فیسکر هم باتری جامد می‌سازد

فیسکر هم باتری جامد می‌سازد
به نظر می‌رسد که پس از خودروهای الکتریکی، صنعت خودروسازی در حال تجربه انقلاب دیگری است و آن، فناوری باتری‌های جامد است. آخرین شرکتی که اعلام کرده به دنبال تولید نسل جدید این باتری‌ها است، فیسکر است. این شرکت درخواست حق تجاری باتری‌های جامد لیتیوم‌یونی را پر کرده است و ادعا می‌کند که تولید انبوه این باتری‌ها را از سال ۲۰۲۳ شروع خواهد کرد.
به گزارش پایگاه خبری خودرونویس، اگرچه فیسکر وعده‌های بسیاری داده و به تعداد کمی از آن‌ها عمل کرده، اما این بار به نظر می‌رسد که دلایل کافی برای باور داشتن ادعاهای این شرکت وجود دارد. یکی از اعضای تیم تولید باتری این شرکت نسبتا کوچک که فعلا در حال دریافت ودیعه سفارش‌های سدان الکتریکی خود یعنی EMotion است، از موسسین شرکت Sakti3 است که هدف آن‌ها نیز تولید نسل جدید فناوری‌های باتری بوده است. آن‌ها در سال ۲۰۱۱ شروع تحقیقات روی باتری‌های جامد را اعلام کردند.
شرکت دایسون (سازنده جاروبرقی) سپس Sakti3 را خرید و بعد اعلام کرد که خودش هم قصد دارد خودروهای الکتریکی تولید کند. آن‌ها همچنین گفتند که خودروهای الکتریکی آن‌ها از سال ۲۰۲۰ مجهز به باتری‌های جامد خواهد بودند. تویوتا نیز گفته که در سال ۲۰۲۲ یعنی کمی زودتر از فیسکر، باتری‌های جامد خود را به صورت انبوه تولید خواهد کرد.
فیسکر هم باتری جامد می‌سازد
دلیل اصلی اصرار این شرکت‌ها برای تولید باتری‌های لیتیوم‌یونی جامد، مزیت‌های فراوان آن نسبت به باتری‌های امروزی است که از آن‌ها در گوشی‌های همراه، کامپیوترها و خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود. دو مزیت بسیار بزرگ این باتری‌ها نسبت به باتری‌های امروز، دانسیته بسیار بالاتر انرژی و همچنین زمان شارژ بسیار سریع‌تر است.
فیسکر می‌گوید که باتری‌های جامد این شرکت بیش از ۲.۵ برابر چگالی بیشتری نسبت به باتری‌های فعلی دارند و قادر هستند پیمایش مسافتی خودروهای الکتریکی را به بیش از ۸۰۰ کیلومتر برسانند. البته این بزرگ‌ترین ادعای فیسکر نیست! این شرکت گفته است که باتری‌های جامد آن‌ها ممکن است حتی در یک دقیقه هم شارژ شوند. پیش از این نیز شرکت Sakti3 چنین ادعایی را مطرح کرده بود. تولید باتری‌های جامد همچنین هزینه کم‌تری دارد و احتمال انفجار یا آتش‌سوزی آن‌ها بسیار پایین است.
شرکت فیسکر اعلام کرد که فناوری جدید باتری خود را در نمایشگاه CES 2018 که در ژانویه آینده آغاز می‌شود، به نمایش خواهد گذاشت. علاوه بر این فناوری، یک نسخه نزدیک به مدل تولیدی EMotion نیز در این نمایشگاه حضور خواهد داشت. این خودرو نیز وعده‌های زیادی را مطرح کرده که مسافت پیمایشی ۶۵۰ کیلومتری یکی از آن‌ها است. فیسکر قیمت این خودرو را ۱۳۰ هزار دلار مطرح کرده و ودیعه ۲ هزار دلاری برای آن دریافت می‌کند. تولید این مدل از سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.