فراری 488 مدل Pista ،جنگجوی ۷۱۰ اسب بخاری پیست مسابقه

فراری 488 مدل Pista ،جنگجوی ۷۱۰ اسب بخاری پیست مسابقه

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

در زبان ایتالیایی Pista به معنی پیست مسابقه است و مدل ۲۰۱۹ ۴۸۸Pista در واقع قدرتمندترین سوپر ماشین فراری با موتور V8 تا به امروز است و شاید امن‌ترین راه برای حساب بانکی شماست تا بتوانید سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت را تجربه کنید.
هدف اصلی کمپانی فراری از ساخت ۴۸۸Pista که مانند ۴۵۸Speciale و ۴۳۰Scuderia از لاستیک های مخصوص Track استفاده می‌کند، این است که کاری کند تا تازه کارها نیز حسی که Fernando Alonso حس می‌کند را حس کنند. در واقع Pista نزدیک‌ترین خودرو به ۴۸۸GTE و GT3 است، با این تفاوت که سریع‌تر است!

فراری 488 مدل Pista ،جنگجوی ۷۱۰ اسب بخاری پیست مسابقه

موتور مدل Pista نمونه‌ای V8 و دو توربو است که ۳.۹ لیتر حجم دارد. این موتور ۴۹ اسب بخار و ۷ پوند بر فیت بیشتر از ۴۸۸GTB نیرو تولید می‌کند و این خودرو را در دسته‌بندی خودروهایی با قیمت زیر یک میلیون دلار که بیش از ۷۰۰ اسب بخار قدرت دارند جای می‌دهد. اعداد و ارقام سرسام آور است:
قدرت ۷۱۰ اسب بخار در دور موتور ۸۰۰۰Rpm
گشتاور ۵۶۸ پوند بر فیت در دور موتور ۳۰۰۰Rpm
صفر تا صد کیلومتر بر ساعت در ۲.۹ ثانیه!!!
صفر تا دویست کیلومتر بر ساعت در ۷.۶ ثانیه و سرعت نهایی بیش از ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت.

فراری 488 مدل Pista ،جنگجوی ۷۱۰ اسب بخاری پیست مسابقه

این خودرو از ۸۱۲Superfast با ۷۸۹ اسب بخار قدرت، کندتر و ضعیف تر است. در این محدوده می‌توان از خودروهایی مانند Porsche 911 GT2 RS با ۷۰۰ اسب بخار قدرت و McLaren 720S با ۷۱۰ اسب بخار قدرت و Lamborghini Aventador با ۷۳۰ اسب بخار قدرت نام برد، با فرض اینکه خریدار Pista خودرویی از کمپانی مادر یعنی Fiat Chrysler و خانواده Hellcat با ۷۰۷ اسب بخار نظرش را جلب نکند. با اینکه کمپانی فراری هنوز بهینه سازی های دقیق این موتور را اعلام نکرده، به وضوح میتوان صدای بهتر و رساتر سیستم اگزوز را حس کرد، در هر دنده و هر سرعتی.

فراری 488 مدل Pista ،جنگجوی ۷۱۰ اسب بخاری پیست مسابقه

فراری تخصص انکارناپذیری در ساخت ترفندهای آیرودینامیک و کنترل های الکترونیکی دارد. در قیاس با ۴۸۸GTB مدل Pista به میزان ۰.۳ اینچ پایین تر ۰.۹ اینچ پهن‌تر و ۱.۵ اینچ کوتاه‌تر است. به علاوه کمپانی قول کاهش وزنی ۱۹۸ پوندی را داده است. با اینکه ۴۸۸ به اندازه کافی چسبنده بود، مدل Pista از زوایای اسپلیتر جلوی GTE استفاده کرده و سپر جلو را از نو طراحی کرده است. دیفیوزر عقب بازنگری شده و اسپویلری به شکل دم دلفین به آن اضافه شده است. البته بهترین بخش Pista کانال شیب‌داری ست که در کاپوت خودرو ایجاد شده است.

فراری 488 مدل Pista ،جنگجوی ۷۱۰ اسب بخاری پیست مسابقه

در میان طراحان و مهندسین آیرودینامیک این بخش به S-Duct معروف است که باعث افزایش نیروی رو به پایین در محور جلو به وسیله‌ی هدایت هوا از زیر دیفیوزر جلو فرستادن آن به بالا در فرمی S شکل می‌شود. کمپانی فراری از S-Duct در مدل F2008 استفاده کرده بود، اولین خودروی Formula1 که از این فناوری استفاده کرد و فاتح مسابقات آن سال شد.بعدها FIA استفاده از این تکنولوژی را ممنوع اعلام کرد.

فراری 488 مدل Pista ،جنگجوی ۷۱۰ اسب بخاری پیست مسابقه

تمام این تغییرات افزایش نیروی رو به پایین ۲۰ درصدی را برای Pista به ارمغان آورده است. کمپانی فراری کارهای دیگری نیز در زمینه کنترل زاویه ورود به پیچ‌ها انجام داده. در این زمینه رفتار دیفرانسیل با لغزش محدود، سیستم کنترل کشش و کنترل ثبات، و حتی میزان فشار کالیپرهای ترمز بازنگری شده‌اند.
داخل کابین تقریباً همان ۴۸۸ است با جزییات و دوخت های قرمز بیشتر و کمربندهای ایمنی پنج نقطه ای.

سیاوش مرادی
گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.