سنسور باران چیست و چگونه کار می کند؟

سنسور باران
سنسور باران

با ظهور تکنولوژی و به کار رفتن سنسورهای گوناگون در بخش های مختلف خودرو، شاهد به کارگیری سنسور باران در خودروها بودیم. این سنسورها با استفاده از ارسال نور مادون قرمز (Infrared) کار می کنند و میزان بارش را تشخیص می دهند و متناسب با آن دور برف پاک کن را تنظیم می کنند.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
سنسور باران
سنسور باران

سرعت عملکرد برف پاک کن ها در گذشته چگونه تنظیم می شد؟

سرعت و شدت بارش برف یا باران می تواند متفاوت باشد و شما باید متناسب با آن، سرعت عملکرد برف پاک کن را تنظیم کنید. در برخی از خودروهای قدیمی در روی دسته تنظیم برف پاک کن، که در سمت راست فرمان قرار می گرفت، فقط سه حالت تعریف شده بود؛ خاموش ، دور کند و دور تند. در آن خودروها راننده می بایست با تغییر در وضعیت دسته برف پاک کن و قرار دادن آن در حالت های مختلف، متناسب با بارش باران یا برف عمل می کرد و شیشه را از آن ها پاک می کرد.

اما بعدها در خودروها شاهد تایمرهایی بودیم که با تنظیم کردن آن ها در حالت های مختلف، برف پاک کن با فواصل زمانی مشخصی عمل می کرد که راننده در تایمر تنظیم می کرد. به این ترتیب، نیازی نبود راننده دائماً در حال تغییر در وضعیت دسته برف پاک کن باشد و فقط لازم بود وضعیت تایمر را طوری تنظیم کند تا به محض این که دیدِ شیشه کم شد، برف پاک کن ها کار کنند و مسیر برای راننده مشخص شود. در این نوع از برف پاک کن ها هم نیاز بود به محض تغییر در شدت بارش برف یا باران، راننده در تایمر برف پاک کن تغییراتی را ایجاد کند و سرعت عملکرد برف پاک کن را تغییر دهد.

سنسور باران
سنسور باران

سنسور باران (Rain Sensor) چیست؟

با ظهور تکنولوژی و به کار رفتن سنسورهای گوناگون در بخش های مختلف خودرو شاهد به کارگیری سنسور باران (Rain Sensor) در خودروها بودیم که به صورت اتوماتیک سرعت عملکرد برف پاک کن ها را متناسب با شدت بارش تنظیم می کرد. این سنسورها با استفاده از ارسال نور مادون قرمز (Infrared) کار می کنند و با تشخیص میزان بارش، دور برف پاک کن را متناسب با آن تنظیم می کنند.

سنسور باران

سنسور باران در کدام قسمت از خودرو نصب می شود؟

این سنسور در پشت شیشه جلو (Windshield) نصب شده است و دور آن توسط یک لایه سیاه پوشیده می شود و یک بخش کوچک از آن بدون پوشش باقی می ماند تا بتواند میزان بارش را از آن ناحیه تشخیص دهد.

در صورت تعویض شیشه جلو باید به نصاب شیشه بگویید که خودروی شما به سنسور باران مجهز است تا هنگام جانمایی شیشه جدید با دقت عمل کند و پس از نصب شیشه از صحت عملکرد این سنسور اطمینان حاصل کنید.

سنسور باران

سنسور باران چگونه کار می کند؟

این سنسور با ارسال نور مادون قرمز با زاویه ۴۵ درجه به سطح شیشه، میزان نور بازتاب شده را می سنجد و متناسب با آن تشخیص می دهد که سطح شیشه چه مقدار تر شده است. با بارش برف یا باران به سطح شیشه، نور منتشرشده از سنسور، پراکنده و میزان نور کم تری به سنسور بازتابیده می شود. در این زمان، سنسور متوجه می شود که سطح شیشه تر شده است و دستور می دهد برف پاک کن ها کار کنند. هر چه میزان نور کم تری به سنسور بازتاب شود یعنی میزان بارش شدیدتر است و به همین علت، سرعت عملکرد برف پاک کن ها بیش تر می شود تا سطح شیشه دید بهتری را به راننده بدهد.

سنسور باران

در خودروهای مدرن تر می بینیم که سنسور باران با سیستم اتولایت (Auto Light) به طور هماهنگ عمل می کند، زیرا در بسیاری از مواقعی که شدت باران زیاد می شود نیاز به روشن شدن چراغ ها هم وجود دارد، بنابراین در مواقعی که شدت باران از حدی بیش تر شد و این میزان توسط سنسور باران تشخیص داده شد، چراغ های خودرو هم به صورت اتوماتیک روشن می شوند تا از بروز خطر جلوگیری شود.

حتماً بخوانید: سنسور نور (Light Sensor) چیست؟

سنسور باران

آیا برای برف پاک کن های عقب هم از سنسور باران استفاده می شود؟

در خودروهای هاچ بک (Hatchback) و SUV از برف پاک کن عقب استفاده می شود، اما می بینیم که عملکرد برف پاک کن عقب با این سنسور هماهنگ نیست، زیرا هنگام رانندگی نیازی به عملکرد برف پاک کن عقب نیست. شروع به کار برف پاک کن عقب زمانی مهم است که راننده به صورت دنده عقب حرکت می کند، در این زمان، در صورت فعال بودن برف پاک کن های جلو، به محض قرارگیری دنده در حالت R یا معکوس، برف پاک کن عقب هم فعال می شود تا شیشه عقب برای راننده دید بهتری داشته باشد.

سنسور باران

در چه خودروهایی از سنسور باران استفاده شده است؟

در خودروهایی مانند ب ام و سری ۷، بنز کلاس E و تلیسمان از این سنسور استفاده شده است، اما عده ای معتقدند در خانواده پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ هم از سنسور باران استفاده شده است، در صورتی که چنین نیست. در خودروهای خانواده ۲۰۶ و ۲۰۷، سرعت برف پاک کن با سرعت خودرو متناسب می شود و با زیاد شدن سرعت خودرو سرعت عملکرد برف پاک کن ها هم بیش تر می شود و در این خودروها خبری از سنسور باران نیست.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

۱- سنسور باران (Rain Sensor) چیست؟

با ظهور تکنولوژی شاهد به کارگیری سنسور باران (Rain Sensor) در خودروها بودیم که به صورت اتوماتیک سرعت عملکرد برف پاک کن ها را متناسب با شدت بارش تنظیم می کرد. این سنسورها با استفاده از ارسال نور مادون قرمز (Infrared) کار می کنند و با تشخیص میزان بارش، دور برف پاک کن را متناسب با آن تنظیم می کنند.

سنسور باران در کدام قسمت از خودرو نصب می شود؟

این سنسور در پشت شیشه جلو (Windshield) نصب شده و دور آن توسط یک لایه سیاه پوشیده می شود و یک بخش کوچک از آن بدون پوشش باقی می ماند تا بتواند میزان بارش را از آن ناحیه تشخیص دهد.

سنسور باران (Rain Sensor) چگونه کار می کند؟

این سنسور با ارسال نور مادون قرمز با زاویه ۴۵ درجه به سطح شیشه، میزان نور بازتاب شده را می سنجد و متناسب با آن تشخیص می دهد که سطح شیشه چه مقدار تر شده است. با خیس شدن سطح شیشه، نور منتشرشده از سنسور، پراکنده و میزان نور کم تری به سنسور بازتابیده می شود. هر چه میزان نور کم تری بازتاب شود یعنی میزان بارش شدیدتر است و به همین علت سرعت عملکرد برف پاک کن ها بیش تر می شود.

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.