دلایل افت صادرات خودروی ایران

دلایل افت صادرات خودروی ایران
به طور قطع لازمه ورود شرکت‌های خودروساز کشور به بازارهای رقابتی صادرات و افزایش میزان آن، تولید محصولات باکیفیت و رقابت‌پذیر است تا به وسیله این تولیدات، بازارهای بیشتری را برای صادرات خودرو جذب کنند.
توسعه صنعت خودروی ایران از مسیر صادرات محور بودن می‌گذرد. با توجه به این موضوع، برخی فعالان این صنعت معتقدند این اتفاق تنها در سایه مشارکت با طرف‌های خارجی امکان‌پذیر است. در واقع گفته می‌شود خودروسازی در کشور زمانی می‌تواند توسعه یابد که قابلیت صدور محصول به بازارهای جهان را پیدا کند. آن زمان است که می‌توان سطح کیفیت و مطلوبیت خودروهای تولید داخل را بالا برد.
به گزارش اخبار خودرو مساله‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که در توسعه تمام صنایع چهار عامل اصلی تاثیرگذار شامل تقاضا، عرضه، صادرات و واردات وجود دارد و به‌وسیله ارزیابی این چهار عامل می‌توان به توازن یا عدم توازن در منظومه فعالیت‌های صنعتی رسید. در واقع اگر این توازن و تعادل در میان این چهار عامل وجود نداشته باشد، صنعت زمین‌گیر می‌شود. به عبارت دیگر صنعتی که فقط بر اساس تامین نیاز بازارهای داخلی شکل گرفته باشد، توان رشد و رقابت نخواهند یافت و پس از دوره رشد کاذب کوتاه چرخش از حرکت باز خواهد ایستاد.
لزوم بهبود فضای کسب‌وکار
به طور قطع لازمه ورود شرکت‌های خودروساز کشور به بازارهای رقابتی صادرات و افزایش میزان آن، تولید محصولات باکیفیت و رقابت‌پذیر است تا به وسیله این تولیدات، بازارهای بیشتری را برای صادرات خودرو جذب کنند.
در این رابطه یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با بیان اینکه اگر اصلاحات لازم در ساختار صنعتی و اقتصادی کشور انجام شود، ایران از مناطقی است که هم در زمینه توسعه محصول و هم توسعه بازار واجد شرایط است، گفت: «در واقع این شرایط شامل اصلاحاتی است که منجر به بهبود فضای کسب‌وکار در ایران شود. این اصلاحات می‌تواند افزایش سهم بخش خصوصی در صنعت باشد. همچنین موارد مرتبط به قانون‌گذار و دخالت‌های دولت نیز می‌تواند شامل این اصلاحات باشد.»
حسن کریمی‌سنجری در ادامه با اشاره به اینکه کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در کشور و کاهش دخالت‌های سیاست در صنعت و اقتصاد نیز کمک قابل توجهی به اصلاح شرایط مشارکت با طرف‌های خارجی و توسعه خودروسازی در کشور خواهد کرد، اظهار کرد: «در واقع تمام فشارهایی که از خارج یک بنگاه اقتصادی به آن تحمیل می‌شود، فضای کسب‌وکار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین مواردی مانند سیاست، امنیت، قانون و… نیز با این فضا در ارتباط است.»
به‌گفته وی موضوع دیگر ضرورت افزایش بهره‌وری نیروی کار و منابع و حتی بهره‌وری پول است. اگر این مسائل در ساختار اقتصادی و صنعتی کشور حل و فصل شود، باید مطمئن بود که ایران یکی از بهترین مناطق برای تولید خودرو است که می‌تواند ارزش افزوده قابل‌توجهی هم برای تولیدکننده و صاحب برند و هم برای اقتصاد خود داشته باشد.
کریمی‌سنجری همچنین با توضیح این مطلب که بهبود فضای کسب‌وکار و تلاش جهت افزایش بهره‌وری منابع، دو اقدام بسیار ضروری اقتصاد و صنعت کشور است، تاکید کرد: «این دو اقدام اساسی منجر به کاهش ریسک و افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری خواهد شد که کمترین نتیجه آن افزایش سطح
اشتغال است.»
تولید خودرو با برند ملی
خودروسازان می‌توانند در مسیر توسعه صادرات خود ضمن تجدیدنظر در سامانه‌های کیفی مدیریتی برای عرضه مدل‌های جدید طراحی برای تولید خودرو اقدام کنند که این روند و دستیابی به اهداف صادراتی قوی در صنعت خودرو، نیازمند حمایت و تامین زیرساخت‌های لازم است.
بر این اساس یک عضو هیات‌علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم‌وصنعت نیز در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با تاکید بر اینکه برای ورود به بازار جهانی در وهله نخست نیاز به یک ساختار منسجم داخلی است، گفت: «در واقع ساخت داخل باید آنقدر منسجم باشد تا بتواند در عرصه رقابت خارجی تاثیر بیشتری بگذارد. به این منظور باید مشکلاتی که در زمینه تولید داخل وجود دارد، به درستی بررسی شود.»
امیرحسن کاکایی با بیان اینکه برای ورود به بازار بین‌المللی باید یک فرایند اقتصادی مناسب را طی کنیم، اظهار کرد: «این اتفاق باید با برندهای ملی بیفتد. در واقع باید به این قابلیت برسیم که بتوانیم خودرو با برند ملی تولید کنیم که با استانداردهای بین‌المللی قابل‌عرضه به منطقه و جهان باشد و این اتفاق مستلزم این است که محصولاتی را که تا پیش از این تولید شده‌اند، به شکل موشکافانه نقد کنیم.»
به گفته وی با نگاهی به آمار صادرات خودرو مشخص می‌شود در حال حاضر صنعت خودروی کشور از توان صادراتی خوبی برخوردار نیست.
کاکایی با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل عدم تحقق برنامه صادراتی خودروسازان در این سال‌ها نبود زیرساخت‌های لازم برای تولید کیفی و رقابتی بوده است، افزود: «ازجمله عوامل اصلی اثرگذار بر صادرات خودرو و کاهش رونق بازارهای صادراتی، قیمت تمام‌شده بالا و افت کیفیت محصولات به دلیل قدیمی بودن پلت‌فرم‌هاست.»
وی همچنین توضیح داد عدم‌ ماندگاری بازارهای صادراتی و به‌خصوص از دست دادن بازار خودروی عراق در سال‌های ۹۴ و ۹۵ اثر جدی در کاهش صدور خودرو کشور داشته است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.