مجوزهای خاص دوباره باب شد

لکسوس RX جدید به ایران می آید؛ محبوب ترین کراس اوور ژاپنی بازار
وقتی به پنج سال پیش بر می گردیم، به زمان اوج واردات خودرو با مجوزهای خاص می رسیم. زمانی که خودروهای مدل بالا می توانستند بر خلاف قوانین به خاطر وجود برخی مجوزهای خاص به کشور ورود کنند. مجوزهایی که معروف به امضا طلایی بودند و باعث می شد تا خودرویی مانند بنز S500 به کشور بیاید. این تنها یه حرف یا شایعه نبود. بلکه امروز تعداد قابل توجهی از این خودروهای خاص بازار کشور با مجوز هیئت دولت رئیس جمهور قبلی به کشور آمده اند.
استفاده از این مجوزها ادامه داشت تا در دولت اول حسن روحانی برخورد سختی با آن ها شد. جالب است بدانید که برخی از مجوزهای با امضا طلایی، قیمتی حدود ۶۰۰ میلیون تومان را هم داشتند.
حال بعد از چند سال، شاهد هستیم که امروز برخی خودروهای نوبرانه زودتر از ورود به نمایندگی ها در نمایشگاه های خیابان عباس آباد دیده می شوند. وقتی به دنبال داستان واردات این خودروها می رویم، به برخی مجوزهای خاص می رسیم که باعث ورود این خودروها شده اند. البته که تعداد این مجوزهای خاص آن چنان زیاد نیست و گویا تا به امروز باعث ورود تنها ۷ دستگاه لکسوس RX200t به کشور شده است.
برخی شنیده ها حاکی از آن است که تعدادی از خودروهای جدید بازار به همین شیوه زودتر از نمایندگی وارد نمایشگاه های شخصی شده اند. این اتفاق از یک طرف باعث شده تا برخی خودروهای روز زودتر از نمایندگی ها پا به بازار بگذارند و قیمت خود را پیدا کنند. ولی از طرفی معایت خود را هم دارند.
اولین مسئله اینجاست که خاص بودن برخی مجوزها، بهای مادی را برای دارنده مجوز ایجاد می کند و او هم آن قیمت را اضافه بر بهای تمام شده خودرو در نظر می گیرد و سود نامتعارفی را ایجاد می کند. به عنوان مثال لکسوس RX200t که به گفته ایرتویا قیمتی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان را دارد، در حال حاضر بهای بیش از ۵۰۰ میلیون تومان را در آگاهی ها به دست آوره و گاهی تا ۵۶۰ میلیون تومان هم به مشتری اعلام قیمت می شود. با اینکه ایرتویا اعلام کرده که مشتریان برای خرید احتیاط کنند، ولی شاهد هستیم که سبک قیمت گذاری و وعده شماره گذاری زودتر از نمایندگی باعث شده تا افرادی نسبت به خرید این خودروها راغب شوند. در صورتی هم که واقعا نمایشگاه داران شخصی بتوانند خودروهای جدید را با پلاک ملی زودتر به دست مشتری برسانند، بدیهی است که قیمت خودرو نا خود آگاه افزایش پیدا می کند و بازار نسخه شرکتی را هم تحت الشعاع قرار می دهد. از طرفی سود بالای این سبک واردات عده ای را دوباره به فکر خرید و فروش این مجوزها می اندازد و دوباره مانند فروش مجوز واردات لندکروزر، احتمالا شاهد برخی کلاه برداری ها و سودجویی ها خواهیم بود.
بهتر است اگر می خواهیم جو بازار را ثابت نگه داریم، شرایطی را فراهم کنیم تا نماینده رسمی بتوانند در بازه زمانی کوتاه تری خودرو را به کشور وارد کند و اگر می خواهیم به عده ای مجوز خاص بدهیم، لاقل محدودیتی بگذاریم تا برخی خودروهای تازه واردات و بدون خدمات مانند i8ها وارد کشور نشود.
حسین دلاور- روزنامه دنیای خودرو

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.