وعده های یکه زارع به عمل نزدیک شد ولی…؛ حضور پژو 301 جدید در ایران خودرو

وعده های یکه زارع به عمل نزدیک شد ولی...؛ حضور پژو 301 جدید در ایران خودرو
پژو ۳۰۱ جدید به عنوان دومین خودرو پسابرجامی پژو و ایران خودرو شناخته می شد که قرار بود در آینده نزدیک وارد بازار کشور شود. هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، همیشه در سخنرانی های خود اعلام می کرد که پژو ۳۰۱ جدید با داخلی سازی فراتر از ۵۰ درصد در این کارخانه تولید می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

البته برخی کارشناسان هنوز معتقد هستند که همکاری پژو و ایران خودرو و همچنان ادامه دارد و تنها در این بازه زمانی چند ماهه تا به نتیجه رسیدن اتحادیه اروپا، گروه PSA تعلیق در همکاری های با ایران را اعلام کرده است. مدیران و مسئولان صنعت خودرو کشور می گویند که تعلیق در همکاری به معنی رفتن پژو و سیتروئن نیست و هنوز این خودروسازان در ایران برنامه های خود را کم و بیش دنبال می کنند.
امروز اگر اخبار صدا و سیما را دنبال کنید، می بینید که هر از چندگاهی بخشنامه جدید فروش ایران خودرو نیز در لا به لای خبرها اعلام می شود. همچنین برخی تصاویر پخش شده برای این خبر، اطلاعاتی در خصوص محصول جدید ایکاپ می دهد. در بخشی از این خبرها، تصویری از پژو ۳۰۱ جدید در سالن تولید ایران خودرو دیده می شود که گویا این سدان اقتصادی در آخرین نسخه خود به خط تولید این شرکت آمده است. احتمال می رود که این خودرو به صورت آزمایشی هم در ایران خودرو تولید شده باشد، اما با توجه به شرایط فعلی گویا ایکاپ برنامه ای ندارد تا در خصوص این خودرو صحبت نماید.
در نهایت آن چه که مشخص است، اگر اتفاقات چند هفته پیش رخ نمی داد و سیاست PSA به تعلیق همکاری با ایران نبود، وعده های مدیرعامل ایران خودرو به عمل نزدیک شده بود و می توانستیم در ماه های آتی شاهد آغاز به کار خط تولید پژو ۳۰۱ جدید باشیم.
شرکت ایکاپ که به عنوان سازمان مشترک پژو و ایران خودرو شناخته می شود، چند ماه پیش نسخه های محدود وارداتی پژو ۳۰۱ مدل ۲۰۱۶ را به بازار کشور عرضه کرد. تعداد این خودرو بسیار اندک و ناچیز بود و این اتفاق به شکلی افتاد که حتی ایران خودرو و ایکاپ هیچ تبلیغ مستقیمی برای فروش ۳۰۱ها انجام ندادند و بعد از گذشت ماه ها، هنوز ایکاپ اطلاعات این نسخه قدیمی را در سایت خود بارگذاری نکرده است.


اما هدف پژو و ایران خودرو این است که در صورت ادامه همکاری ها، پژو ۳۰۱ با ظاهر فیس لیفت به بازار ایران بیاید. همانطور هم که از تصاویر به دست آمده مشخص است، نسخه های اولیه ۳۰۱ جدید در ایران خودرو حضور دارد. هاشم یکه زارع هم بارها تاکید کرده که فرایند داخلی سازی این خودرو اقتصادی شروع شده است. او در مراسم های قبلی گفته بود که ۳۰۱ با داخلی سازی فراتر از ۵۰ درصد در قدم اول به دست مشتریان ایرانی می رسد. جالب است بدانید که ویکی پدیا پژو ( که تحت نظارت رسمی گروه PSA است و ثبت اطلاعات و اعمال هرگونه تغییرات در آن توسط کاربران امکان پذیر نیست ) می گوید ۳۰۱ نیز در ایکاپ در حال تولید است.

با پژو ۳۰۱ جدید آشنا شوید
پژو301 با داخلی سازی بیش از 50% می آید
پژو ۳۰۱ فیس لیفت ۲۰۱۷ خودرویی است که قرار بود در این دوره از نمایشگاه خودرو گوانجو رونمایی شود. ولی کمپانی مادر تصمیم گرفت از معرفی این خودرو در نمایشگاه خودداری و خبر معرفی آن را در زمان بهتری منتشر کند. ولی با گذشت چند روز از نمایشگاه گوانجو، شاهد آن بودیم که بدون هیچ پیش زمینه ای، پژو به صورت رسمی ۳۰۱ فیس لیفت ۲۰۱۷ را معرفی کرد. خودرویی که اگر در نمایشگاه حاضر می شد، می توانست به عنوان یکی از مهمترین خبرهای خودروهای اقتصادی در جهان منتشر شود. پژو ۳۰۱ فیس لیفت در جزئیات بیشتر تغییر کرده است و ظاهر آن با تغییرات جزئی زیباتر شده است. دی لایت اضافه شده به بالای قاب مه شکن ظاهر خوبی را به خودرو داده است و از طرفی جلو پنجره و کاسه چراغ های جدید، این سدان اکونومی پژو را به ۵۰۸ شبیه کرده است. این سبک از طراحی و فیس لیفت باعث شده تا ۳۰۱ با ابهت بیشتری به بازار برگردد. رینگ های این خودرو به مراتب جذابتر شده و این بار مشتریان می توانند خودرویی زیباتر و به روز را از محصولات پژو تجربه کنند. همچنین تغییر جزئیات چراغ های عقب خودرو باعث شده تا حس کم هیجان همیشگی ۳۰۱ تا حد زیادی از بین برود. در بخش کابین آنچنان تغییر خاصی نداشته ایم و شاهد هستیم که برخی تزئینات داخلی به روزتر شده اند. اما در بخش فنی، پژو ۳۰۱ مدل ۲۰۱۷ به مراتب بهتر از قبل شده است. این بار پیشرانه EC5 (115 اسب بخار) پژو ۳۰۱ در نسخه اتوماتیک به گیربکس شش سرعته EAT پژو متصل می شود. در گذشته گیربکس چهار دنده اتوماتیک در عمده تولیدات این خودرو استفاده می شد و تنها تعداد محدودی از ۳۰۱های مدل ۲۰۱۶ به گیربکس شش سرعته مجهز شدند. این کمپانی گیربکس EAT6 را به عنوان یکی از بهترین گیربکس های PSA معرفی می کند و دقت عملکرد آن را بالا ارزیابی کرده است. این گیربکس در حال حاضر روی اکثر خودروهای PSA نصب شده است. همچنین یک موتور ۱٫۲ لیتری ۸۲ اسب بخاری هم برای پژو ۳۰۱ معرفی شده است. در نسخه فول آپشن پژو ۳۰۱ مدل ۲۰۱۷، امکانات زیر وجود دارد:
۴ کیسه هوا
سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESP
ترمز ABS، EBD و EBA
سنسور باد لاستیک TPMS
کروزکنترل و لیمتر سرعت
شیشه ها و آینه های جانبی برقی
مانیتور ۷ اینچی لمسی
بلوتوث
GPS
دوربین و سنسور عقب
سنسور نور
دی لایت
کامپیوتر سفر
سیستم تهویه اتوماتیک
موتور ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر ۱۱۵ اسب بخار
گیربکس شش دنده اتوماتیک با قابلیت تیپترونیک
حالت گیربکس برفی و اسپرت
و…
خبرها حاکی از آن است که ایران خودرو و پژو هم برنامه داشتند تا پژو ۳۰۱ جدید را در سطح امکاناتی و ایمنی کامل به بازار ایران عرضه کنند. ۳۰۱ جدید در واقع رقیب اصلی خودروهایی چون هیوندای اکسنت کرمان موتور، رنو سیمبل، چری آریزو۵ توربو، ام جی ۳۶۰ توربو و فاو بسترن B30 است. حال باید منتظر ماند و دید که آینده این خودرو اقتصادی در ایران خودرو چه می شود؟ آیا هنوز این شرکت به فکر تولید پژو ۳۰۱ جدید است و یا مدیران ایکاپ و ایران خودرو، این رویداد صنعتی را از ذهن خود خارج کرده اند؟ کارشناسان بازار و صنعت خودرو می گویند که حتی در شرایط فعلی اقتصادی می توان پژو ۳۰۱ را در نسخه ای کامل و مقبول با قیمتی در بازه کمتر از ۹۵ میلیون تومان عرضه کرد.


گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.