نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس در قرق شاسی‌بلند‌ها

نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس در قرق شاسی‌بلند‌ها
ستاره‌های امسال نمایشگاه لس‌آنجلس خودروهای بزرگی هستند که پارک‌کردن‌شان در پارکینگ‌های عمومی کمی با دشواری همراه است.
به گزارش اخبار خودرو ، نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس همیشه عرصه‌ای برای خودنمایی ماشین‌های اسپرت و خودروهایی با سوخت جایگزین، مانند خودروهای هیبرید، تمام الکتریکی و حتی پیل سوختی بوده است. اما ستاره‌های نمایشگاه امسال که از پنج‌شنبه گذشته در جریان است، کمی بزرگ‌تر و پرمصرف‌تر به‌نظر می‌رسند.
آیا اوضاع در ساحل غربی آمریکا عوض شده است؟ از کراس‌اوور جدید هیوندای کُنا گرفته تا شاسی‌بلند‌های بزرگی مانند سوبارو اسنت و لکسوس RXL، ستاره‌های امسال نمایشگاه لس‌آنجلس خودروهای بزرگی هستند که پارک‌کردن‌شان در پارکینگ‌های عمومی کمی با دشواری همراه است. اما دلیل آن چیست؟
محبوبیت خودروهای شاسی‌بلند عملا به ارزان بودن نسبی قیمت بنزین در اکثر نقاط ایالات متحده مربوط است. جسیکا کالدول تحلیل‌گر موسسه ادموندز که در روزهای اخیر در نمایشگاه لس‌آنجلس نیز حضور داشته است، گفت: «از این به بعد در نمایشگاه خودرو باید منتظر حضور هر‌چه بیشتر مدل‌های شاسی‌بلند باشیم.» خودروسازان دقیقا براساس رفتار خریداران عمل می‌کنند.
براساس گزارش موسسه تحقیقاتی اتودیتا، در سال جاری تا ماه اکتبر فروش خودروهای سواری در بازار آمریکا با ۱۱درصد کاهش مواجه بوده است، در حالی‌ که در همین مدت فروش پیکاپ‌ها، شاسی‌بلند‌ها و کراس‌اوورها رشدی ۴٫۳درصدی داشته است.
این تغییر رویه سودآوری سالمی را برای خودروسازان به‌ارمغان آورده است. برای کمپانی‌های خودروسازی، فروش مدل‌های پیکاپ و شاسی‌بلند با سودآوری بیشتری نسبت‌به خوروهای سواری همراه است.
به‌عنوان مثال براساس گزارش مدیران کمپانی فورد واقع در دیربورن، این شرکت از فروش مدل‌های فیستا، فوکوس، فیوژن و تاروس دچار ضرر مالی شده است.در سال‌های اخیر شاسی‌بلند‌های جمع‌وجور از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شده‌اند و یکی از جدیدترین این ماشین‌ها، هیوندای کُنا است که با ظاهر زیبا و چشم‌نواز خود در نمایشگاه لس‌آنجلس توجه بسیاری را جلب کرده است. این ماشین حتی کوچک‌تر از کوچک‌ترین کراس‌اوور هیوندای، یعنی توسان است.
هیوندای کُنا به رقابت با مدل‌هایی همچون تویوتا C-HR و مدل جدید نیسان کیکس خواهد پرداخت که از آن نیز در همین نمایشگاه رونمایی شده است.
سوبارو نیز چند سالی است که در ایالات متحده از سریع‌ترین روند رشد برخوردار بوده و از مدت‌ها پیش با کراس اوور‌هایی همچون اوت‌بک و فورستر و همچنین شاسی‌بلند تمام عیاری مانند B9 تریبکا دل نسل‌های مختلفی از رانندگان آمریکایی را ربوده است.
حالا نیز به‌نظر می‌رسد که این کمپانی با رونمایی از بزرگ‌ترین مدل شاسی‌بلند خود یعنی سوبارو اسنت با ظرفیت ۸‌سرنشین، قصد دارد پنجاهمین سال فعالیتش در ایالات متحده را جشن بگیرد.
به باور کارشناسان در حال حاضر بزرگ‌ترین گروه‌‌های خریداران خودرو در آمریکا به دو گروه سنی کاملا متفاوت تقسیم می‌شوند که به‌طرز عجیبی هر دو خواهان مدل‌های شاسی‌بلند هستند.
نسل جوان آمریکا به سنی رسیده‌اند که قصد تشکیل خانواده دارند و به همین خاطر نیازمند فضایی بیشتر در ماشین‌هایشان هستند و ازسوی دیگر نسل قبلی نیز خواهان خودرویی هستند که نمود حقیقت درونی‌اش باشد.
یکی از دلایل پرطرفدار بودن شاسی‌بلندها می‌تواند ریشه‌ در روان‌شناسی داشته باشد: نسل قبلی خودروسواران آمریکایی (متولدین دهه‌های ۴۰ تا ۶۰ میلادی) حدودا ۲۵سال پیش سوار بر خودروهای شاسی‌بلند می‌شدند که به آن‌ها احساس راحتی و آرامش بیشتری را در جاده می‌داد، زیرا هنگام رانندگی تسلط بیشتری بر جاده داشتند و سوار شدن در آن‌ها راحت‌تر از مدل‌های سدان‌ بود.
حالا هم نسل جدیدی که در صندلی عقب خودروهای شاسی‌بلند بزرگ شده‌‌اند، این ماشین‌ها را به چشم خودروهای خانوادگی عصر جدید می‌بینند و حالا که در حال تشکیل خانواده و بچه‌دار شدن هستند، به تدریج از خودروهای سدان به سمت شاسی‌بلندها روی می‌آورند.
به‌نظر می‌رسد فعلا تا چند سال آینده بازار خودروهای شاسی‌بلند داغ بماند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ از هر پنج خودرویی که در جاده در حال تردد خواهند بود، دو خودروی شاسی‌بلند وجود داشته باشد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.