وضعیت نا به سامان ” بایک ” و ” چری ” ادامه خواهد داشت؟

وضعیت نا به سامان " بایک " و " چری " ادامه خواهد داشت؟
چند وقتی است رسانه های چینی به زیان ده بودن دو خودروساز دولتی این کشور پرداخته اند. Autonewschina به عنوان یکی از معتبرترین رسانه های اقتصادی و خودرویی کشور چین، چند ماهی است به دنبال کشف مشتریان واقعی این دو برند است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

به گفته این سایت و تحلیلگران اش، اگرچه ” چری ” و ” بایک ” در چند وقت اخیر وضعیت بهتری نسبت به گذشته تجربه کرده اند، اما هنوز زیان دهی بالایی دارند و همیشه موجب شده اند هزینه سر بار دولت چین در بحث صنعت خودرو را افزایش دهند. از سویی مدیران ارشد ” چری ” هم می خواهند با واگذاری سهام این کمپانی به تامین بودجه بیش از ۳.۱ میلیارد دلار برسند. البته مدیر عامل چری، خصوصی سازی را هدف این خودروسازی و دولت چین می دانند و این اتفاق ها را تنها به دلیل ضعف مالی به رسانه ها گزارش نمی کند.
اما ” بایک ” کمی جلوتر از ” چری ” پیش رفته و سعی دارد هر چه زودتر با جذب اعتبار، مشکل زیان دهی مالی خود را حل کند. ” بایک ” نیز مانند برلیانس برای تامین اعتبار به دنبال شریک آلمانی رفته و توانسته با ” مرسدس بنز ” فعالیت های خوبی را آغاز کند. پیش از این دو شرکت، خودروسازی” فاو ” که به عنوان یک گروه صنعتی دولتی شناخته می شد، با سبک های مختلف توانست شریک های خارجی مختلفی را به سوی خود جذب کند و همیشه دولت چین نیز ” فاو ” را به عنوان یکی از بهترین الگوهای اقتصادی صنعت خودروسازی غیر خصوصی خود معرفی می کند.
برخی از تحلیلگران اقتصاد و صنعت خودروی چین معتقدند وضعیت زیان دهی به دلیل قدیمی بودن ساختار دو کمپانی ” بایک ” و ” چری ” برای این دو برند به وجود آمده و از سویی فعالیت بهتر خودروسازان خصوصی چین باعث شده زیان ده بودن این دو برند بیش تر جلوه داشته باشد. در این میان پیشنهادهایی برای واگذاری سهام عمده ” چری ” و ” بایک ” از سوی سرمایه گذاران داده شده است، اما بر پایه گفته سایت های اقتصادی چین، هیچ گاه ” چری ” و ” بایک ” پیشنهاد این گروه های اقتصادی خصوصی را تایید نکرده اند و نمی خواهند این موضوع رسانه ای شود. برخی از این سایت های چینی چند هفته گذشته اعلام کرده بودند که خودروسازی همچون جیلی، گریت وال و… به عنوان مشتریان ” چری ” و ” بایک ” به حساب می آیند. اما این اطلاعات هنوز از سوی این دو خودروساز تایید نشده است. این در صورتی است که بر اساس گفته تحلیل گران، در شرایط کنونی زیان دهی ” چری ” و ” بایک “، تنها خودروسازان خصوصی همچون گریت وال و جیلی می توانند با خرید سهام عمده این دو خودروساز دولتی، هزینه های سر بار دولت چین را کاهش دهند و از سویی از ورشکستگی کامل چری و بایک جلوگیری کنند. از سویی دیگر در صورت فروش سهام عمده این دو کمپانی به خریدارانی همچون جیلی، می توان احتمال داد در قدم اول ضعف تولید و مسأله کهنه بودن زیر ساخت های ” بایک ” و ” چری ” حل می شود.
اما چند روز پیش شاهد بودیم که مسأله زیان ده بودن ” چری ” و ” بایک ” دوباره به تیتر خبرهای اقتصادی و خودرویی چین تبدیل شده و دوباره کارشناسان صنعت خودروی این کشور، پیشنهادهایی را به مدیران ارشد دولتی ارائه داده اند. با توجه به فشارهایی که از سال ۲۰۱۳ برای خصوصی سازی خودروسازان دولتی در چین از سوی رییس جمهور این کشور وارد می شود، رسانه های چینی احتمال می دهند در ماه های آتی وضعیت خودروسازان دولتی همچون ” چری ” و ” بایک ” روشن شود. همان طور که اشاره شد، نشان هایی مانند ” فاو ” و ” گَک ” با جذب سرمایه های خارجی توانسته اند هزینه سر بار دولت را کاهش دهند و به الگوی موفق صنعت خودروسازی این کشور در بحث تراز مالی تبدیل شوند. اکنون باید منتظر بود و دید که مدیران ” چری ” و ” بایک ” اعلام ورشکستگی را انتخاب می کنند یا سریع تر با فروش سهام عمده خود، بودجه ۳.۱ میلیارد دلاری را برای ادامه حیات خود به کارخانه های شان تزریق می کنند؟

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.