نمایندگان افزایش تعرفه خودروهای هیبرید را تایید نمی‌کنند

نمایندگان افزایش تعرفه خودروهای هیبرید را تایید نمی‌کنند

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

امروز تمام کشورها به‌دنبال به کار گرفتن انرژی‌ها و تکنولوژی‌های روز هستند و حمایت دولت و مسئولان از خودروهای هیبرید، تمام‌الکتریکی و برقی در دستور کار آن‌هاست و به‌سمت استفاده از سوخت‌های کم‌آلاینده می‌روند
خبر افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید در حالی منتشر شد که آلودگی هوا در بسیاری از شهرها موجبات تعطیلی مدارس را فراهم آورده است.
با توجه‌به این حجم آلودگی انتظار می‌رفت دولت برای حمایت از این خودروها مشوق‌هایی را برای واردکنندگان و در نتیجه خریداران درنظر بگیرد. اما تعرفه‌های جدید نشان می‌دهد نه‌تنها تسهیلات و حمایتی برای این نوع از خودروها در نظر گرفته نشده است، بلکه تصمیمات جدید، قیمت آن‌ها را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد و می‌تواند به ازدست رفتن مشتری‌هایی منجر شود که توان خرید تا سطوح پیشین قیمت‌ها را داشته‌اند.

به گزارش اخبار خودرو تعرفه‌های واردات خودروهای هیبرید که تا پیش‌از بسته شدن ثبتارش در همه مدل‌ها ۵درصد بود، در مصوبه جدید دولت با افزایش چشمگیری مواجه شده است. به‌نحوی که ۲۵درصد برای خودروهای ۱۵۰۰سی‌سی، ۴۵درصد برای خودروهای تا دوهزار سی‌سی و ۶۵درصد برای حجم‌های تا ۲۵۰۰سی‌سی اعلام شده است.
رشد ناگهانی تعرفه ۵درصدی که در سال‌های گذشته از آن به‌عنوان امتیاز دولت برای واردات و ترویج چنین خودروهایی نام برده می‌شد، اکنون می‌تواند بر خرید اثر بگذارد، به‌طوری که تعرفه ۶۵درصدی به علاوه دیگر هزینه‌های واردات مانند هزینه‌های گمرک و… قیمت خودروی وارداتی را حداقل تا دو برابر زیادتر خواهد کرد. از آنجا که این محصولات در داخل کشور تولید نمی‌شوند، درحال‌حاضر دسترسی به آن‌ها ازطریق واردات امکانپذیر است که آن هم نیاز به یاری دولت دارد تا قیمت نهایی به نحوی رقم بخورد که اقشار بیشتری توان خرید آن را پیدا کنند.
تعرفه بالا، دست‌اندازی در مسیر خودروهای هیبرید
به گفته مدیر بازاریابی پاکروسبز قشم(نماینده خودروهای هیبرید هیوندای) بیشترین مانع بر سر واردات و رواج استفاده از این نوع خودروها، افزایش تعرفه است.
بهنام بهجت گفت: «تعرفه، اولین دست‌انداز است و انتظارمان این بود که دولت تعرفه خودروهای هیبرید را بردارد اما ناگهان می‌بینیم این تعرفه چند برابر می‌شود که البته فشار آن را مشتری تحمل می‌کند.»
وی اضافه کرد: «اگر واقعا این تعرفه اعمال شود قیمت خودروی پاک زیاد می‌شود و بسته به اینکه سایر خودروها چقدر افزایش قیمت داشته باشند، بر استقبال از این نوع خودروها اثر می‌گذارد.»
مدیربازاریابی پاکروسبز قشم عنوان کرد: «امروز تمام کشورها به‌دنبال به کار گرفتن انرژی‌ها و تکنولوژی‌های روز هستند و حمایت دولت و مسئولان از خودروهای هیبرید، تمام‌الکتریکی و برقی در دستور کار آن‌هاست و به‌سمت استفاده از سوخت‌های کم‌آلاینده می‌روند. شرکت‌های ایرانی هم در همین مسیر حرکت می‌کنند و ما به‌دنبال ترغیب مردم برای خرید خودروهای پاک هستیم، تا کسانی که در همان رنج قیمت قصد خرید دارند، خودروهای پاک را خرید کنند.»
بهجت ادامه داد: «مردم هم باید با مسئولیت‌های اجتماعی خود آشنا شوند و در ازای قیمتی که می‌پردازند خودروی پاک خریداری کنند.»
وی به لزوم حمایت دولت اشاره کرد و افزود: «فرض کنید اگر با یاری دولت، درصد زیادی از خودروهای تهران، هیبرید شوند یا امکان استفاده از خودروهای برقی فراهم شود، چقدر بر کاهش آلودگی هوا موثر است؟ مسئولیت اجتماعی دولت در این مورد کجاست؟»
وی درخصوص امکان تولید این خودروها در کشور گفت: «درزمینه تولید این نوع از خودروها در کشور، صحبت‌هایی انجام شده است و شرکت پاکرو هم برنامه‌ای برای این موضوع دارد. هدف ما این است که در سال آینده اقدام کنیم.»
وی شرح داد: «داخلی‌سازی این تکنولوژی مدنظر وزارت صنعت است و می‌توان بعضی از قطعات آن را در داخل تولید کرد اما درمورد بعضی قطعات چون بسیار فنی هستند، نمی‌توان وارد مبحث تولید شد. به‌هرحال باید با درصدی از داخلی‌سازی شروع کرد و به مراحل بعدی رسید.»
ازسوی دیگر با توجه‌به نیاز فرهنگ‌سازی و همچنین ارزان‌تر تمام‌شدن قیمت این گونه خودروها، به‌نظر می‌رسد ترویج این خودروها نیاز به یاری دولت و مجلس دارد، خصوصا این روزها که بودجه ۹۷ درحال بررسی است، توجه نمایندگان مجلس به اختصاص بودجه در این زمینه می تواند راهگشا باشد.
افزایش تعرفه خودروهای هیبرید حیرت‌انگیز است
در همین خصوص نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت در این زمینه به «دنیای خودرو» گفت: «در شرایطی که آلودگی هوا در کلان شهرها باعث تعطیلی مدارس می‌شود و این شهرها ظرفیت استفاده از بنزین‌های غیراستاندارد را ندارند، ما تعرفه خودروهای هیبرید را بالا می‌بریم که باعث کاهش خرید آن‌ها و رو آوردن مردم به خودروهایی با بنزین معمولی می‌شود.»
سعید باستانی اضافه کرد: «ما از اقدام دولت در زیاد کردن تعرفه هیبریدها حیرت‌زده شدیم و این اصلا قابل‌قبول نیست. درحالی که فقط بخشی از عوارض خودرو توسط هیبریدها تامین می‌شود، به صرفه نیست که آلودگی هوا را نادیده بگیریم و این تعرفه‌ها را بالا ببریم. مسلما همکاران ما در مجلس نیز به آن حساسیت نشان خواهند داد.»
وی با اشاره به اینکه باید برای تولید و واردات چنین خودروهایی مزایایی درنظر گرفته شود، گفت: «در سال گذشته برای ورود این خودروها به طرح ترافیک شرایط ویژه قائل شدیم، چراکه آلودگی آن‌ها کمتر است.»
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به قطب سوم تولید خودرو اشاره کرد و گفت: «قطب سوم فرصت خوبی برای رشد تولید خودروهای هیبرید و برقی است.»
باستانی تاکید کرد: «برای جلب توجه مردم به این خودروها باید به آن‌ها امتیازات ویژه داده شود، به‌صورتی‌که یا تعرفه وارداتشان صفر شود یا خودروسازان داخلی برای تولیدشان حمایت شوند که البته درحال‌حاضر هیچ کدام انجام نمی‌شود.»

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.