نقش پررنگ‌تر قطعه‌ سازان در قراردادهای خودرویی

نقش پررنگ‌تر قطعه‌سازان در قراردادهای خودرویی
عضو هیات‌ مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی کشور معتقد است که جامعه قطعه‌سازی ایران به‌طور عام درگیر جریان همکاری‌های خودرویی نیست، بلکه تاکنون چند قطعه‌ساز خاص در این همکاری‌ها وارد شدند.
سال ۹۵ برای خودروسازان سالی بود که نوید قراردادهای خوبی را برای این صنعت در پی داشت. اما قطعه‌سازان هنوز قراردادهای بسیار جدی را در این سال به‌صورت جوینت‌ونچر نداشتند.
اگرچه در قراردادها اعلام شد باید نقش قطعه‌سازان داخلی به‌طور جدی در نظر گرفته شود. از دیگر سو، در جریان برگزاری چهارمین همایش صنعت خودروی ایران، حضور رئیس انجمن قطعه‌سازان فرانسه و ترکیه در این همایش نشان‌دهنده اهمیت این صنعت در خودروسازی است.
به‌طوری که موگه، رئیس انجمن قطعه‌سازان فرانسه در این همایش از امضای سه یادداشت تفاهم همکاری با ایران در حوزه صنعت قطعه‌سازی خبر داد.
همچنین آلپر کانجا، رئیس انجمن قطعه‌سازان ترکیه گفت: « ما در انجمن قطعه‌سازی خودروی ترکیه با قطعه‌سازی ایران ارتباط خوبی داریم. مرکز آزمایش خودرو و تحقیقات خودرویی داریم و مایل هستیم آن‌ها را با خودروسازان ایرانی به اشتراک بگذاریم.»
در زمینه قطعه‌سازی در سال ۹۵ پانچ بلژیک با ایدرو و کروز با شرکت آلمانی کانتیننتال، آذین‌خودرو با فورشیای فرانسه قراردادهایی بستند.
به گزارش اخبار خودرو اگرچه آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودروی کشور درباره پیش‌بینی صنعت قطعه‌سازی در سال ۹۵ و سال ۹۶ می‌گوید: «طبق قراردادهایی که در سال ۹۵ در زمینه قطعه‌سازی با کشورهای دیگر بسته شده است، انجمن‌های قطعه‌سازان ترکیه و فرانسه که در همایش صنعت خودرو نیز حضور داشتند، صحبت‌هایی کردند، البته قصدشان فروش قطعه به ایران نیست، بلکه مشارکت با قطعه‌سازان داخلی است. با توجه به این روند می‌توان در سال آینده امیدوار بود مزیت‌های نسبی تولید قطعه در داخل کشور به قدری زیاد شود که این موضوع مورد توجه خارجی‌ها قرار بگیرد و ایران نه تنها برای خود قطعات باکیفیت خودرو تولید کند، بلکه یکی از صادرکنندگان بزرگ و مطرح قطعه در دنیا در سال‌های آینده نیز شود.» این فعال صنعت قطعه‌سازی امیدوار است در سال پیش‌رو شاهد پیشرفت این صنعت باشیم و تاکید می‌کند: «در پیوست‌های قطعه‌سازی قراردادها ذکر شده است در خلال امضای قرارداد توسط وزارت صمت درواقع نظارت و امضا شود. در سالی که هستیم، همچنان قراردادها به پیوست‌های قطعه‌سازی‌اش نرسیده یا اگر رسیده است، ما در جریان نیستیم. در خلال این مشارکت‌ها که طبعا در سال آینده بیشتر خواهد شد، قطعه‌سازان ما طبق شروط چهارگانه وزارت صمت باید شرکت داشته باشند که یکی از آنها ساخت داخل ۴۰درصد و حتی بیشتر است. بنابراین اگر بخواهند مقررات را رعایت کنند، باید قطعه‌ساز داخلی در قراردادها حضور داشته باشد. به هر شکل این نگرانی وجود دارد اما امیدواریم در سال آینده و در قراردادها، مقررات چهارگانه وزارت صنعت، معدن و تجارت رعایت شود تا شاهد حضور پررنگ قطعه‌سازان باشیم.»
رشد تولید خودرو در سال جدید به نفع قطعه‌سازان است
همچنین عضو هیات‌ مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی کشور معتقد است که جامعه قطعه‌سازی ایران به‌طور عام درگیر جریان همکاری‌های خودرویی نیست، بلکه تاکنون چند قطعه‌ساز خاص در این همکاری‌ها وارد شدند.
مهدی مطلب‌زاده با توجه به تاثیر حضور قطعه‌سازان در چرخه تولید خودروهای جدید اظهار کرد: «با ورود قطعه‌سازان داخلی به جریان تولید محصولات جدید شاهد اشتغال‌زایی و توسعه سرمایه‌گذاری‌هایی در این صنعت خواهیم بود.»
او یکی از مهم‌ترین آسیب‌های موجود به صنعت قطعه‌سازی را توقف و کاهش تولید واحدهای قطعه‌سازی دانست و گفت: «البته در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری بخشی از واحدهای قطعه‌سازی نیز با رشد تولید روبه‌رو شدند.»
همکاری‌‌های جدید و صنعت قطعه‌سازی
مطلب‌زاده همچنین با توجه به ادامه برخی ابهامات در آینده صنعت قطعه‌سازی و همکاری‌های جدید پرداخت و گفت:« امروز مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات جدی این صنعت ابهامات موجود در تولید و سرمایه‌گذاری است، هرچند تاکنون شاهد برخی همکاری‌های مشترک صنعت قطعه‌سازی با شرکای خارجی بوده‌ایم و به نظر امیدوارکننده است.»
این فعال در صنعت قطعه‌سازی افزود: «چنانچه این گونه ابهامات برطرف شود، قطعه‌سازان بهتر می‌توانند درخصوص ارتقای تکنولوژی و تطبیق آن با شرایط موردنیاز در تولید قطعات جدید برنامه‌ریزی کنند.» مطلب‌زاده تاکید کرد: «با ترسیم افق روشن در صنعت قطعه‌سازی قطعا شاهد توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی خواهیم بود.»
او همچنین با توجه به اهداف افق ۱۴۰۴ در صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران گفت: «برای دستیابی به اهداف ۱۴۰۴ صنعت خودرو و تولید ۳ میلیون خودرو و همچنین تحقق اهداف صادراتی در بخش خودرو و قطعات، مسلما تامین سرمایه و منابع مالی مناسب یکی از الزامات برای تحقق این اهداف است.»
او در ادامه به تاثیر پرداخت مطالبات قطعه‌سازان در تامین سرمایه و منابع ملی در این بخش اشاره کرد و گفت: «در جریان مذاکرات خودروسازان با قطعه‌سازان، خوشبختانه برخی شرکت‌ها مانند گروه سایپا قول‌های مساعدی دادند که تا پایان سال ۹۵ بخش مهمی از مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت خواهند کرد که البته بخشی از آن محقق شده است.»
مطلب‌زاده تاکید کرد: «با پرداخت مطالبات در این بخش پیش‌بینی می‌شود قطعه‌سازان تا حدودی پاسخگوی هزینه‌های بسیار سنگین پایان سال بوده‌اند و بخشی از کسری منابع مالی را جبران کرده‌اند.» در سالی که گذشت بحث ادغام واحدهای کوچک قطعه‌سازی مطرح شد.
از دیگر سو، بخشی از معوقه‌ها توسط خودروسازان به قطعه‌سازان پرداخت شد اما همچنان واحدهای کوچک قطعه‌سازی با مشکلات بی‌شماری روبه‌رو هستند، ماشین‌آلات مستهلک هنوز وجود دارد و بخش عمده‌ای از معوقات به این صنعت بازنگشته است.
از دیگرسو، هنوز به‌طور جدی جز ۲ قرارداد، قرارداد جدی بین قطعه‌سازان ایرانی و خارجی بسته نشده و بیشتر در حد پروتکل است. باید دید سال ۹۶ برای صنعت قطعه‌سازی چگونه خواهد بود.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.