نظارت یک شرکت بین المللی بر روند معاینه‌ فنی

مردودی روزانه حدود ۳۰۰۰ خودرو در مراکز معاینه فنی
در تمام کشورها مراکز معاینه‌فنی که توسط بخش خصوصی احداث می‌شوند، تحت نظارت یک شرکت تاییدکننده نرم‌های بین‌المللی است.
به گزارش اخبار خودرو ، طرح LEZ وارد دومین سال اجرایی خود می‌شود اما هوای تهران سالانه جان ۵هزار نفر را می‌گیرد و هرسال معادل بودجه شهرداری تهران و معادل ۲درصد GDP کشور (تولید ناخالص داخلی کشورها) هزینه مرگ‌ومیر ناشی‌از آلودگی هوا پرداخت می‌شود. این درحالی است که اگر روی تمام خودروهای تهران معاینه‌فنی سختگیرانه انجام شود آلودگی هوا بین ۱۰ تا ۱۲‌درصد کاهش پیدا می‌کند.نظارت عالی‌بر مراکز معاینه‌فنی
سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستادمرکزی معاینه‌فنی شهر تهران در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» در‌خصوص میزان سخت‌گیری در اجرای معاینه‌ فنی در تهران گفت: «سطح معاینه‌فنی تهران با سطح معاینه‌فنی در کل کشور متفاوت است و میزان مردودی‌ها و نظارت عالیه بر خودروها چند‌درصد بالاتر از میزان رایج کشور است، چراکه در تهران تست‌ها با دقت بیشتری انجام شده و افراد مختلفی بر تست‌ها و درست انجام شدن آنها نظارت دارند. بنابراین چنین مواردی موجب می‌شوند میزان مردودی‌ها در تهران بیشتر از سایر شهرها باشد.»
وی درباره طرح‌های آتی مراکز معاینه‌فنی برای افزایش اطمینان از تست‌ها و سخت‌گیرانه‌تر شدن آنها گفت: «در تمام کشورها مراکز معاینه‌فنی که توسط بخش خصوصی احداث می‌شوند، تحت نظارت یک شرکت تاییدکننده نرم‌های بین‌المللی است. به‌عنوان مثال در کشور ترکیه تمام مراکز معاینه‌فنی توسط شرکت آلمانی توف چک می‌شود و آنها معاینه‌فنی را بررسی می‌کنند. این یکی از برنامه‌های آتی ماست که یک شرکت بین‌المللی بر تمام مراکز معاینه‌فنی کشور نظارت داشته باشد و عمل معاینه‌فنی را راستی آزمایی کند تا متوجه شویم آیا اپراتورهای ما در سراسر کشور معاینه‌فنی را به روش‌های اصولی اجرا می‌کنند یا خیر؟»
حسینی‌منش در ادامه با اشاره به اینکه زمان اجرای این طرح هنوز مشخص نیست، عنوان کرد: «این موضوعی بود که از قبل با دکتر وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مورد آن صحبت و برنامه‌ریزی کردیم. در این زمینه کارهای اولیه انجام شده است تا در تهران به صورت پایلوت انجام شود و پس از آن در تمام کشور اجرایی شود. این موضوع هنوز به‌تصویب نهایی نرسیده است ولی بر‌اساس صحبت‌ها مناقصه یا مزایده‌ای برگزار خواهیم کرد و نظارت عالی بر مراکز معاینه‌فنی به شرکت‌های صاحب صلاحیت داخلی یا خارجی که از سوی سازمان ملی استاندارد معرفی شده‌اند و در مناقصه شرکت کرده‌اند، سپرده خواهد شد.»
معاینه‌فنی برای همه
در آیین‌نامه هیات دولت قید شده است کلیه خودروها مجبور به گرفتن معاینه‌ فنی هستند اعم‌از خودروهای عمومی شخصی نظامی و دولتی.
مدیرعامل ستاد‌مرکزی معاینه‌فنی شهر تهران در مورد معاینه‌ فنی خودروهای نظامی و دولتی عنوان کرد: «هیچ تفاوتی بین خودروهای نظامی و خودروهای دولتی و خودروهای معمولی وجود ندارد. در مراکز معاینه‌ فنی تهران خودروهای دولتی، معاینه‌ فنی خود را مانند سایر خودروها دریافت می‌کنند. خودروهای نظامی نیز در مرکز ابوذر که ویژه معانیه‌فنی خودروهای نیروهای مسلح است، تست و بررسی می‌شوند.»
اجرای ناقص طرح LEZ
به‌طور متوسط روزانه ۶هزار خودرو برای اخذ برگه معاینه‌فنی به مراکز معاینه‌فنی شهر تهران مراجعه می‌کنند. مدیرعامل ستاد مرکزی در بخشی‌از صحبت‌های خود به اجرای فاز اول طرح LEZ اشاره کرد و توضیح داد: «ما از طرح LEZ تنها یک شابلون را اجرایی می‌کنیم یعنی این طرح را صرفا در محدوده طرح زوج‌و‌فرد و به‌صورت مکانیزه انجام می‌دهیم. در‌حالی‌که این کار جزو وظایف پلیس است که معاینه‌فنی را همیشه کنترل کند.»
وی افزود: «ما جلسات مختلفی را با وزارت کشور و دولت درخصوص طرح LEZ برگزار کردیم. بنا به پیشنهادی که شهرداری تهران مطرح کرد، طرح LEZ در دو بخش اجرایی خواهد شد. در فاز اول این طرح را به اسم معانیه‌فنی اجرا می‌کنیم و در فاز دوم تردد خودروهای فرسوده و کاربراتوری را محدود و شرایط را دشوارتر خواهیم کرد، اما این اتفاق نیفتاده است. بسیاری از مسئولان می‌گویند درآمد بسیاری از افراد وابسته به خودرو است و اگر تردد آنها محدود شود شغل و درآمد خود را از دست می‌دهند. عدم اجرای کامل برخی از طرح‌ها به خاطر وجود چنین مشکلاتی است که برای حل آنها نیاز به برنامه‌ریزی و همکاری تمام مسئولان است.»

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.