نیسان ایکس تریل و دریافت ۵ ستاره ایمنی از Euro NCAP

نیسان ایکس تریل و دریافت ۵ ستاره ایمنی از Euro NCAP
حدود یک دهه است که فعالان بازار خودرو، می‌کوشند تا ایمنی خودروهایشان را با امتیاز کسب‌شده توسط خودرو در آزمایش‌های Euro NCAP نشان دهند. مثلاً یک خودرو دو ستاره ایمنی یا چهار ستاره ایمنی است، و مشخصاً پنج ستاره ایمنی، بالاترین رده ایمنی است.
به گزارش ایسنا، نیسان ایکس‌تریل، یکی از خودروهایی است که موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از برنامه ارزیابی ایمنی خودروهای جدید اروپا Euro NCAP شده‌ است. شرکت نیسان در طی چندین سال خودروسازی ثابت کرده‌ که اولین هدف این شرکت در طراحی هر خودرو، ایمنی راننده و سرنشینان است و هیچ عامل دیگری بر امنیت تقدم ندارد.
ایکس‌تریل علاوه بر سیستم‌های ایمنی مثل کیسه هوا، فرمان حساس به سرعت، ABS، EBD وESP که روی اکثر ماشین‌های امروزی نصب شده، میزبان سیستم‌های ایمنی جدیدتری نیز است، مانند مواردی که در ادامه آورده شده است:
هشدار فشار باد لاستیک‌ها: در صورت زیاد یا کم بودن فشار به شما هشدار می‌دهد که این مشکل را برطرف کنید.
سیستم نگه‌دارنده خودرو در شیب: خودرو با تشخیص مقدار شیب از عقب رفتن خودرو هنگام شروع حرکت در شیب ممانعت می‌کند.
سیستم هشداردهنده خروج از خط و نقاط کور: در حین رانندگی اگر راننده بر اثر کم‌توجهی به راه از خط خارج شود، خودرو به راننده هشدار می‌دهد تا از انحراف خودرو جلوگیری شود. همچنین این سیستم راننده را از وجود خودروی دیگر یا مانعی در نقاط کور ماشین مطلع می‌سازد تا احتمال بروز حادثه کاهش یابد.
سیستم شناسایی اشیاء متحرک: این سیستم هنگام دنده‌عقب رفتن اشیای متحرک را در مانیتور مشخص می‌کند و به راننده هشدار می‌دهد.
مانیتور دید اطراف (AVM): دوربین‌های نصب روی بدنه ماشین راننده را هنگام پارک ماشین راهنمایی می‌کنند و در حالت پیشرفته دید از بالابر ماشین را روی مانیتور به راننده نشان می‌دهد.
نیسان ایکس‌تریل موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از Euro NCAP شده است. ایکس‌تریل در تمامی تست‌های این نهاد با نمره‌ G که بالاترین سطح ایمنی است، سربلند بیرون آمده است.
اما یک سؤال مهم: Euro NCAP چیست؟
درباره Euro NCAP
نام کامل این نهاد «برنامه ارزیابی ایمنی خودروهای جدید اروپا» است. این نهاد در سال ۱۹۹۷ در بلژیک، توسط «آزمایشگاه تحقیقاتی حمل‌ونقل» وابسته به وزارت حمل‌ونقل بریتانیا بنیان‌گذاری شد. این برنامه همچنین توسط نهادهای دولتی دیگری در سراسر اروپا، و اتحادیه اروپا حمایت می‌شود.
ایده اصلی شکل‌گیری این نهاد، برنامه NCAP بود که توسط سازمان ملی مدیریت ایمنی ترافیک آمریکا در سال ۱۹۷۹ میلادی تأسیس شده بود و این ایده با تأخیر ۲۰ ساله در اروپا نیز اجرا شد. Euro NCAP یک برنامه داوطلبانه است و خودروسازها می‌توانند خودروهایشان را برای انجام تست‌های ایمنی به این نهاد واگذار کنند. انجام تمام آزمایش‌های این نهاد، برای عرضه خودرو در اروپا الزامی نیست، اما با توجه به اعتبار این نهاد، خودروسازها می‌کوشند تا تأییدیه این نهاد را روی خودروهایشان داشته باشند.
چگونگی انتخاب و تأمین خودروها
آزمایش تمام خودروهایی که هر سال به بازار وارد می‌شوند، و تمام مدل‌های زیرمجموعه آن‌ها برای این نهاد ممکن نیست. در نتیجه Euro NCAP می‌کوشد تا خودروهای محبوب و پرفروش بازار را مورد آزمایش قرار دهد.
برای آزمایش کامل هر مدل خودرو، چهار دستگاه خودرو مورد نیاز است که هر چهار دستگاه پس از انجام آزمایش‌های تصادف، از بین می‌روند. در نتیجه این آزمایش‌ها بسیار پرهزینه هستند. هر یک از اعضای این برنامه (دولت‌های حامی) موظف هستند که سالیانه حامی آزمایش حداقل یک مدل خودرو باشند. خودروی انتخابی هر حامی، احتمالاً در بازار آن کشور بسیار پرفروش بوده است. همچنین خودروسازان می‌توانند اسپانسر آزمایش خودروی خود باشند. پس از انتخاب مدل خودرو، مثلاً نیسان ایکس‌تریل، شرکت سازنده موظف است پرفروش‌ترین تریم خودرو (مثلاً SL) را برای آزمایش معرفی کند.
این سازمان اجازه نمی‌دهد که خودروسازان برای عبور از آزمایش‌های فنی، خودروهای خود را به سیستم‌های اضافی مجهز کنند. تنها در صورتی خودرویی مجهز به امکانات ایمنی مورد آزمایش قرار می‌گیرد، که این امکانات در نسخه‌های پرفروش خودرو نصف شده باشند. از سال ۲۰۱۶ هر خودرو یک‌بار بدون امکانات اختیاری ایمنی (نسخه پایه) و یک‌بار در صورت تمایل خودروساز، با امکانات ایمنی مورد آزمایش قرار می‌گیرد.
خودروهای مورد استفاده در این آزمایش‌ها، درست مشابه خریداران، توسط Euro NCAP از نمایندگی‌های فروش خودرو خریداری می‌شوند و سازندگان امکان تقلب در این زمینه را ندارند.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

ستاره‌ها به چه معنا هستند؟
ممکن است تصور کنید اگر خودرویی سه ستاره ایمنی داشته باشد، به معنای آن است که سوارشدن بر آن بسیار خطرناک است. اما این‌ طور نیست. معنای ستاره‌ها این‌گونه تعبیر می‌شود:
یک ستاره: محافظت نه‌چندان مناسب در تصادف
دو ستاره: عبور از استاندارد ایمنی، فاقد سیستم‌های پیشگیری از تصادف
سه ستاره: محافظت نسبتاً خوب از سرنشینان در تصادف، فاقد سیستم‌های پیشگیری از تصادف
چهار ستاره: محافظت خوب از سرنشینان در تصادف، ممکن است مجهز به تجهیزات پیشگیری از تصادف باشد
پنج ستاره: محافظت خوب از سرنشینان در تصادف، همراه با تجهیزات قابل اطمینان پیشگیری از تصادف
همان‌طور که مشاهده می‌کنید، ایمنی خودروهای چهار و پنج ستاره از نظر استحکام بدنه و محافظت در زمان تصادف، تفاوتی با هم ندارد. بلکه تفاوت اصلی این دو رتبه، در تجهیزات قابل اطمینان پیشگیری از تصادف است. کسب امتیاز پنج ستاره ایمنی توسط نیسان‌ ایکس‌تریل به دلیل تجهیز این خودرو به سپر فناوری ایمنی نیسان میسر شده است. این فناوری شامل دوربین دید ۳۶۰ درجه، سنسور اخطار خروج از لاین، و سنسور شناسایی اشیای متحرک در عقب خودروست که به‌خوبی می‌تواند از وقوع بسیاری از تصادف‌ها پیشگیری کند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.