محصولات جدید و ژاپنی ایران خودرو را بشناسیم

محصولات جدید و ژاپنی ایران خودرو را بشناسیم
در ایام نوروز خبری منتشر شد که قرار است همکاری سوزوکی با ایران خودرو در سطح وسیع تری آغاز شود. در پی این خبر اعلام شد که سه محصول سوزوکی به بازار ایران می آیند تا با مونتاژ و تولید داخل زیر پای مشتریان ایرانی خدمت رسانی کنند. برخی به این مسئله اشاره کردند که این سه محصول جدید تا آخر سال ۹۵ به بازار عرضه می شوند. ولی شاید باور آن سخت باشد که ظرف این چند ماه، خط تولید سه محصول جدید در ایران خودرو احداث شود. با این حال صحبت های هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو و اطلاع رسانی های انجام شده، نشان می دهد که گویا حضور این سه خودرو در ایران جدی است. ولی احتمالا نمی توان زمان دقیقی از عرضه آن ها در بازار اعلام کرد. با این حال در این بخش به معرفی این محصولات می پردازیم.
۱- سیاز، خودرویی سدان با مونتاژ غیر ژاپنی
محصولات جدید و ژاپنی ایران خودرو را بشناسیم
سوزکی سیاز یا «ماروتی سوزکی سیاز»، خودرویی است سدان که در سال ۲۰۱۴ به بازار جهانی معرفی شد. این خودرو که شباهت هایی در طراحی با SX4 سوزوکی دارد، به عنوان یک سدان اقتصادی شناخته می شود. سیاز تا به امروز در خط تولید هند، چین و تایلند مونتاژ شده است و تا به حال تولید انبوهی در خط تولید سوزوکی ژاپن نداشته است. بازار هدف این خودرو را می توان چین دانست. زیرا این خودرو در بازار چین با تنوع امکاناتی بیشتری عرضه می شود و در خط تولید مشترک چانگان- سوزوکی به آلیویو معروف است. این خودرو با موتور ۱.۴ و ۱.۶ لیتری قابلیت عرضه در بازار ایران را دارد.
محصولات جدید و ژاپنی ایران خودرو را بشناسیم
با توجه به سلیقه بازار ایران به نظر می رسد که ۱.۶ لیتری، بیشتر مشتریان ایرانی را سمت خود بکشاند. زیرا این موتور ۱۲۰ اسب بخار را به صورت مفید تولید می کند و با برخی استانداردهای جدید تا ۱۳۰ اسب بخار را به راننده تحویل می دهد. گشتاور موتور ۱.۶ لیتری سیاز، ۱۵۸ نیوتون متر است و به وسیله گیربکس پنج دنده دستی یا شش دنده اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. البته در ابتدا معرفی این خودرو، گیربکس چهار دنده اتوماتیک هم برای سیاز نصب می شد که این روزها مدل شش دنده جای گیربکس قدیمی را گرفته است. این خودرو با پیشرانه ۱.۶ لیتری اتوماتیک شتاب صفر تا صد را در ۱۱.۹ ثانیه ثبت می کند و با گیربکس دستی، این عدد به ۱۰.۷ ثانیه کاهش می یاید. سیاز ۱.۶ لیتری استاندارد آلایندگی یورو۵ را دارد و با باک ۴۰ لیتری خود به نسبت مسافت زیادی را می پیماید. زیرا مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ، ۵.۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر در پیمایش های میانگین شهری و جاده ای است.
محصولات جدید و ژاپنی ایران خودرو را بشناسیم
سیاز از نظر ایمنی در سطح خوبی قرار دارد و با شش کیسه هوا و سیستم های پیداری الکتریکی می تواند برای ایرانیان به عنوان خودرویی ایمنی شناخته شود. فاصله محوری ۲۶۵۰ میلی متری این مفهوم را به ما می رساند که سدان جدید سوزوکی در ایران، اتاق به نسبت مناسبی دارد و در صورت قیمت گذاری مناسب می تواند با چینی های سدان رقابت نفس گیری را آغاز کند. نسخه فول سیاز امکانات رفاهی را دارد که به احتمال زیاد در ایران برخی از این امکانات ارائه نمی شود. سنسور نور، دی لایت، سانروف، آینه حساب به نور، تودوزی چرم، سیستم تهویه اتوماتیک، سنسور پارک جلو و عقب، دنده پشت فرمان، فرمان برقی، استارت دکمه ای، کروز کنترل، تودوزی چرم، مانیتور، دوربین عقب، نویگیشن، بلوتوث، DVD و… از امکانات به نسبت خوب سیاز محسوب می شوند.
محصولات جدید و ژاپنی ایران خودرو را بشناسیم
قیمت سیاز در بازار چین با توجه به گیربکس و سطح امکانات بین ۸۷ هزار و ۹۰۰ یوآن تا ۱۲۱ هزار و ۹۰۰ یوآن اعلام می شود. به عبارتی سیاز در بازار چین بین ۴۷ الی ۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش دارد و احتمالا در صورت حضور در بازار ایران، نسخه اتوماتیک آن بین ۷۰ الی ۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود. حضور این خودرو با نام و نشان سوزوکی ژاپن در ایران می تواند رقابتی را بین فاو بسترن B50F، چانگان ایدو، رنو سیمبل، لیفان ۸۲۰، ام جی GT (که احتمالا به بازار ایران می آید)، هیوندای النترا، هوندا سیتی و تویوتا یاریس با سوزوکی سیاز از نظر قیمتی و کلاس بندی آغاز کند.
۲- سوزوکی سوییفت، هاچبکی ژاپنی
سوزوکی سوییفت، هاچبکی ژاپنی
سوزوکی سوییفت خودرویی هاچبک است که در برخی نقاط جهان در نسخه سدان هم عرضه شده است. این خودرو در بازار جهانی با موتور ۱.۲، ۱.۴، و ۱.۶ لیتری عرضه می شود. در حال حاضر نسل سوم این خودرو در خطوط تولید، مونتاژ می شود که از سال ۲۰۱۰ معرفی شده است. سوییفت در ژاپن، مجارستان، هند، تایلند و مالزی ساخته می شود و نسل دوم آن در خط تولید چانگان- سوزوکی مونتاژ می شود. موتورهای این خودرو با توجه به حجم و فناوری به کار رفته، بین ۹۲ الی ۱۳۸ اسب بخار قدرت تولید می کنند. به احتمال زیاد در صورت ورود این خودرو به بازار ایران، موتور ۱.۴و ۱.۶ است که در سوییفت های ایرانی استفاده می شود. این موتورها در نسخه استاندارد به ترتیب ۹۵ و ۱۳۶ اسب بخار (در نسخه اسپرت) به راننده تحویل می دهند و این قدرت به وسیله گیربکس اتوماتیک CVT یا شش دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. با توجه به وزن حدودی ۱۱۰۰ کیلوگرمی این خودرو می توان گفت، با هاچبک به نسبت چالاکی روبه رو هستیم که می تواند جوانان را به سمت خود بکشاند. این ها در حالی است که نسل سوم این خودرو به کشورمان بیاید و اگر مانند پاکستان و چین، قرار بر این باشد که نسل قبلی در خط تولید ایران خودرو مونتاژ شود، با خودرویی ۱.۵ لیتری ۱۰۰ اسب بخاری با گیربکس چهار سرعته اتوماتیک روبه رو هستیم که زیاد توانایی های جالبی ندارد و در مورد بخش داخلی، از فقر طراحی رنج می برد!
سوزوکی سوییفت، هاچبکی ژاپنی
سوییفت نسل سوم امکانات به نسبت خوبی را در خود دارد. هفت کیسه هوا، استارت دکمه ای، فرمان برقی، کروزکنترل، سیستم تهویه اتوماتیک، مانیتور، دوربین عقب، آینه حساس به نور، دی لایت، سنسور نور، سانروف و… از امکانات این خودرو محسوب می شود. در بازار انگلیس، سوزوکی سوییفت در سه تیپ مختلف عرضه می شود و با توجه به امکانات هر کدام، قیمتی بین ۹ هزار الی ۱۴ هزار پوند قیمت دارد. این به معنی است که سوییفت ارزشی بین ۴۴ الی ۶۹ میلیون تومان دارد و در صورت عرضه از جانب ایران خودرو با امکانات معقول می تواند، رقیب پژو ۲۰۸ باشد که قرار است با همکاری جدید ایران خودرو و پژو در ایران مونتاژ شود.
سوزوکی سوییفت، هاچبکی ژاپنی
حضور سوییفت با قیمتی بین ۷۰ الی ۸۰ میلیون تومان در نسخه فول می تواند بازار خودروهایی مثل MG3، کیا پیکانتو، هیوندای i20 و میتسوبیشی میراژ را بر هم بزند و کار را برای آن ها سخت تر از قبل کند. اگر سوییفت با امکانات سطح متوسط به پایین عرضه شود و از داشتن گیربکس اتوماتیک یا کیسه های هوای کامل صرفه نظر شود، می توان احتمال داد که خودرویی ژاپنی و با سطح امکانات پایینی را در بازار داریم که از هر نظر می تواند با رنو ساندرو و برلیانس H320 رقابت کند.
۳- سوزوکی ویتارا، دستاوردی مهم برای ایران خودرو
سوزوکی ویتارا، دستاوردی مهم برای ایران خودرو
سوزوکی گرند ویتارا را می توان خودرویی دانست که نام سوزوکی را بهتر به ایرانیان معرفی کرد و باعث شد تا میخ این کمپانی ژاپنی در صنعت خودرو ایران زده شود. گرندویتارا خودرویی کراس اوور و دو دیفرانسیل است که هنوز در ایران خودرو خراسان تولید می شود و با وجود آمدن نسل جدید آن، هنوز ایران خودرو نسل قبلی را به مشتریان تحویل می دهد. البته که همین نسل قبلی، مورد پسند خیلی از مشتریان بوده و افراد زیادی این خودرو را به عنوان یک ژاپنی توانا در جاده های ناهموار می شناسند که امکانات به نسبت سطح بالایی نیز دارد.
سوزوکی ویتارا، دستاوردی مهم برای ایران خودرو
نسل چهارم ویتارا یا گرند ویتارا یا همان Escudo، در بازار جهانی با موتور ۱.۶ لیتری شناخته شده است که ۱۱۸ اسب بخار و ۱۵۶ نیوتون متر گشتاور دارد. با این حال گیربکس پنج دنده دستی این خودرو توان این را دارد که قدرت را بین چهار چرخ خودرو توزیع کند. نسخه ای دیگر از ویتارا وجود دارد که با موتور ۱.۴ لیتری توربو ۱۳۸ اسب بخاری و ۲۲۰ نیوتون متری عرضه می شود و با گیربکس شش سرعته دستی یا اتوماتیک، قدرت را به چهار چرخ منتقل می کند. البته باید گفت که در بازار جهانی نسخه هایی از ویتارا وجود دارد که تک دیفرانسیل جلو است. حال شاید جای سوال باشد که چرا باید در نسل چهارم ویتارا، به جای موتورهای شش سیلندر و چهار سیلندر، موتورهایی با حجم کمتر از دو لیتر در تبلیغات این خودرو استفاده شوند که شاید قدرت آنچنان بالایی ندارند!؟ در جواب باید گفت، ویتارا جدید در بحث طراحی بدنه و استفاده از مواد مصرفی بسیار پیشرفته ساخته شده است و در سنگین ترین حالت ساخت، تنها ۱۲۶۰ کیلوگرم وزن دارد.
سوزوکی ویتارا، دستاوردی مهم برای ایران خودرو
قیمت این خودرو با موتور ۱.۴ لیتری و سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل، در بازار انگلیس بین ۱۴ هزار الی ۲۲ هزار دلار است و به عبارتی ارزش ۶۹ الی ۱۰۸ میلیون تومانی این خودرو را به ما می رساند. این قیمت به نسبت بالا به خاطر امکاناتی است که در وجود این خودرو نهفته است. امکاناتی نظیر هفت کیسه هوا، سقف نیمه پانورامیک، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین عقب، رادار فاصله، سیستم جلوگیری از تصادف، آینه تاشو برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، دنده پشت فرمان، نور زنون و LED، فرمان برقی، سیستم حرکت در سراشیبی، کروز کنترل هوشمند، مانیتور، بلوتوث، تنظیم حالت رانندگی و قفل مرکزی چرخ ها و… باعث شده تا ویتارا نسل چهارم به عنوان خودرویی لکوس شناخته شود. در صورت تولید این مدل در نسخه سطح فول، می توان توقع داشت که قیمت این خودرو تا ۱۲۰ میلیون تومان تعیین شود. این خودرو می تواند برای کراس اوورهای کره ای و چینی حاضر در بازار تهدید به حساب شود.


۴- گرندویتارا فیس لیفت می آید؟!
گرندویتارا فیس لیفت
برخی گمانه ها زده می شود که ایران خودرو سوزوکی گرندویتارا یا ویتارا نسل سوم فیس لیفت را به بازار ایران عرضه کند و برخی امکانات که در گذشته از آن حذف شده بود، به صورت استاندارد در این خودرو قرار گیرد. نسخه فیس لیفت تغییراتی در سپر و چراغ دارد و در بحث های فنی با بازنگری هایی همراه بوده است. این مدل همچنان با موتور ۲.۴ لیتری ۱۶۴ اسب بخار با گشتاور ۲۲۵ نیوتون متری تولید شده است و هنوز در برخی از کشورهای در حال توسعه در حال فروش و عرضه است.
گرندویتارا فیس لیفت
نسخه فیس لیفت گرندویتارا چندی پیش به مناطق آزاد ایران راه پیدا کرد که ظاهری جذاب تر با رینگ های به مراتب اسپرت تری را داشت. برخی از مالکان سوزوکی گرندویتارا ایران خودرویی هم خلاقیت به خرج داده و ماشین خود را به شکل مدل فیس لیفت در حالت استاندارد در آورده اند که با تردد در شهرها، برخی را به اشتباه انداخته اند. پیشنهاد می شود اگر ایران خودرو قصد عرضه نسخه فیس لیفت را بعد از مدت ها در ایران دارد، همان مدل ساده را تولید کند و انتخاب ظاهر خودرو را با توجه به توانمندی مالکین خودروها، آزاد بگذارد.
روزنامه دنیای خودرو- حسین دلاور

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.