مشتریان ” پرشین پارس ” هم مقصر هستند!

مشتریان " پرشین پارس " هم مقصر هستند!
شرکت های تولید کننده و وارد کننده خودرو، بارها اعلام کرده اند برای خرید محصولات شان تنها به نمایندگی های مجاز یا درگاه های اینترنتی رسمی مراجعه کنید، با این حال افرادی به خیال خود، نسبت به بقیه هوش برتری دارند و می توانند در هر شرایطی بهترین حرکت اقتصادی را در بازار کنونی خودرو داشته باشند. بیش تر مشتریان ” پرشین پارس ” متاسفانه جزء همین افراد هستند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

عده ای که فکر می کنند، می توانند خودروی وارداتی را زودتر از موعد شرکت و با قیمتی کم تر از شرکت رسمی از عرضه کنندگانی همچون ” پرشین پارس ” تهیه کنند. افرادی که فکر می کنند پس از پایان ظرفیت فروش خودروسازان، تنها خودشان هستند که آگهی فروش همان خودروها را گاهی با شرایط فروش بهتر و آسان تر در یک شرکت واسطه دیده اند و آن شرکت هم برای رضای خدا پس از پایان فروش هر خودرو، همان محصول را با شرایط بهتر از کارخانه ثبت نام می کند.
با این که شرکت هایی همچون ” پرشین پارس ” به تمامی بر اساس بندهای قانونی، مجوزهای خود را دریافت کرده اند و چند سالی است در بازار کشور فعالیت می کنند، اما شاید بهتر باشد، شنونده عاقل باشد و کمی درباره فعالیت شرکت های واسپاری خودرو تحقیق کند. بارها سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و نهادهای مربوط اعلام کرده اند که برای هر پیش فروش یا طرح مشابه ای، باید عرضه کنندگان خودرو ( چه تولید کننده و چه واردکننده ) مجوزهای لازم را دریافت کند و اگر این اتفاق نیافتد، تخلف قانونی صورت گرفته است. هنگامی هم که اتفاقاتی مانند تحویل ندادن خودرو از شرکتی همچون ” پرشین پارس” رخ می دهد، مشتریان توقع دارند که نهادهای قضایی وارد شوند و یک شبه پول شان را زنده کنند. با این که این اتفاق حق قانونی هر شهروند ایرانی است، اما وظیفه شهروندان در این اتفاق ها هیچ گاه بررسی نمی شود. هر هفته در رسانه ها اعلام می شود وقتی شرکتی مجوز پیش فروش خودرویی را ندارد، هر چه قدر هم معتبر باشد، به سراغ آن نروید و اکنون که مشتریانی همچون خریداران خودرو از ” پرشین پارس “، خلاف اخطارهای نهادهای رسمی عمل کرده اند، هیچ کس نیست بگوید، شما هم در پخت چنین آشی سهیم بوده اید! بگذریم که نهادهای قانونی بارها قوانین پیش فروش را به شرکت ها و مشتریان تاکید کرده اند و همچنان تکرار می کنند، در بیش تر موارد هم به همین افراد ناراضی از سوی واردکنندگان رسمی و تولیدکنندگان خودرو، اخطار داده شده که کمی پیش از خرید و پرداخت پول به چنین شرکت هایی، تعقل داشته باشید و ببینید چنین اتفاقی امکان پذیر است که شرکت واسپاری خودرو، محصولی را ارزان تر و سریع تر از نماینده رسمی، آن هم با همان گارانتی و با شرایط بهتر بتواند عرضه کند؟!
مشتریان " پرشین پارس " هم مقصر هستند!


شاید امروز اگر مشکل واردات خودرو و نوسان بازار ارز نبود، شرکتی همچون ” پرشین پارس ” می توانست به تمام تعهدات خود عمل کند و مشتریان هم یک معامله شیرین و پرسود را تجربه کنند. اما هنگامی که شرایط بازار درهم و برهم می شود،شرکت های واردکننده رسمی هم نمی توانند تمام و کمال به تعهدات خود پاسخ دهند، چه برسد به شرکت هایی که نه واردکننده رسمی خودرو هستند و نه می توانند از نظر قانونی خودرویی را پیش فروش کنند! در اصل این شرکت ها باید بتوانند تامین خودرو را در بازار به صورت فوری برای مشتریان فراهم کنند و با سرمایه داخلی خود، از طریق شرایط لیزینگ مختلف، دسترسی خودرو را در کوتاه ترین زمان ممکن برای خریداران فراهم کنند. قرار نیست شرکت های واسپاری خودرو خارج از سیستم نمایندگی و یا شعبه فروش رسمی، پیش فروش های مدت داری را برای خودروهای پرفروش بازار انجام دهند.
امروز مراجع قضایی می توانند کمک بزرگی به مشتریان چنین شرکت هایی بکنند و شاید در شرایط کنونی بازار بهتر باشد کمی برای آرامش بخشیدن به رخ دادهای عجیب و غریب بازار خودرو، اختلاف میان شرکت و مشتریان را بر طرف سازند، زیرا در این میان به دلیل ریسکی که شرکت های واسپاری چند ماه گذشته انجام داده اند و از طریق سرمایه های داخلی و بیرونی،می خواستند گام های بزرگ تری بردارند، با افت اعتبار در بازار و جامعه مواجه شده اند. از سوی دیگر مشتریانی هم در این میان متضرر شده اند و حتی نمی توانند به اصل سرمایه خود در زمان کوتاه دست پیدا کنند.
با پیگیری های خبرنگار گروه مستند ” اسب بخار ” و همچنین محتوایی که مخاطبان این رسانه و مشتریان شاکی ” پرشین پارس ” ارسال کرده اند، در روزهای گذشته شیوه اعتراض ها از سوی خریداران شاکی، تغییر کرده که بر اساس همین تصاویر، جلوه خوبی هم ندارد. اما توجه داشته باشید که با کمی تحقیق، به این نکته رسیدیم که تعداد قابل توجه ای از شاکیان شرکت ” پرشین پارس “، افرادی بوده اند که به جای استفاده از خودرو سعی در سرمایه گذاری در بازار خودرو را داشته اند و به عبارت ساده می خواستند که از آسان ترین روش بیش ترین دلالی را در آشفته بازار خودرو داشته باشند. شاید بهتر باشد وقتی مراجع قضایی از حقوق مشتریان شاکی چنین شرکت هایی دفاع می کند، حقوقی هم برای مشتریان واقعی و عموم جامعه در برابر اقدام شبه دلالی برخی افراد در این شرکت ها داشته باشد و دست کم برخورد را با چنین افرادی که تنها تاثیرشان سود بیش تر برای خودشان بوده و بیش ترین صدمه را از نظر روانی و اقتصادی به بدنه بازار وارد می کنند، داشته باشد.

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.