ظاهر «اونتادور» این بار با سلیقه آریایی تغییر می کند

ظاهر اونتادور این بار با سلیقه آریایی تغییر می کند
لامبورگینی اونتادور را می توان یکی از محبوب ترین خودروهای سوپراسپرت دنیا دانست. با این که تیراژ تولید این خودرو بالا نیست و به سبک و سیاق همه سوپراسپرت ها با تیراژ محدود ساخته می شود، ولی بسیاری از مردم این خودرو را دوست دارند و حتی آرزو می کنند که یک بار آن را از نزدیک ببینند.
داشتن چنین آرزو خبری مهم به ما می دهد که فناوری و مهندسی این خودرو به حدی بالاست که نقد آن را سخت می کند. نقد در جای خود و گاهی بازنگری در اونتادور جسارتی پولادین می خواهد. برای همین است که تا به امروز طرح های تونینگ اونتادور به دست بزرگان این صنعت انجام شده و گاهی شاهد هستیم که کمتر دستکاری در نازک کاری طراحی آن انجام شده است. در این میان که اکثر طراحان دنیا، DNA و اصالت طراحی اونتادور را تحسین می کنند، اتفاقی عجیب برای این خودرو افتاده است. اتفاقی که می توان آن را تغییری در صنعت تونینگ خودرو در دنیا معرفی کرد. تیونینگی که برای اولین بار با فیس لیفت کلی انجام شده است. لامبورگینی اونتادور با کیت بدنه جدید، قرار است به زودی توسط کمپانی «هامان» به بازار عرضه شود. اما چه قدر این طرح مورد تایید است و چه کسی دست به این طراحی برده است؟!
۱- طرح جدید اونتادور هامان متعلق به کیست؟
با تحقیق و بررسی ها، به آنجایی رسیدیم که این طرح با نام «فرگاه» ثبت شده است و طی قراردادی با Hamann Motorsport Middle East به بازار عرضه می شود. حال نام فرگاه در این قرارداد به چه معناست؟
سعید فرگاه، طراح و مهندس مکانیک ایرانی این خودرو را طراحی کرده است و با نام Fargah Design به هامان معرفی کرده است. طبق بررسی های کمپانی هامان، این طرح مورد تایید واقع شده و در تاریخ ۱۷ فوریه ۲۰۱۶ طی قراردادی به رسمیت شناخته شده است. با توجه به سابقه سعید فرگاه در فرایند تولید مهندسی، قطعات تغییر یافته طی فرایندهای مهندسی به دست کمپانی های قالب ساز رسیده و در ۱۹ جولای ۲۰۱۶ لیست قیمت قطعات تغییر یافته لامبورگینی اونتادور طرح جدید، اعلام شده است و مجددا هامان آن را تایید کرده است.
طبق این فرایند مهندسی، ۱۲ قطعه بدنه این خودرو به صورت کامل تغییر پیدا می کند. این قطعات به طور کلی بازنگری شده اند و از نظر آیرودینامیکی در سطح قوی تری قرار دارند. همچنین برای اولین بار است که در توینینگ یک خودرو، چراغ های خودرو تغییر و استاندارد کمپانی مادر را از نظر نوردهی و سیستم های برقی پاس می کند. در واقع می توان گفت که این همه تغییرات مورد تایید، به دست یک مهندس ایرانی انجام شده است که با نگرش مناسب و خط فکر خود توانسته کمپانی های مطرح جهانی را متحیر کند. در بحث تغییر چراغ ها باید گفت که کمپانی های طرف قرارداد هامان، مسئولیت ساخت این قطعات برقی را بر عهده گرفته اند. همچنین هامان این کیت را با گارانتی ۱۲ ماهه به مشتریان ارائه می دهد.
۲- چه بخش هایی از این کیت سفارشی سازی می شود؟
طرح داخلی این خودرو برای کمپانی هامان بوده و سفارش های این برند برای طرح داخلی اونتادور، قابل استفاده است. همچنین می توان نوع تودوزی را برای این خودرو انتخاب کرد. در قدم بعدی برخی مشتریان که خودرویی خاصتر می خواهند، می توانند سفارش با آبکاری طلا را سفارش دهند که قیمتی بالاتر دارد و از ترکیب رنگ خاص تری برخوردار است.
۳- قیمت تمام شده کیت بدنه سعید فرگاه و هامان برای اونتادور چقدر است؟
در حال حاضر می توان گفت که این طرح خاص با قیمتی کمتر از نصف کیت های بدنه دیگر برای اونتادور عرضه می شود. مشتریان می توانند اونتادور خود را به کارگاه هامان بیاورند و طی فرایندی خودرویی خاص با گارانتی رسمی و استاندارد تیونینگ جهانی دریافت کنند. همین مسئله و فرایند مهندسی ساز دقیق، باعث شده تا امروز با انتشار برخی خبرهای جزئی، مشتریان خاصی برای این کیت پیدا شود.
۴- فرگاه برنامه ای برای بازار ایران دارد؟
هنوز سعید فرگاه خود را رسانه ای نکرده است و آنچنان از برنامه های خود صحبت نمی کند. او ترجیح می دهد که تا چند وقت صحبتی از او به میان نیاید. با تماس های تلفنی که با او داشتیم، زیاد دل خوشی از صنایع خودرویی ایران ندارد و گویا همین مسئله باعث شده تا با برندهای خارجی کار کند. خوب یا بد این مسئله باعث شده تا امروز طرح یک مهندس ایرانی مورد تایید کمپانی های مطرح جهان قرار گیرید و در فضای مجازی خارجی، از او استقبال بی نظیری شود. در تماس تلفنی چند دقیقه ای خود با او متوجه شدیم که فرگاه علاقه دارد تا با سرمایه گذاری ایرانی کمپانی تخصصی تیونینگ را در ایران احداث کند و نسل جدید این فرایند مهندسی را با نام ایران به مشتریان جهانی معرفی کند. آن چه که واضح است، امروز طرح های او در دنیا خریدار دارد و به خاطر مهندسی ساز بودن این طرح ها، مورد استقبال قرار گرفته است.
در روزهای آتی، گفتگویی با سعید فرگاه خواهیم داشت و می خواهیم بیشتر با او آشنا شویم. شاید قرار باشد دوباره نخبه ای از طراحی خودرو را به جهان صادر کنیم! کسی چه می داند!

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

حسین دلاور- روزنامه دنیای خودرو

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.