مرد آهنین زیر نقاب آئودی R8

مرد آهنین زیر نقاب آئودی R8

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

دیگر خبری از نسخه V8 آئودی R8 نیست و مدل جدید تنها با یک پیشرانه تنفس طبیعی ۵.۲ لیتری ۱۰ سیلندر وی شکل، روانه بازار شده است که در نوع خود چیز بدی محسوب نمی‌شود.
البته شما می‌توانید این پیشرانه را در دو سطح متفاوت از توان خروجی خریداری نمایید. نسخه معمولی R8 V10 با قدرت ۵۳۳ اسب بخار و مدل پلاس با ۶۰۲ اسب بخار قدرت، در دسترس مشتریان خواهد بود. به گزارش پدال هر دو نسخه R8 هم به شکل کوپه و هم اسپایدر عرضه خواهند شد. مدل Mk2 R8 در سال ۲۰۱۵ به عنوان جانشین خودروی دوست داشتنی R8 که از سال ۲۰۰۶ در خط تولید قرار داشت، به جهانیان عرضه شد.

مرد آهنین زیر نقاب آئودی R8

نسخه جدید که به نوعی برادر دوقلوی لامبورگینی اوراکان محسوب می‌شود، از پلتفرم آلومینیوم-کامپوزیتی و پیشرانه یکسان با اوراکان بهره‌مند شده است. گفته می‌شود که احتمالا این پیشرانه یکی از آخرین انواع خود باشد که با تعداد یکسان سیلندر، حجم بالای ۵ لیتر و بدون استفاده از توربوشارژر، توان‌های متفاوتی را ارائه می‌دهد.

مرد آهنین زیر نقاب آئودی R8

تا این لحظه خبری از نسخه دستی نیست و کلیه R8ها به گیربکس «اس ترونیک» هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه مجهز شده‌اند و نیروی پیشرانه نیز از این طریق به کلیه چرخ‌ها با تمایل بیشتر به سمت چرخ‌های عقب، منتقل می‌شود.

مرد آهنین زیر نقاب آئودی R8

از ابتدای سال ۲۰۱۸ نسخه لیمیتد ادیشن تحت عنوان R8 RWS وارد بازار خواهد شد که به احتمال زیاد دیفرانسیل عقب خواهد بود. خودروی مورد بررسی در اینجا از نوع کوپه چهارچرخ محرک بوده و در عین حال ارزانترین مدل از این خودرو نیز هست. رنج قیمتی انواع R8 از مبلغ ۱۱۲,۴۵۰ پوند برای نسخه لیمیتد ادیشن کوپه شروع شده و به ۱۴۹,۸۲۰ پوند در مدل پلاس اسپایدر ختم می‌شود.
تفاوت‌های میان نسخه معمولی و پلاس ورای تفاوت قدرت پیشرانه در چیست؟

مرد آهنین زیر نقاب آئودی R8

جدای از ۶۹ اسب بخار اختلاف در توان خروجی، مهمترین تفاوت‌های میان مدل پلاس و معمولی به شرح ذیل است:
کاهش وزن ۴۰ کیلوگرمی، ترمزهای سرامیکی، نسبتهای دنده کوتاه‌تر، سیستم تعلیق سفت‌تر، بال کربنی ثابت در قسمت عقب و حالات پرفورمنس رانندگی بیشتر. این به روزرسانی‌ها در حدود ۱۵هزار پوند بیشتر، برای افرادی که طالب نسخه پلاس هستند، آب می‌خورد. البته به نظر ما نسخه معمولی به صرفه‌تر هست و دیسک ترمزهای فولادی آن نه تنها در مقایسه با ترمزهای سرامیکی از فوق حساسیت بیش از حد رنج نمی‌برند بلکه از توان کافی در توقف این خودرو برخوردار هستند. بال متحرک عقب زمانی که بلااستفاده باشد، با قسمت پشت خودرو در یک سطح قرار می‌گیرد و از نظرها پنهان می‌شود که نسبت به بال ثابت نسخه پلاس وجهه بهتری خواهد داشت. همچنین سیستم تعلیق سفت‌تر پلاس را نیز در کاهش آسایش سواری، نبایست از یاد برد.

مرد آهنین زیر نقاب آئودی R8

اما حقایقی نیز موجود است که مایه مباهات و تفاخر مالکان R8 plus می‌شود، از جمله شتاب صفر تا صد ۳.۲ ثانیه‌ای در مقابل ۳.۵ ثانیه نسخه معمولی و حداکثر سرعت ۱۹۹ مایل بر ساعت در مقابل ۲۰۵.
در مسافتهای طولانی چه عملکردی دارد؟

مرد آهنین زیر نقاب آئودی R8

در طی مسافتهای کوتاه، R8 یقینا یکی از بهترین ابرخودروهایی است که تا به حال پا به عرصه حیات نهاده‌اند. در مقایسه با پورشه ۹۱۱، سری اسپورت‌های مکلارن و حتی فراری ۴۸۸ که همه آنها از صندوقی جادار سود می‌برند، اما فضای قرار گرفته در زیر کاپوت جلوی R8 واقعا تنگ است که شاید علت آن استفاده از ست اضافه محور چرخ‌های جلو باشد. همچنین جای زیادی در کابین برای قرار دادن اشیا وجود ندارد. البته به جز یک جفت نگهدارنده فنجان، فضای تعبیه شده روی پنل درب‌ها و یک فضای کوچک طراحی شده در جلوی اهرم تعویض دنده.

مرد آهنین زیر نقاب آئودی R8

در هنگام عبور از جاده‌های بین شهری، R8 ثابت کرد که می‌تواند همسفر خوبی باشد. اگرچه صدای اندکی از سمت لاستیک‌های پهن این خودرو به گوش می‌رسید، اما در کل، عایق‌بندی اتاق در سطح مطلوبی قرار دارد. همچنین نقطه کور در قسمت عقب کمی بیش از حد معمول است و این مسئله برای خودروهای فرمان راست ببشتر مشهود است. در مسیرهای هموار بین شهری که پیشرانه تحت فشار قرار ندارد، سیستم خاموشی فعال سیلندر وارد مدار شده و پنج عدد از سیلندرهای پیشرانه را به مرخصی موقتی می‌فرستد. پس از طی مسافت طولانی، کمی خستگی و کوفتگی در ناحیه پشت راننده احساس خواهد شد که ناشی از عدم کارایی و راحتی کامل صندلی‌ها است که البته در مقایسه با صندلی‌های لامبورگینی اوراکان، یک آب پاک تر هستند. هر دوی این خودروها از کمی صداهای ناهنجار شبیه به جیرجیر رنج می‌برند. همچنین ارگونومی آئودی نسبت به لامبورگینی برتری دارد. کم فرمانی در هر دو خودرو مشاهده می‌شود و در اوراکان این مسئله مشهودتر است.

مرد آهنین زیر نقاب آئودی R8

نکته‌ای دیگر که می‌تواند آزار دهنده باشد این است که هنگام بارندگی، پس از انکه درب خودرو را باز می‌کنید، کمی آب باران از روی سقف به داخل اتاق و روی صندلی‌ها سرازیر می‌شود که اصلا درخور شأن چنین خودروی گران‌قیمتی نیست. کارایی گیربکس دوکلاچه نیز گاهی اوقات در سرعت‌های کم دچار نوسان می‌شود اما در کل راضی کننده است.

مرد آهنین زیر نقاب آئودی R8

در مورد میزان مصرف سوخت نیز بهتر است از باک بزرگتری که جزء آپشن های این خودروست استفاده نمایید. میزان مصرف خودروی مورد آزمایش در عمل چیزی حدود ۱۱.۹۷L\100KM بود که نزدیک به رقم رسمی اعلام شده از سوی شرکت سازنده یعنی ۱۱.۴ است.
سخن پایانی

مرد آهنین زیر نقاب آئودی R8

نسخه معمولی یا پلاس؟
اختلاف توان ۶۹ اسب بخاری این دو در مسیرهای معمولی چندان قابل توجه نیست زیرا R8 استاندارد به اندازه کافی قدرتمند و سریع هست. اما در مسیرهای بزرگراهی، برتری مدل پلاس خود را نمایان خواهد ساخت. با این وجود هرگز نباید مدل معمولی را کند محسوب نمود؛ اگر به نظر شما چنین است بهتر است حواس خود را مجددا تنظیم نمایید. همچینن سیستم تعلیق نرم‌تر و ترمزهای مناسب فولادی ، نسخه معمولی را در جایگاه مناسبی قرار می‌دهند، اما R8 پلاس نیز به عنوان سریعترین عضو خانواده، به خصوص در هنگام فروش مجدد آن، از برتری بیشتری برخوردار باشد. به هرحال هر دو مدل آنقدر خوب هستند که بابت خرید هر یک احساس پشیمانی نداشته باشید.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.