سناریوهای مختلف برای مشتریان پژو 2008 و سیتروئن C3

سناریوهای مختلف برای مشتریان پژو 2008 و سیتروئن C3
پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 دو خودروی پسابرجامی هستند که در دوره ثبت نام شان به دلیل پشتوانه به نسبت قوی فرانسوی و ایرانی، توانستند موفق ظاهر شوند و استقبال خوبی را سوی خود بکشانند. البته میزان استقبال تا حدی به دلیل حاشیه بازار فروش آن ها بوده و امروز هم می بینیم پژو ۲۰۰۸ در بازار آزاد به عنوان یکی از خودروهای پرطرف دار شناخته می شود.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

به گزارش اسب بخار؛ اما با تعلیق همکاری پژو و سیتروئن با ایران خودرو و سایپا، برخی گمانه زنی ها درباره نحوه فعالیت آن ها اعلام می شود. با این که موج انتقاد مخالفان برجام در همان دوره به سمت عقد قرارداد با این دو خودروساز فرانسوی بود و امروز هم نقدهای شدیدی به عملکرد ایران خودرو و سایپا برای مراجعه به پژو و سیتروئن می شود، اما نگرانی اصلی و انتقاد پررنگ تر از سوی مشتریان و مالکان حواله های پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 مطرح می شود. حواله هایی که امکان صلح برای آن ها دیده نشده بود تا کم تر دلالان به سمت آن بیایند و اکنون این حواله ها حتی اگر امکان صلح هم داشته باشند، کسی به سراغ خرید و فروش آن ها نمی رود. از سویی تاخیر چند ماهه در تحویل پژو ۲۰۰۸ باعث شده موج نارضایتی ها و دل خوری ها میان مشتریان این دو برند افزایش پیدا کند. البته این نقدها گاهی شکل فحاشی در شبکه های اجتماعی و صفحه های رسمی این دو برند در اینستاگرام به خود گرفته که دور از ادب و فرهنگ مالکان و مشتریان حواله های ۲۰۰۸ و C3 است.
برخی کارشناسان خودرو معتقدند این بار با خروج پژو و سیتروئن قرار نیست ضرر اصلی بر سر صاحبان خودرو خراب شود و ایکاپ و سایپا سیتروئن به سمت آن می روند که حداقل تعهدهای خود را برای مشتریان انجام دهند و در نهایت خودرو را به دست شان برسانند. شنیده ها حاکی از آن است که با توجه به بیانیه خبری PSA برای تعلیق همکاری ( منظور لغو همکاری نیست ) همچنان قرار است روند تحویل پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 دنبال شود. اما آن طور که مشخص است، اگر PSA تعلیق در فعالیت با ایران را به لغو همکاری تبدیل کند، دیگر نباید توقع تولید پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 را در ایران داشت و احتمال دارد برنامه تولید پژو ۳۰۱ جدید هم منتفی شود.
برخی دیگر از کارشناسان پیش از اعلام تعلیق همکاری PSA با شرکای ایرانی، احتمال این را داده بودند که پس از صحبت های ترامپ، سایپا – سیتروئن و ایکاپ راهکارهای دیگری را برای جبران خسارت مشتریان منتظر در پیش بگیرند. این دسته از کارشناسان، سابقه توقف تولید رنو مگان در دوران تحریم را مثال می زنند. هنگامی که رنو مگان به دلیل داشتن قطعه ای تحت لیسانس یک کمپانی آمریکایی دیگر اجازه تولید و مونتاژ در پارس خودرو را نداشت، این شرکت به مشتریان منتظر اعلام کرد که به جای تحویل مگان به آن ها رنو تندر۹۰ و پراید تحویل می دهد.
کارشناسانی با این رویکرد معتقدند ایران خودرو و سایپا فکر چنین روزی را کرده اند و از همین امروز می توانند جبران خسارت مشتریان را به سبک دوران مگان انجام دهند. آن ها می گویند اگر تعلیق همکاری سیتروئن به پایان مونتاژ C3 ختم شود، سایپا به مشتریان خود اعلام می کند که به جای تحویل این هاچ بک فرانسوی، از همان خط تولید به آن ها چانگان CS35، ساینا، تیبا و… را تحویل می دهد.
همچنین اگر تصمیم PSA به لغو تولید پژو ۲۰۰۸ هم برسد، احتمال دارد ایران خودرو به حواله داران این خودرو بگوید که می تواند به آن ها خودروهایی همچون هایما S7، هایما S5 و رنو تندر۹۰ پلاس اتوماتیک را تحویل دهد.
این رویکرد خودروسازان شاید برای دلالان و آن هایی که به قصد سرمایه گذاری به سراغ ثبت نام ۲۰۰۸ و C3 آمده بودند، بد نباشد و جایگزینی خودروها برای شان سودآورتر باشد، اما می تواند مشتریان واقعی را که ماه ها منتظر این خودروها مانده اند و به هزار زحمت توانسته اند حواله خودرو را ثبت نام کنند و از سویی تاخیرهای زیاد را هم تحمل کرده اند، نا امید کند و تا حدی اعتبار این دو خودروساز دولتی را میان مشتریان واقعی کاهش دهد.
اکنون باید منتظر بود تا در هفته آتی مدیران ارشد ایکاپ، ایران خودرو، پژو، سایپا سیتروئن، سایپا، سیتروئن و… توضیح شفافی را به افکار عمومی بدهند و دست کم تکلیف حواله به دستان خودروهای پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 را روشن کنند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.