مسابقات ماشین در ابعاد نانو

مسابقات ماشین در ابعاد نانو
اواخر ماه بعد، شهر تولوز فرانسه میزبان یک مسابقه بین المللی است، ولی ابعاد این مسابقه بسیار کوچک است. در حقیقت این یک مسابقه ذره بینی است.
مسابقات Nanocar Race (خودرو های نانو) توسط مرکز تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) برگزار می شود و چهار خودرو که هر کدام از حدود صد عدد اتم ساخته شده اند در دمای ۲۷۰- درجه سلسیوس و در زمینی از جنس طلا به طول ۱۰۰ نانومتر (۰٫۰۰۰۱ میلی متر) به رقابت خواهند پرداخت.
به گزارش کلیک این رویداد برای اولین بار توسط کریستین یواخیم، محقق ارشد CNRS، و پروفسور Gwénaël Rapenne در سال ۲۰۱۳ پایه گذاری شد.
از نُه تیم پذیرفته شده در این مسابقات از سراسر جهان، نهایتا چهار تیم می توانند با نانو-خودرو هایشان با یکدیگر به رقابت بپردازند. این حداکثر تعدادی است که “میکروسکوپ تونلی روبشی” ویژه CNRS می تواند به صورت همزمان مورد نظارت قرار دهد. این میکروسکوپ دارای چهار نوک روبشی از جنس تنگستن است. در مقابل، اکثر این نوع میکروسکوپ ها تنها دارای یک نوک بوده و در هر لحظه فقط قادر به مشاهده یک آیتم هستند.
این خودرو ها نه در و شیشه جلو دارند و نه چیز دیگری. هر نانو-خودرو شکلی مولکولی داشته و باید در زمین مسابقه سرهم شود. نیروی محرکه هر خودرو توسط پالس های الکتریکی جزئی فراهم می شود که توسط نوک میکروسکوپ به آن ها منتقل می شود، با این حال، استفاده از نوک میکروسکوپ برای به حرکت درآوردن خودرو ها به صورت فیزیکی بر خلاف قوانین است. همچنین هدایت و راندن خودرو ها نیز ضروری است، چرا که در میدان مسابقه دو پیچ وجود دارد.
مسابقات ماشین در ابعاد نانو
این مسابقه در روز ۸ اردیبهشت در بخش مطالعه توسعه مواد و ساختار های CNRS برگزار شده و تا ۳۶ ساعت به طول خواهد انجامید. قبل از آغاز مسابقه، تیم ها شش ساعت فرصت دارند تا بخشی از میدان مسابقه که خودرویشان در آن حرکت می کند را تمیز کنند. در صورتی که خودرو ها در طول مسابقه تصادف کنند، تیم ها مجاز به تعویض خودروی خود با نانو-خودروی جایگزین هستند.
همه این کار ها به خاطر چیست؟
این ابداعات جدید که “ماشین های مولکولی” نامیده می شوند، مثل نانو-خودرو ها می توانند روزی در رساندن هدفمند دارو ها به درون بدن بیماران مورد استفاده قرا گرفته و یا در ساخت قطعات میکروسکوپ های الکترونیکی از آن ها بهره برداری شود. رویداد هایی مثل این باعث ترویج اختراعات مرتبط با این موضوع خواهد شد، همان طور که مسابقات اتومبیل رانی حرفه ای باعث تولید خودرو های بهتر برای مصرف کنندگان معمولی می شود.
این مسابقه به صورت زنده در کانال یوتیوب Nanocar Race به نمایش در می آید.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.