طرح‌ های ناکار آمد ساماندهی واردات خودرو

طرح‌های ناکار آمد ساماندهی واردات خودرو

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو : حدود چهار ماه است که وزرات صنعت، معدن و تجارت با بستن سایت ثبت‌سفارش بر روی واردکنندگان موجب آشفتگی بازار خودروهای وارداتی شده است. هرچند طی این مدت مدیران صنعتی و تجاری کشور صحبت‌های ضد و نقیض بسیاری را مطرح کردند، اما این مقامات بازگشایی دوباره این سیستم را منوط به تهیه دستورالعمل جدید ضوابط فنی واردات خودرو دانستند.
در شرایطی که واردکنندگان خودرو به‌دلیل تصمیم غیرقانونی وزارت صنعت در حال ضرر وزیان جدی هستند، هر روز شاهد طرح دستورالعمل‌های جدید در حوزه واردات خودرو هستیم.
به گزارش دنیای اقتصاد دستورالعمل‌هایی غیررسمی که هیچ‌یک توان لازم برای اجرایی شدن امور تجاری کشور را دارا نیستند. در حال حاضر نیز که همه امیدها به وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم بود تا از طریق رجوع به قوانین جاری کشور، روال فعالیت شرکت‌های واردکننده را از سربگیرد، اما شاهد طرح بحثی جدید درخصوص سهمیه‌بندی واردات خودرو به کشور هستیم. هرچند سهمیه‌بندی واردات خودرو موجب می‌شود که دولت بتواند کنترل دقیقی بر میزان ورود خودرو به کشور داشته باشد، اما اجرای چنین طرحی با معایب بسیاری از جمله محدود‌سازی رقابت بین برندها، ایجاد فساد و رانت از طریق قلم طلایی به‌منظور توزیع سهمیه، دعوای ناتمام سهم‌ نمایندگی و غیرنماینده (گری مارکت‌ها)، ایجاد بازار سیاه به‌دلیل کمبود عرضه، عدم مشخص بودن مبنای سهمیه‌بندی و چالش سالانه به‌روزرسانی سهمیه‌ها همراه است؛ همچنین این موضوع موجب کاهش قابلیت انتخاب مشتری و افزایش هزینه برای آنها نیز خواهد شد. از همه مهم‌تر اینکه اجرایی شدن چنین طرحی موجب نقض قانون لایحه احکام دولتی است که در صورت تصویب قطعا دیوان عدالت آن را رد خواهد کرد و به منزله برگشت به خانه اول خواهد بود؛ بنابراین بهتر است وزارت صنعت برای حل مشکل بازار خودروهای وارداتی، روال سابق را در پیش بگیرد چراکه واردات براساس مبانی قانونی کشور صورت می‌گرفت و رقابت بسیار خوبی میان شرکت‌های نمایندگی و غیرنماینده برقرار بود که موجب انتفاع مصرف‌کنندگان خودرو می‌شد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.