مردودی روزانه حدود ۳۰۰۰ خودرو در مراکز معاینه فنی

مردودی روزانه حدود ۳۰۰۰ خودرو در مراکز معاینه فنی
آمارها شوکه‌کننده‌اند؛ ۸۰درصد آلودگی هوای تهران ناشی‌از منابع متحرک است و در این میان خودروهای سواری سهم۳۰درصدی از این آمار دارند.
به‌گفته مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی شهرداری تهران روزانه ۶ هزار خودرو در تهران به مراکز معاینه‌فنی مراجعه می‌کنند که حدود ۴۵درصد آنها یعنی حدود ۳هزار خودرو مردود می‌شوند. همین آمار بیانگر نکات بسیاری درباره آلایندگی خودروها و تاثیر آن در افزایش آلودگی هواست.
به گزارش اخبار خودرو ، این روزها توده حجیمی از هوای آلوده بر فراز تهران خیمه زده و نفس بسیاری را به‌شماره انداخته است. البته این داستان تکراری پاییز تهران است و طبق روال سال‌های گذشته مسئولان متهم‌های تکراری این وضعیت را یکی‌‌پس‌از دیگری شمارش می‌کنند، از خودروهای فرسوده و فاقد معاینه‌فنی گرفته تا کارخانه‌های اطراف شهر تهران اما آن‌گونه که باید‌و‌شاید آنها را برطرف نمی‌کنند.
در چند‌سال گذشته سهم منابع آلودگی هوا مرتب در حال تغییر بوده اما سهم منابع متحرک تقریبا ثابت مانده است و مسئولان مربوطه بارها اعلام کرده‌اند ۸۵درصد آلودگی هوای تهران مربوط به این منابع است.
در میان همین منابع، خودروها یکی از متهم‌های اصلی آلودگی‌ها هستند تا جایی‌که به‌تازگی یک عضو شورای شهر گفته است برای حل منبع آلودگی از طریق خودروها که سهم ۳۰درصدی در آلودگی هوا دارند، باید اگزوز خودروها را هدف قرار دهیم.
بر همین اساس یکی از ابزارهای مهم کنترل آلودگی، معاینه‌فنی خودرو است که با سخت‌گیری‌های یک‌سال گذشته آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز معاینه‌فنی افزایش چشمگیری داشته است.
مراجعه روزانه ۶ هزار خودرو به مراکز معاینه‌فنی
در این باره سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی شهرداری تهران به «دنیای خودرو» گفت: «براساس آخرین آمار روزانه حدود ۶هزار خودرو به مراکز معاینه‌فنی تهران مراجعه می‌کنند و حدود ۴۵‌درصد این خودروها مردود می‌شوند.
از این تعداد، ۲۷درصد ایراد خودروها مربوط به آلاینده‌ها و حدود ۱۸درصد هم مربوط به ایمنی خودروهاست. البته آماری که توسط معاون پایش و نظارت اداره‌کل محیط‌زیست استان تهران مبنی‌براینکه روزانه ۲هزار خودرو در مراکز معاینه‌فنی پایتخت رد می‌شوند، از لحاظ آلاینده بودن کاملا صحیح است.»
مدیرعامل ستاد معاینه‌فنی با اشاره به‌این‌که بر اساس آمار سال گذشته نیسان، پراید و پیکان‌وانت بیشترین آمار خودروهای مردودی را داشتند، توضیح داد: «زمانی که یک خودرو به مرکز معاینه‌فنی مراجعه می‌کند، بر اساس کنترل‌هایی که انجام می‌شود، دقیقا ایراد خودرو مشخص و برگه‌ای به دارندگان خودرو مبنی‌بر دلایل رد معاینه‌فنی داده می‌شود تا بعد از اصلاح مشکل برای گرفتن برگه معاینه‌فنی مراجعه کنند. ضمن اینکه خودروهای فاقد برگه معاینه‌فنی مشمول جریمه روزانه می‌شوند.»
حسینی‌منش درباره آمار خودروهای فاقد معاینه‌فنی توضیح داد: «در‌حال‌حاضر ۱۸‌میلیون خودروی سبک پلاک‌شده در کشور تردد می‌کنند که از این تعداد ۱۳‌میلیون خودرو بالای چهار سال عمر دارند اما درسال گذشته فقط ۷ میلیون دستگاه به مراکز معاینه‌فنی مراجعه کرده‌اند. این آمارها نشان می‌دهند که ۵ میلیون خودرو فاقد برگه معاینه‌فنی هستند. اما نکته مهم این است که روز‌به‌روز عرصه برای تردد این خودروها تنگ‌تر می‌شود تاجایی‌که وزارت راه‌و‌شهرسازی دوربین‌های بین‌شهری را مجهز به سامانه سیمفا کرده است تا خودروهای فاقد برگه معاینه‌فنی که در جاده‌ها تردد می‌کنند، جریمه شوند.»
وی درباره برخورد قانونی با خودروهای مردودی گفت: «برخورد با خودروهایی که در مراکز معاینه‌فنی رد می‌شوند، ضابطه قضایی و قانونی ندارد و مراکز معاینه‌فنی صلاحیت ورود به این مساله ازجمله فک‌پلاک خودروهایی را که در این مراکز مردد می‌شوند، ندارند. ورود به این مشکل برعهده پلیس راهور و قوه‌قضائیه است. ضمن این‌که خودروهای دودزای درون‌شهری که توسط پلیس فک‌پلاک و توقیف می‌شوند، قبل از مراجعه این خودروها به مراکز معاینه‌فنی، اقدام قانونی توسط پلیس صورت گرفته است.»

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.