علت به هم خوردن تنظیم فرمان خودرو چیست؟

تنظیم فرمان خودرو
تنظیم فرمان خودرو

به هم خوردن تنظیم فرمان خودرو می تواند علت های متفاوتی داشته باشد که شما می توانید از طریق آشنایی با آن ها سبک رانندگی خود را کمی تغییر دهید تا آسیب کم تری به این بخش از خودروی‌تان وارد شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

سیستم تعلیق خودرو یکی از بخش هایی است که مستقیماً با سواری خودرو ، آسایش سرنشینان و همچنین امنیت آن ها سر و کار دارد. این سیستم در صورت درست کار نکردن می تواند موجب بروز مشکلات زیاد و حتا در برخی اوقات باعث آسیب رسیدن به خودرو و سرنشینان شود.

سیستم فرمان پذیری (Steering System) چیست؟

تنظیم فرمان خودرو
تنظیم فرمان خودرو

از طرفی، قسمت فرمان پذیری خودرو نیز یکی از بخش های سیستم تعلیق (Suspension System) است که این امکان را به راننده می دهد تا بتواند در شرایط مختلف، مسیر خودرو را عوض کند. این سیستم فقط به جعبه فرمان ختم نمی شود و از بخش های مختلفی تشکیل شده است. تمام بخش های مختلف به کاررفته در سیستم فرمان پذیری به این علت به کار می روند تا فرمان پذیری خودرو بتواند علاوه بر تغییر جهت تایرها، انعطاف پذیری خوبی هم داشته باشد. انعطاف پذیر بودن سیستم فرمان پذیری این امکان را به خودرو می دهد تا بتواند در مسیرهای ناهموار و همچنین هنگام عبور از روی سرعت گیرها و دست اندازه ها نیز به خوبی عمل کند و مسیر خودرو را تغییر دهد.

به هم خوردن تنظیم فرمان ( Wheel Alignment )

تنظیم فرمان خودرو
تنظیم فرمان خودرو

در صورت به هم خوردن تنظیم فرمان، در بخش های مختلف سیستم فرمان پذیری، تغییرات مخربی به وجود می آید. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است راه های شناسایی به هم خوردن میزان فرمان را بشناسید، اما قبل از آن باید با علت هایی که باعث به هم خوردن تنظیم فرمان می شوند آشنا شوید و تا جایی که امکان دارد از تأثیرگذاری آن ها در حین رانندگی جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که تنظیم نبودن فرمان خودرو علاوه بر آسیب رساند به سیستم تعلیق شما و همچنین خورده شدن نامتقارن تایرها، می تواند هندلینگ خودرو را نیز کاهش دهد و کنترل خودرو را در سرعت های بالا برای راننده سخت کند.

دلایل به هم خوردن تنظیم فرمان و راه های جلوگیری از آن ها چیست؟

۱. تصادفات

یکی از علت هایی که به سرعت بر روی تنظیم بودن فرمان تأثیر می گذارد تصادف است. بروز تصادف سطحی و حاد می تواند تغییراتی در موقعیت بخش های مختلف سیستم فرمان پذیری ایجاد کند که همه این تغییرات در نهایت منجر به بر هم خوردن تنظیم فرمان خودرو می شود.

۲. سرعت گیرها و برآمدگی های سطح جاده (Bumps)

یکی دیگر از علت های مهم و تأثیرگذار در به هم خوردن میزان فرمان عبور از برآمدگی ها و سرعت گیر های سطح جاده است. عبور از این برآمدگی ها به هر صورت در درازمدت بر روی خودروی شما تأثیر مخرب می گذارد، اما شما می توانید با انجام برخی کارها آن را به تعویق بیاندازید. به یاد داشته باشد که هنگام عبور از برآمدگی ها و سرعت گیرها قبل از رسیدن به آن ها تا جایی که امکان دارد از سرعت خود بکاهید و متناسب با میزان برآمدگی، سرعتی را برای عبور از آن ها انتخاب کنید، از فشار دادن پدال گاز هنگامی که بر روی سرعت گیر هستید جداً خودداری کنید و از طرفی، اگر متوجه سرعت گیر نبودید و نتوانستید قبل از رسیدن به آن از سرعت خود بکاهید، بهتر است با همان سرعت از روی سرعت گیر عبور کنید. با رعایت توصیه های بالا، هنگام عبور از روی برآمدگی ها دیگر نیروی مضاعفی از طرف سیستم ترمزگیری و موتور به تعلیق و سیستم فرمان پذیری وارد نمی شود، در نتیجه، طول عمر بخش های مختلف سیستم تعلیق از جمله سیستم فرمان پذیری بیش تر می شود.

۳. چاله های سطح شهر (Potholes)

چاله ها نیز مانند سرعت گیرها و برآمدگی ها می توانند مخرب باشند و مخرب بودن آن ها تنها به سیستم فرمان پذیری ختم نمی شود، بلکه چاله های بزرگ می توانند موجب شکستن رینگ خودرو نیز شوند. برای جلوگیری از اثر تخریبی آن ها می توانید با سرعت های کم از روی آن ها رد شوید تا به خودرو آسیبی نرسد. یکی از برتری های مهم برآمدگی ها نسبت به چاله ها، قابل رؤیت بودن آن هاست. برآمدگی ها نسبت به چاله ها بیش تر قابل رؤیت هستند و اکثر راننده ها می توانند آن ها را به راحتی ببینند، اما چاله ها در شب و زمان هایی که با آب پر می شوند تقریباً دیده نمی شوند و احتمال افتادن درون آن ها زیاد است.

۴. نگهداری از سیستم تعلیق خودرو

تنظیم فرمان خودرو
تنظیم فرمان خودرو

یکی از دیگر از دلایل به هم خوردن تنظیم فرمان این است که صاحبان خودرو به موقع اقدامات لازم برای نگهداری از خودروی خود را انجام نمی دهند و به همین دلیل بخش هایی که از کار افتاده اند موجب می شوند به قطعات سالم نیز آسیب وارد شود و آن ها نیز پس از مدتی از کار می افتند. به همین دلیل بهتر است کارهایی مانند بالانس چرخ ها را به موقع انجام دهید و از طرفی دیگر، تقریباً هر دو سال یا سه سال یک بار تنظیم فرمان را مطابق توصیه های شرکت سازنده انجام دهید.

حتماً بخوانید: میزان فرمان سه بعدی چیست و چه فرقی با میزان فرمان معمولی دارد؟

نشانه های تنظیم نبودن فرمان چیست؟

اما پس از این که با علت های به هم خوردن تنظیم فرمان آشنا شدید بهتر است با نشانه های تنظیم نبودن آن نیز آشنا شوید. کشیده شدن خودرو به یک سمت بدون این که به آن فرمان دهید، حس شدن لرزش ها در مسیر، خورده شدن تایرها به صورت نامتقارن و صاف نماندن فرمان خودرو و جابه‌جا شدن آن بدون این که نیرویی به آن اعمال شود از نشانه های خودرویی است که تنظیم فرمان آن به هم خورده است.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

نشانه های میزان نبودن فرمان چیست؟

کشیده شدن خودرو به یک سمت بدون این که به آن فرمان دهید ، حس شدن لرزش ها در مسیر ، خورده شدن تایر ها به صورت نا متقارن و صاف نماندن فرمان خودرو و جابجا شدن آن بدون این که نیرویی به آن اعمال شود از نشانه های خودرویی است که تنظیم فرمان آن به هم خورده است.

علت های به هم خوردن تظیم فرمان و راه های جلوگیری از آن ها چیست؟

۱. تصادفات
۲. سرعت گیر ها و برآمدگی های سطح جاده (Bumps)
۳. چاله های سطح شهر (Potholes)
۴. نگهداری از سیستم تعلیق خودرو

سیستم فرمان پذیری (Steering System) چیست؟

فرمان پذیری خودرو یکی از بخش های سیستم تعلیق (Suspension System) است که این امکان را به راننده می دهد تا بتواند در شرایط مختلف، مسیر خودرو را عوض کند. این سیستم فقط به جعبه فرمان ختم نمی شود و از بخش های مختلفی تشکیل شده است.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.