ساینا دنده ای همچنان محبوبتر از ساینا اتوماتیک

شرایط فروش نقدی خودروی ساینا اتوماتیک
با گذشت چند ماه از عرضه ساینا اتوماتیک و افزایش قیمت رسمی آن، همچنان شاهد هستیم که بازار خودرو کشور استقبال خوبی را از این خودرو نداشته و همچنان وقتی اسم ساینا می آید، اکثر خریداران ترجیح می دهند که نسخه دنده ای آن را انتخاب کنند.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

البته که این انتخاب تا حد زیادی از روی اجبار است. زیرا تفاوت قیمت ساینا دنده ای و ساینا اتوماتیک بیش از ۱۰ میلیون تومان است و بدیهی به نظر می آید که در رده خودروهای اقتصادی، این عدد برای خریداران قابل توجه است. قطعا وقتی سایپا می خواسته تا ساینا در رده بالاتری عرضه کند، به این نکته رسیده که حتما در کنار یک جعبه دنده اتوماتیک باید امکانات بیشتری هم در خودرو نصب شود. برای همین است که امروز می بینیم ساینا اتوماتیک به امکاناتی چون کروزکنترل، استارت دکمه ای، فرمان کمکی برقی، بلوتوث روی فرمان، ورود بدون کلید و… مجهز است. اما وجود این امکانات بیشتر در ساینا اتوماتیک و همچنین تجربه رانندگی راحتتر به واسطه فرمان کمکی برقی و جعبه دنده اتوماتیک، همچنان نتوانسته تا قیمت ۴۲ میلیون تومانی این خودرو را در کارخانه توجیه کند. جالب است بدانید زمانی که ساینا اتوماتیک با قیمت قدیم کمتر از ۳۹ میلیون تومان هم به فروش می رسید، آنچنان مورد استقبال واقع نشده بود و حال که قیمت آن هم افزایش پیدا کرده، بسیاری از نمایشگاه داران تهرانی، این خودرو را همچنان با قیمتی کمتر از ۴۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته اند. از طرفی در شرایطی که سایپا هم برخی محصولات خود مانند سراتو، چانگان CS35 و… را به صورت تحویل مدتدار پیش فروش می کند، می بینیم که اکثرا امکان خرید ساینا اتوماتیک به صورت مستقیم از شرکت با تحویل ۴۵ روزه فراهم است و صف خریدی برای آن وجود ندارد.


روزهای اول که ساینا اتوماتیک برای پیش فروش در سایت رسمی سایپا قرار گرفت، تنها بعد از چند ساعت از جانب روابط عمومی این شرکت اعلام شد که پیش فروش این خودرو به سرعت تکمیل ظرفیت شده است. این خبر در آن روز نوید آن را می داد که مشتریان از ارزانترین خودرو اتوماتیک بازار استقبال خوبی را داشته اند و احتمالا در ماه های آتی بازار این خودرو رونق شدیدی را تجربه می کند. اما با گذشت مدت ها می بینیم که وقتی بحث خرید خودرو کمتر از ۴۵ میلیون تومان می شود، کمتر کسی به فکر ساینا اتوماتیک است و وقتی این خودرو را به او معرفی می کنید، آنچنان علاقه ای نسبت به خرید آن ندارد.
از نگاه منطقی بدیهی است که بعد از مدتی وجود امکانات بهتر از ساینا اتوماتیک برای مالک خودرو عادی می شود و حال در آن موقع باید با معایت خودرو دست و پنجه نرم کند. معایبی و ویژگی هایی که با ساینا دنده ای تفاوتی ندارد و و در برخی موارد حتی بدتر از نسخه ساده ظاهر می شود. مثلا شما در نسخه اتوماتیک ساینا با توجه به گزارش مشتریان، صدای موتور به مراتب بیشتری را نسبت به نسخه دنده ای در رانندگی های عادی می شنوید. همچنین شتاب این خودرو از نسخه دنده ای هم ضعیفتر است و از طرفی برای یک خودرو اقتصادی مصرف سوخت بیشتری را تجربه می کنید. با اینکه سیستم فرمان کمکی برقی ساینا رانندگی با آن را جذابتر و راحتتر کرده است، اما وقتی هماهنگی خوبی میان این فرمان دقیق و نرم با سیستم تعلیق خودرو برقرار نباشد، در نهایت امروز می بینیم که مالکان از تعادل ضعیف این خودرو و همچنین حرکت های عرضی شدید ساینا اتوماتیک صحبت می کنند.
شاید بهتر بود که گروه خودروسازی سایپا وقتی در سال ۲۰۱۸ میلادی خودرو اتوماتیک و اقتصادی را به بازار معرفی می کند و آن را اولین محصول اتوماتیک ملی کشور می داند، حداقل از الگوهای بهتری استفاده می کرد. به وضوح مشخص است که سایپا پیرو شرکای چینی خود و با الگو برداری از آن ها، به این نکته رسیده اند که نصب آپشن های جذاب می تواند به فروش یک خودرو کمک شایانی را داشته باشد و برای همین است که در ساینا اتوماتیک برخی امکانات بالاتر از تعریف یک خودرو اقتصادی نصب شده است. اما مدیران این شرکت گویا هیچ توجهی به اصول دیگر خودروسازان چینی و سایر کشورها نکرده اند و همچنان از یک موتور قدیمی ۸ سوپاپ و نه چندان با مصرف سوخت مناسب برای ساینا استفاده می کنند.

در پایان باید گفت، شاید برایتان جالب باشد که حرکت جدید سایپا در ارزان سازی تولید خودروهایش، حتی به ساینا اتوماتیک هم رسیده و امروز می بینیم که رکاب پلاستیکی، رنگ نوار پلاستیکی بالای پلاک و برخی جزئیات دیگر از خودرو حذف شده است.

گروه مستند اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.