در کشورهایی مانند هند، برزیل و برخی دیگر از کشورها با فروش خوبی همراه هستند.
در ماه‌های گذشته بحث‌هایی بر سر حضور خودروسازان دیگری نظیر ولوو، سئات و فولکس‌واگن وجود داشته اما هنوز هم منجر به امضای قرارداد یا شروع به کار از سوی این خودروسازان نشده است. پیش‌بینی می‌شود با عرضه و ورود این خودروها به کشور رقابت بین خودروسازان بسیار بیشتر شود.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.