سوخت گیری هوشمند،صرفه جویی یا خطرآفرین؟

سوخت گیری هوشمند،صرفه جویی یا خطرآفرین؟
در قرن ۲۱ قرن ارتباطات و تکنولوژی انقلابی در سهولت نیازهای روزانه مردم با برنامه هایی هوشمند وخدماتی با گستردگی در اختیار مردم قرار گرفته و با استقبال بی سابقه ای رو به رو بوده است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

برنامه هایی مانند: اسنپ ، زود فود ، الوپیک و… چند سالی است که مخاطبین زیادی را به خود جذب کرده و حواشی زیادی در بازار های سنتی به وجود آورده. شرکت پتروآیریک یکی از پیشگامان در صنعت سوخت چندی است که با راه اندازی اپلیکیشنی با نام pido بر روی گوشی های موبایل در شهر تهران آغاز به کار کرده و در تست اولیه در منطقه سعادت آباد فعالیت سوخت رسانی را ممکن کرده است.
سوخت گیری هوشمند،صرفه جویی یا خطرآفرین؟
در حال حاضر این شرکت در ناوگان سوخت رسانی خودرو تعداد کمی سوخت رسان دارد و در چشم انداز شرکت پتروآیریک بعد از فاز آزمایشی امید می رود کار خود را با تعداد بیشتری سوخت رسان در مناطق دیگر تهران آغاز کند.
سوخت گیری هوشمند،صرفه جویی یا خطرآفرین؟
ماشین حمل سوخت
ماشین حمل سوخت یک کامیونت است و در قسمت عقب خودرو دو باک ۴۰۰ لیتری وجود دارد که به دستگاه پمپ متصل شده و سیم های اتصال به خودرو جهت خطر وجود الکتریسیته ساکن که منجر به اتش سوزی می گردد. دو کپسول اطفاء حریق و دوربین نظارتی در قسمت بالا و عقب خودرو قرار دارد
سوخت گیری هوشمند،صرفه جویی یا خطرآفرین؟
تجربه شخصی:
بعد از نصب برنامه اولین چیزی که در همان نگاه اول شما را مقداری مکدر می کند، قسمت ثبت نام است که با وجود روش های امینتی جدید و سهولت در این بخش نرم افزار های دیگر این برنامه کمی دشوار است و حدود ۱۵ دقیقه زمان گرفته شد. نرم افزار از نظر بصری کیفیت پایینی دارد ولی گزینه های مناسب و کار آمدی را به همراه دارد. قبل از اینکه برای درخواست سوخت گیری اقدامی انجام دهید، باید مشخصات خودرو خود را در بخش خودرو های من وارد نمایید که شامل مدل رنگ و پلاک خودرو می گردد تا اپراتور نیازی به تماس با شما نداشته باشد.


یکی از نکات مثبت این سیستم این است که هم شما میتوانید به محل منبع سوخت رسان بروید و هم سوخت خود را به خودرو شما برساند. روش کار به این شکل است که شما نقشه را انتخاب می کنید که شامل دو گزینه است.
روش اول :
اگر کلید درخواست سوخت را انتخاب کنید ، ماشین حمل سوخت در زمان مشخصی به شما می رسد. به طور مثال شما در محل کار خود هستید و باک ماشین شما خالی یا در مسیر بنزین تمام کرده است و شما درخواست را ثبت می کنید.
روش دوم:
روی ماشین حمل سوخت کلیک کنید ماشین در همان نقطه توقف می کند و منتظر شما می شود به طور مثال در محدوده ای که شما در حال تردد هستید در مسیر، خودرو حمل سوخت قرار دارد و شما درخواست خود را به صورت انتخاب از روی اپلیکیشن ویا به صورت حضوری انجام می دهید.
سوخت گیری هوشمند،صرفه جویی یا خطرآفرین؟
در مرحله بعد به انجام سوخت گیری توسط شرکت می رسیم که سیم های اتصال به خودرو را وصل می کند و سپس سوخت گیری را انجام می دهد. تمامی مراحل سوخت گیری توسط دوربینی در بالای خودرو سوخت ضبط و به دفتر مرکزی برای نظارت بهتر ارسال می گردد. در ماشین های حمل سوخت دو عدد کپسول حریق برای خطرات احتمالی در نظر گرفته شده و در اتمام کار شما به غیر از مبلغ بهاء سوخت ، مبلغی بین ۵ تا ۱۱ هزار تومان بابت فرایند دریافت سوخت و ایاب و ذهاب پرداخت خواهید کرد.
سوخت گیری هوشمند،صرفه جویی یا خطرآفرین؟
نکات مثبت:
قیمت سوخت نرخ مصوبه دولت ( در حال حاضر لیتری ۱۰۰۰ )
سرعت سوخت گیری مناسب
کاهش ترافیک رفت و آمد خودرو تک سرنشین
بهینه سازی وقت
نکات منفی:
امکان سوخت گیری در تمامی فضاها موجود نیست
مشکل امنیتی در حین سوخت گیری
امکان ایجاد ترافیک داخل شهری
مشکل امنیتی در تردد خودرو های حمل سوخت در داخل شهر
جمع بندی:
در کل این سیستم سوخت رسانی آنلاین می تواند آینده عالی داشته باشد و با تکنولوژی روز پیشرفت کند و ارزشمندی وقت بشریت را بالا ببرد ولی نکات امنیتی مهمی وجود دارد که شرکت پتروآیریک باید به مصرف کنندگان از این سرویس اطلاع دهد تا با خیال راحت از این سرویس بهره ببرند. در جایگاه سوخت محلی است که مورد استاندارد سازی قرار گرفته برای سوخت گیری به این دلیل که سوخت ماده خطرناکی در حوادث است و با این فکر که یک ماشین حمل سوخت در یکی از خیابان ها تصادف کند و ۸۰۰ لیتر بنزین در یکی از خیابان های تهران حادثه آفرین گردد کمی تامل برانگیز است و یا در حین سوخت گیری راننده ای بی دقت با خودرو های در حال انجام فرایند برخورد کند هم میتواند شما را به فکر فرو ببرد.
قطعا هر فردی می داند که سوختی با این حجم ، قابل مهار با چند عدد کپسول اطفاء حریق نیست. اما این سیستم در حال حاضر در زمینه سوخت رسانی به بهترین شکل ممکن عمل می کند و این اپلیکیشن برای کمک به ترافیک و صرفه جویی در وقت بسیار موثر است.


علی محمودی
گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.